Vad sjutton är detta för ras?!

Dressyrtjejen_97

Trådstartare
Tittade igenom lite gamla fotomappar på datorn och ramlade över några bilder på en fd. favoritponny som stod på min ridskola tidigare.

Detta var en av mina första favorithästar, som jag gillade i princip enda från början och som betydde enormt mycket för mig :love:

Det jag vet om henne:
(För bilder, se nedan!)
Namn: Vill inte skriva ut, men hon hade suffixet VI...
Vad jag hört så ska det finnas en *namn* I, II, III, IV och V också.
Om det ens stämmer och om de stona i sådana fall ens har någon koppling till henne har historien dock inte förtäljt.
Färg: Creme/vanilj-vit med kola/ljusbruna prickar; alltså some kind of flugskimmel :D
Brännmärkningar/andra märkningar: Inga, vad jag kan minnas i alla fall.
Mankhöjd: 147 cm
Född: Möjligen 1992, men vet inte säkert, vet inte ens om någon vet det säkert....
Import: Har ingen aning om hon var importerad eller inte, eller om ens någon vet det heller...
Stam: Okänd - Okänd
Disciplin: Sin exteriör "till trots" var hon en mycket duktig hopp och terränghäst, men kunde absolut även alla grunder i dressyr.

Utefter det jag vet om henne skulle jag tippa på att hon är korsning mellan connemara/fjording :p
Dock grundar jag mest det på hennes färg :grin:

Men ni som kan avel och så lite bättre än mig, vad tror ni att hon är för ras? Och tror ni att hon är importerad eller svenskfödd? :D

Bilder:
(Jag ursäktar bildkvalitén, men de är tyvärr inte tagna igår så att säga...)

10178145_501762173280453_61348396008781956_n.jpg


1001986_501762229947114_4837974771129307149_n.jpg


1888699_501762399947097_3196296392812539903_n.jpg
 
Jag tycker fjording brukar lysa igenom mer när de är inblandade. Ser inte så mycket fjording över henne alls. Men gissning har jag ingen tyvärr.
 
Tittade igenom lite gamla fotomappar på datorn och ramlade över några bilder på en fd. favoritponny som stod på min ridskola tidigare.

Detta var en av mina första favorithästar, som jag gillade i princip enda från början och som betydde enormt mycket för mig :love:

Det jag vet om henne:
(För bilder, se nedan!)
Namn: Vill inte skriva ut, men hon hade suffixet VI...
Vad jag hört så ska det finnas en *namn* I, II, III, IV och V också.
Om det ens stämmer och om de stona i sådana fall ens har någon koppling till henne har historien dock inte förtäljt.
Färg: Creme/vanilj-vit med kola/ljusbruna prickar; alltså some kind of flugskimmel :D
Brännmärkningar/andra märkningar: Inga, vad jag kan minnas i alla fall.
Mankhöjd: 147 cm
Född: Möjligen 1992, men vet inte säkert, vet inte ens om någon vet det säkert....
Import: Har ingen aning om hon var importerad eller inte, eller om ens någon vet det heller...
Stam: Okänd - Okänd
Disciplin: Sin exteriör "till trots" var hon en mycket duktig hopp och terränghäst, men kunde absolut även alla grunder i dressyr.

Utefter det jag vet om henne skulle jag tippa på att hon är korsning mellan connemara/fjording :p
Dock grundar jag mest det på hennes färg :grin:

Men ni som kan avel och så lite bättre än mig, vad tror ni att hon är för ras? Och tror ni att hon är importerad eller svenskfödd? :D

Bilder:
(Jag ursäktar bildkvalitén, men de är tyvärr inte tagna igår så att säga...)

10178145_501762173280453_61348396008781956_n.jpg


1001986_501762229947114_4837974771129307149_n.jpg


1888699_501762399947097_3196296392812539903_n.jpg
Om man visste namnet så kunde man kanske forska lite, men utifrån bilderna och beskrivningen så kan hon vara irländsk, svensk ridponny, korsningsponny etc etc nästan vad som helst med andra ord,
 
Svårt när man inte ser hela hästen på någon bild, men på rumpan skulle jag gissa att det är arab i den, men jag ser ju inte hela rumpan. Kanske arab/connemara korsning?
 
Jag har för mig att hon är en korsning mellan arab, fjording och connemara. Det stod på hemsidan förut, men är visst borttaget nu.
 
@Ottilia : Jag gillar egentligen inte att "hänga" ut hästar med namn här, men hon heter Chiquita, Chiquita VI :banana:
@Therese1988 : Aha ok, intressant! :laugh: För nu står det nämligen bara att hon är en skimmel D-ponny :grin::banghead:

Till alla:
Jag kollade upp Chiquita I, II, III, IV och V, de existerade visst, och var renrasiga newforestar med stam födda under -80 och början av -90 talet. Således tror jag inte att de har något med det aktuella stoet att göra...
 
@Dressyrtjejen_97 Jo, jag såg det. Förstår inte varför infon tas bort om hästar som flyttat. De få rader som står kan väl få vara kvar, tycker jag. För övrigt var hon stubbad när jag såg henne då hon var ny på ridskolan och jag tycker att det passade henne mycket bättre än den där hängande manen. Hon såg lite stiligare ut då med stubbad man! ;)
 
@Therese1988 Inte jag heller :cautious:
Dock har jag mig veterligen aldrig sett att det stått någonting om hennes ras :eek: Fast det kanske stod för många år sedan?
När kom hon till ridskolan förresten?
Förövrigt kan jag som en liten parentes nämna att det är min hand man ser på hennes bild på hemsidan :laugh:
 
@Dressyrtjejen_97 Oj. Det kommer jag faktiskt inte ihåg! *senil tant* Jag vet bara att hon stod i Trosa ett tag när de startade upp ridskolan där och sedan flyttades hon tillsammans med några andra hästar. Men det var ett par år sedan jag var där sist (förutom att jag kommit och tävlat på platån) , så jag har inte så mycket koll längre. ;)
 
@Therese1988 : Ok! :)
Nej, för jag började där i augusti 2008 och då stod hon där, och jag fick en känsla av att hon inte precis var ditskickad dagen innan jag började om man säger så :p
 
@Dressyrtjejen_97 Oj. Det kommer jag faktiskt inte ihåg! *senil tant* Jag vet bara att hon stod i Trosa ett tag när de startade upp ridskolan där och sedan flyttades hon tillsammans med några andra hästar. Men det var ett par år sedan jag var där sist (förutom att jag kommit och tävlat på platån) , så jag har inte så mycket koll längre. ;)
Tyckte jag kände igen de där spiltorna!

Precis, de flyttade över rätt många ifrån trosa till mälarhöjden när de tog över trosa 2002 (enligt hårs ab's hemsida), jag har dock ingen koll på hur länge hon varit på trosa innan det. Borde gå att höra med äldre personal ifrån trosa om någon av de minns vart hon köptes ifrån och vad som kanske angavs då om man är super intresserad.

Lär annars inte gå att gissa alls ärligt talat... Gissar på att hon mkt väll skulle kunna vara korsning mellan alltmöjligt och finns det inte registrerat någon härstammning alls så blir det antagligen svårt att få reda på någonting. Men med tanke på namnet (nummret) borde hon kunna vara utav ras.

Jag kommer inte ihåg henne som så stor, jag tyckte det var en liten vit ponny, haha.
 
Helt ot, men jag började rida på Mälarhöjden 1965/66 ;)

Och jag red en del i Trosa när dom startade då vi hade vårat landställe knappt 9 km därifrån. ..
Red mest en skimmel welsh Cloud kallad Cludde.
Red även några gånger en i mina ögon enormt stor skäck Isabella och en svart ponny Midas.....
 

Liknande trådar

C
Hästvård Hej. Jag skulle vilja uppmärksamma alla om en ärftlig sjukdom som heter DSLD- Degenerative Suspensory Ligament Desmitis. Ett annat...
Svar
7
· Visningar
4 521
Senast: Curlyhorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp