Vad ser ni - frisk häst?

Sv: Vad ser ni - frisk häst?

Vimsan skrev:
Jag har bara ett kort på en häst innan behandling.
Men träna ögonen o gissa vad som kan vara fel
http://community.webshots.com/photo/193634875/510243916eaUdIM#

Svara alla genom att svara mig själv :D

jo, hästen är ett fullblod på bilden 12 år.
Han hade här innan behandligen probelm med att ta ut steget.
Han bet fast i bettet och la huvudet på sne (mule åt höger, öron åt vänster) Man ser den spända halsen och rumpan som inte ville muskla sig, han är även muskelfattig över ryggen.

Någon skrev att han inte såg glad ut på ögat men just på hans högra öga saknar han pigment som andra hästar har så man ser alltid hans ögonvita, oavsett sinnestillstånd ;)

Han fick ultraljud runt höfter, bäckene, han kunde bara "kuta" med ryggen, inte sänka den innan behandlingarna.
Akupunktur passade honom inte alls, han blev tokig :angel:
Tänderna raspades och den spända nacken försvann.
Kvar är bara en tunga som gärna hänger som en filé i mungipan

CarolaLind skrev:
fre239jb.jpg

Varför vill jag flytta ryggraden i rumpan? Vad är det som jag ser fel/ tycker mig se?

fre229tx.jpg

Förstår inte vad du menar?

Ditt streck är ju snett?

Men jag förstod vad jag menade nu. ;)

Jag trodde jag skulle titta på sneheten mellan de (mina) röda punkterna. Men glömde räkna in resten av hästen, så nu förstår jag vad jag såg fel.

:rofl:

Underbart..vilken självinsikt..den måste jag få buga för :bow:

Japp, tänk på att hästen verkligen står med alla 4 benen paralellt..:crazy: :crazy: :crazy:

Då ser man hur roterad hästen är.

Equine skrev:
hästar med ål, ligger alltid ålen precis rakt ovanför ryggraden? jag menar, om ålen är sned så är ryggraden oxå det?

Carola kan du svara?? på min fråga?

Ja, generellt så följer ålen ryggraden.

Hur länge sitter effekten av behandlingen i?
Vad orsakade snedheten?

em76 skrev:
Hur länge sitter effekten av behandlingen i?
Vad orsakade snedheten?

Det är inget man kan svara generellt på, det är verkligen individuellt och hänger på hur ägaren tar hand om hästen och följer träningsråden efter behandling. Man brukar kolla upp det en gång och sen göra en återcheck i alla fall var 6:e månad.

Oftast är det ryttarens obalans som skapar dessa snedheter, på den första hästen var det en kombi mellan sned ryttare och för smal sadel som hästen försökte smita ifrån.

Varför är han så svullen runt höger bakknä?

Händer det att hästar har scolioser och är det i så fall vanligt? Apropå sneda ryggrader..

*lån*

Mycket intressant tråd. Ska försöka fota min egen i dagarna och kolla lite extra på henne. Man kan ju bli hemmablind ibland kanske...

CarolaLind skrev:
Inte riktigt vad som efterfrågas, dessutom har jag de bästa bilderna i Österrike, men..här är i alla fall en Islandshäst, första gången jag träffar honom. Jag har lagt in två olika varianter för att visa.

De rosa dottarna visar hur ryggen är svängd.

Bild 1 är innan behandling, Bild 2 är efter behandling ca: 30 min. senare.

freochefter18wy.jpg

freochefter27xc.jpg

Intressant tråd :)

Är lite nyfiken på vilken typ av behandling hästen fick och av vem ( kiropraktor, ET eller annan ....)???

Senast ändrad av en moderator:

Hästen blev behandlad med Meridianmassage och akupressur samt en typ av stretching.

Pm:a gärna om du vill veta mer.

:p

Liknande trådar

T
Western Jag postar detta i en egen tråd eftersom jag tror att vi kan få igång en diskussion i ämnet som för mig är VÄLDIGT intressant, jag...
Svar
17
· Visningar
3 031
Senast: Lazy Lady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama