Vad ska en fodervärd betala?

AgentCarter

Trådstartare
Pratade idag med en person som tyckte ägaren skulle betala foder och veterinärkostnader.
Jag tycker en ägare ska betala försäkring och fodervärden resten.

Vem har rätt?

(är ej skk om det spelar någon roll)

Sv: Vad ska en fodervärd betala?

Då skulle jag inte klassa det som fodervärd, utan hundpassning på lång tid. SKKs fodervärdsavtal är något helt annat.

Skulle jag vara i behov av någon som passar min hund en längre tid, betalar jag för maten försäkring och vissa vet. kostnader.

Vill jag inte ta tillbaka hunden så hade jag gjort en överlåtelse.

Nu är det blandras så är inte riktigt aktuellt med sådant avtal:p
Utan hen är muntligt "fodervärd" men vi verkar ha olika åsikter om vad som ingår.

Tycker med en överlåtelse låter bäst (men då har ju hen förlorat pengar på vad hen la på vetvård mot vad hunden skulle kosta...)

Vem har rätt?

Rätt eller fel finns väl inte, man är fri att avtala om vad man vill. Det viktiga är att se till att man har pratat igenom det innan och skrivit ned sin överenskommelse så att det inte blir tjafs om något händer.

Själva ordet "fodervärd" betyder för mig att man har alla kostnader i vardagen utom själva hunden. Man får disponera någon annans hund utan att köpa den, och i gengäld står man för allt den behöver. Mat, träningskostnader etc. Försäkring står ägaren för eftersom försäkringen skyddar ägarens "kapitalvara" (alltså hunden).

Man kan diskutera självrisk och andra veterinärkostnader, det är inte självklart vem som ska stå för det.

I kennelvärlden är "fodervärd" ofta något som har med avel att göra, att uppfödaren vill behålla en lovande valp för att ta kullar på den senare. Då kan det vara så att äganderätten övergår till fodervärden efter exempelvis 2 kullar.

Det förekommer också att blivande tjänstehundar, t ex inom försvaret, hamnar hos fodervärd som fostrar dem fram tills att de lämplighetstestas. De hundar som inte uppfyller kraven kan då överlåtas till fodervärden. Dessa fodervärdar får ersättning för veterinärvårdskostnader, foder och utrustning, enligt försvarets websida.

Om inte skk ska vara/är inblandade så står det fodervärd och ägare fritt att komponera ihop ett fodervärdsavtal så som man tycker att det passar bäst. Precis som man gör för hästar. Så länge fodervärd och ägare är nöjda så finns det inga regler som säger hur det ska vara.

oavsett om det är en blandras eller renras så tycker jag att det alltid ska finnas skriftliga kontrakt på vad man har kommit överens om.

Jag och min sambo är fodervärdar på "vår" hund. Det är ingen avel involverad, jag satte ut en annons på blocket i augusti för jag visste att jag skulle vara hemma ett bra tag och ville då gärna ha en hund som sällskap. Sambon jobbar dagtid.
Fick ett gäng svar och fastnade för ett, familjen som äger hunden skulle ha ett år med mycket att göra och kände att de inte kunde ge hunden den kärlek och uppmärksamhet som han behöver så det passade utmärkt med mig och min sambo :) Vi åkte och träffade familjen och hunden, och det klickade verkligen mellan oss allihopa!
Vi har skrivit ett eget kontrakt, för deras skull och vår skull ifall ngt skulle hända. Ägaren står för försäkring och veterinär, vi står för resten. Det känns som en bra överenskommelse. De vet att hunden alltid är försäkrad och får sina vaccinationer. Självklart är det inget vi skulle slarva med, men det känns bra med den uppdelningen. Vi har ett villkor till, att om ägaren vill ta med hunden i skogen och jaga så får han det och att de självklart får komma och hälsa på när de vill! :)

Det som vi har kommit överens om, samt hur bra ägaren är, så har vi verkligen haft tur! Hunden är helt perfekt för oss och jag vågar inte tänka på den dagen han ska tillbaka till ägaren och inte vara här varje dag :(

Nu var det en part som inte var nöjd, den jag tyckte krävde lite orimligt mycket.
Så jag ville se om jag hade rätt uppfattning (har bara varit "halvfodervärd")

Jag betalar allt. Även försäkring. Skadar sej hunden är det jag som ska ha ersättning inte ägaren. Har jag ingen försäkring får jag betala allt ur egen ficka.

Nu var det en part som inte var nöjd, den jag tyckte krävde lite orimligt mycket.
Så jag ville se om jag hade rätt uppfattning (har bara varit "halvfodervärd")

Det jag menar är att det inte finns några rätt och några fel. Det är upp till fodervärd och ägare att i förhand göra upp ett skriftligt kontrakt om vad som gäller.

Har man inte gjort det måste parterna göra upp utifrån det rådande läget, vilket oftast blir mer komplicerat och risken att fv och ä blir osams är rätt stor tror jag. Det finns som sagt inget rätt och inget fel, bara en väldigt massa tyckande.

Jo, jag blev nyfiken mest för jag trodde att alla visste att man stod för alla kostnader som fodervärd. Men tji fick jag:p

De kommer nog bli osams, men man får se vart det leder

Liknande trådar

Övr. Hund Varit fodervärd åt en hund i drygt 1.5 år. Nu skulle hon upp till uppfödaren och få valpar och då vi hamnat i diskussioner så vill han...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
8 399
Senast: Vicks
·
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 022
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
902
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 903

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka