vad ska en häst ha?

B

Bella_001

ja.. alltså vad ska en häst ha i sig per dag? hur mycket av alla olika vitaminer mineraler :confused: :confused:

Sv: vad ska en häst ha?

De vanligaste mineralerna:

Underhållsbehov för vuxen häst/ponny
Kalcium 0,40 g/MJ
Fosfor 0,25 g/MJ
Magnesium 0,15g/MJ

Selenbehovet är 0,2mg /100kg kroppsvikt

Hur mycket du ska ge beror på hur mycket det finns i höet - vilket du får reda på genom en analys. Selen finns inte alls i hö och därför måste åtminstone det tillsättas, om inte annat.
Vitaminbehovet får hästarna oftast täckta genom höet, det är sällan man behöver tillsätta vitaminer extra. På vårkanten kan det vara bra att ge extra A-vit eftersom den minskat i höet då.

är kalcium samma som kalk? :o men vitaminerna då? hur mycket behöver dom?

Bella_001 skrev:
ja.. alltså vad ska en häst ha i sig per dag? hur mycket av alla olika vitaminer mineraler :confused: :confused:
De makromineraler som är viktigast för hästen är Kalcium (Ca), fosfor (P) och magnesium (Mg). Hur mycket den enskilda hästen minst ska ha beror på hur många Mj (megajoule) den äter per dygn och om den arbetar, är dräktig, digivande eller är under uppväxt. Vi säger att din häst är vuxen och arbetande, då ska den ha 0,35 g Ca/Mj , 0,25 gr P/Mj och 0,15 gr Mg/Mj.

Ett räkneexempel: D-ponny, 400 kg, lätt arbete, Mj-behovet är då 59 Mj. Behovet av Ca blir då 0,35*59=20,65. P 0,25*59=14,75 gr och slutligen Mg 0,15*59=8,85.

Natrium och Kalium är två elektrolyter som reglerar kroppens vätskebalans. Om man tränar väldigt hårt och hästen svettas mycket kan man behöva tillsätta natrium vilket man då får räkna på. Gäller ofta galopp, trav, distans och fälttävlanshästar. Kalium finns i grovfoder i stora mängder så där behöver man inte oroa sig för brist.

Mikromineraler är järn, koppar, mangan, zink, kobolt, jod och selen. En balanserad foderstat med tillräcklig mängd grovfoder ger hästen tillräcklig mängd av dessa. Vad man ska vara lite uppmärksam på är just selenet som det är lite dåligt med i svenska marker. Alla svenska mineralblandningar och många kraftfoderblandningar är selenberikade. Selen beräknas på hästens kroppsvikt, 0,2 mg/100 kg häst. Samma pålle som ovan ska ha 0,8 mg selen per dag. Selen ska man inte överdosera då det kan ge förgiftning.

Vitaminbehovet varierar beroende på hästens ålder. En häst som går i lätt/medelhårt arbete har knappast något behov av extra vitamintillskott så länge den äter ett bra grovfoder och får vara ute varje dag.
//marti

marti130 skrev:
Vi säger att din häst är vuxen och arbetande, då ska den ha 0,35 g Ca/Mj , 0,25 gr P/Mj och 0,15 gr Mg/Mj.

Ett räkneexempel: D-ponny, 400 kg, lätt arbete, Mj-behovet är då 59 Mj. Behovet av Ca blir då 0,35*59=20,65. P 0,25*59=14,75 gr och slutligen Mg 0,15*59=8,85.

Nu var jag visst lite för snabb i går! Egentligen ska man först räkna Ca-behovet på grundbehovet med 0,4 Ca/Mj och sedan räkna ut Ca-behov på arbetstillägget med 0,35 Ca/Mj i arbetstillägget men å andra sidan så skiljer det oftast inte så mycket.

Räkneexempel på samma häst som ovan: (0,4*47) + (0,35*12)= 18,8+4,2 = 23 gr Ca.

Jag har ännu inte lyckats att få ihop någon foderstat där Mj, proteiner och alla mineraler gått ihop precis. Foderstaten bruker alltid ge mer mineraler än beräknat vilket inte är något problem så länge kvoten är OK.
//marti

marti130 skrev:
Nu var jag visst lite för snabb i går! Egentligen ska man först räkna Ca-behovet på grundbehovet med 0,4 Ca/Mj och sedan räkna ut Ca-behov på arbetstillägget med 0,35 Ca/Mj i arbetstillägget men å andra sidan så skiljer det oftast inte så mycket.

Räkneexempel på samma häst som ovan: (0,4*47) + (0,35*12)= 18,8+4,2 = 23 gr Ca.

Är du helt säker på det? Inget illa ment, men det kullkastar mina beräkningar...än en gång... :crazy: :D

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
507
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
376
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 604
Senast: Shaggy
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 246
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar