Vad ser ni - frisk häst?

Camilla_H

Trådstartare
Jag tycker att "vad ser ni"-trådarna är oerhört intressanta, finns mycket att lära sig där när det gäller att träna ögat.

Men som ett intressant test av att se hur olika varje person bedömer en bild av en hästkropp så skulle jag vilja att ni som har efarenhet och utbildning i massage/kiropraktik/mm visar en bild på vad ni anser är en frisk häst - dvs en häst utan låsningar som är jämnt musklad och har ridits i ändamålsenlig form.

Så kan vi som är amatörer jämföra med de bilder som visats tidigare där ni sett låsningar mm. Det blir på så sätt lättare att förstå vad man ska ha för mål.

/Camilla

Sv: Vad ser ni - frisk häst?

Inte riktigt vad som efterfrågas, dessutom har jag de bästa bilderna i Österrike, men..här är i alla fall en Islandshäst, första gången jag träffar honom. Jag har lagt in två olika varianter för att visa.

De rosa dottarna visar hur ryggen är svängd.

Bild 1 är innan behandling, Bild 2 är efter behandling ca: 30 min. senare.

freochefter18wy.jpg

freochefter27xc.jpg

CarolaLind skrev:
Inte riktigt vad som efterfrågas, dessutom har jag de bästa bilderna i Österrike, men..här är i alla fall en Islandshäst, första gången jag träffar honom. Jag har lagt in två olika varianter för att visa.

De rosa dottarna visar hur ryggen är svängd.

Bild 1 är innan behandling, Bild 2 är efter behandling ca: 30 min. senare.

freochefter18wy.jpg

freochefter27xc.jpg

när man ser det utmarkerat så märks det verkligen skillnad ;) :D

hästsko skrev:
när man ser det utmarkerat så märks det verkligen skillnad ;) :D

Ja när man tränar ögat är det ett bra sätt :p

Nu är inte dessa bilde perfekta då de inte är tagna i samma vinkel, men man kan se lite ändå.

Vimsan skrev:
Jag har bara ett kort på en häst innan behandling.
Men träna ögonen o gissa vad som kan vara fel
http://community.webshots.com/photo/193634875/510243916eaUdIM#

Den ser spänd ut i bak och ögonen ser inte särskilt glada ut.

Väldigt mycket halsmuskler för att vara så small i övrigt, dock är ju inte hästen feljobbad om man tittar på just halsmusklerna då skulle den ha muskler på undersiddan av halsen.

Vad var det för fel å vilken behandling fick den?

Jo där ser man skillnad, har du tänkt något på hur håret ligger på rumpan på förre å efter bilderna?

nån som kan ge lite massage tips kanske :p ??

moonlightgarden skrev:
Jo där ser man skillnad, har du tänkt något på hur håret ligger på rumpan på förre å efter bilderna?

Japp, det ser man tydligt, men han var så sned att hårremmen låg verkligen åt fel håll på sina ställen :crazy:

*Letar fler ex.*

En annan, där man tydligt skillnaden mellan höger och vänster sida.

fre229tx.jpg

Samma bild fast med ett streck:

fre239jb.jpg

Har tyvärr ingen "Efter" bild här.

PÅ alla bilder jag lägger in står alla hästar helt paralellt med benen.

hästar med ål, ligger alltid ålen precis rakt ovanför ryggraden? jag menar, om ålen är sned så är ryggraden oxå det?

Som sagt finns massor med trådar om detta.

uppvärmningen/avvärmning är dock alltid den samma man gnider pälsen så att säga.

Jag skulle faktiskt rekomendera folk som vill massera sina hästar till att köpa en massage bok. Det är det bästa så får man lära sig alla greppen och man får lära sig vart man inte ska använda vissa grep å hur grepen ska användas. Jag har själv en kombinerad massage å markarbetes övnings bok å det är kannon så där har man en massa tips å ideer.

Hästen ser ju helt böjd ut, man ser hur halsen likosm "hänger" sig lite åt höger. Å är helt högerställd, det heter så va? Jag är helt flumig med benämningar :eek:

Oj, den var jättetydlig och så blir det himla bra med referenspunkter som det vita strecket. Jag läste en gammal hästtidning i går kväll som var ett avelsnummer och då började jag titta mer och mer på exteriören på hästarna och av Flyinges alla uppställda hästar på ett helt uppslag så var det bara två som jag kunnat tänka mig som val av hingst till ett sto..

Förut tittade man liksom på hela hästen och mest på om den hade ett fint huvud... *suck*

Ja, den där såg jag även utan strecket.. :) Men det är ju den uppenbara skevheten. Dessutom finns säkert fler grejer på den hästen. Jag menar, för att få den jämnare, vilka låsningar ska bort för att den sen ska kunna muskla sig rätt?

Den är mer musklad fram än bak och spar alltså baken av någon anledninge eller så rids den helt fel.

Liknande trådar

T
Western Jag postar detta i en egen tråd eftersom jag tror att vi kan få igång en diskussion i ämnet som för mig är VÄLDIGT intressant, jag...
Svar
17
· Visningar
3 031
Senast: Lazy Lady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama