Vad sätta i utekrukorna nu?

Cyllene

Trådstartare
Vad kan man plantera/sticka ner i utekrukor så här års? Jag har efter mkt om och men plockat bort allt gammalt gran och tallris från våra stora blomkrukor vi har utomhus. I den utanför stallet petade jag ner påskliljor (kanske fryser ihjäl?) och på ett ställe lite ris med påskfjädrar i, men jag har 6 stycken till lite här och där på gården och jag vet inte vad jag ska ha i dem.

Någon som har tips på något snyggt? Det är fortf risk för minusgrader på nätterna här även om det inte är ofta.

Det behöver inte vara levande blommor utan andra tips på snyggt pynt kan funka. De flesta "krukor" är gamla slitna mjölksåar som står utanför stall, flyglar och vid infart.

Tacksam för tips, på fredag ska trädgården vårstädas!

Sv: Vad sätta i utekrukorna nu?

Jag har slängt ut sådana där från IKEA som jag nu inte kommer ihåg vad dom heter. Någonting på B, ser ut som en stor boll på stam. De ska gå o ha utomhus året om.

Om du bara har tålamod lite till,tills minusgraderna försvinner,så är penseer,pelargonier,påskliljor och tulpaner alldeles utmärkt nu.:laugh:

Det är så härligt att få "påta" ner lite sköna vårblommor nu efter denna vintern:)

Om du bara har tålamod lite till,tills minusgraderna försvinner,så är penseer,pelargonier,påskliljor och tulpaner alldeles utmärkt nu.:laugh:

Det är så härligt att få "påta" ner lite sköna vårblommor nu efter denna vintern:)

Skulle nog inte tipsa om att plantera pelargoner ännu - de är alldeles för frostkänsliga. Penséer däremot går bra och tål någon minusgrad.

Visst är det härligt!! Jag tillbringade en hel dag i höstas med att påta ner alla möjliga olika sorters lökar. Sen under vintern har vi fått kommunalt vatten och avlopp ingrävt till oss, och nu när snön smälte så insåg jag att de grävt precis där jag låg och planterade påskliljelökar var 20:e cm i ca 10 meter. Gissa om jag höll på att börja gråta!! :cry: Upp lär de väl komma men inte där jag satte dem...

Jag är sån att jag tar död på allt i blomväg inomhus (glömmer att det finns, måste ha sånt som klarar sig minst 1 mån utan vatten) men ute är det hur kul som helst! :)

Skulle nog inte tipsa om att plantera pelargoner ännu - de är alldeles för frostkänsliga. Penséer däremot går bra och tål någon minusgrad.

Jag vill inte märka ord för du har helt rätt,men jag skrev att TS skulle ha lite tålamod tills minusgraderna är borta;), och då funkar pelargonier bra ute. Det finns ju massor av olika sorter, och en del "arter" tål någon minusgrad också...

Jag är sån att jag tar död på allt i blomväg inomhus (glömmer att det finns, måste ha sånt som klarar sig minst 1 mån utan vatten) men ute är det hur kul som helst! :)

:eek: :confused: Är du jag?

Jag trodde att jag var ensam i världen om att ha detta konstiga symptom. Kan någon förklara för mig varför det är så mycket roligare att pyssla med en liten växt som ska tillbringa sitt liv utomhus än något jag har inne och ser varje dag? Här om dagen spenderade jag lång tid på att omsorgsfullt plantera några nyinköpta penséer, längre tid än jag sammanlagt har ägnat åt mina inomhusväxter i år!!

Jag kan tillbringa timmar i växthuset på sommaren, men när jag kommer in och upptäcker att mina inneväxter behöver vatten blir jag trött och gör något annat. :o Stackars små...

Ska vi bilda klubb du och jag? :D

Jag vill inte märka ord för du har helt rätt,men jag skrev att TS skulle ha lite tålamod tills minusgraderna är borta;), och då funkar pelargonier bra ute. Det finns ju massor av olika sorter, och en del "arter" tål någon minusgrad också...

Minusgraderna är inte garanterat borta förrän i mitten av juni......

Skulle också definitivt vänta med pelargonerna men plantera lökväxter(narcisser, pärlhyacinter, krokus) som flera redan tipsat om, samt penséer och bellis t ex.

Penseer går utmärkt att plantera ut nu, de blir faktiskt finare om man planterar tidigt på våren. De blir inte så rangliga.

Man tror att de är stendöda efter en frostnatt, men de repar sig.

Ska åka till handelsträdgården i dag och köpa, roligt med olika färger nu till påsk.

Penséer fungerar super nu.
Är krukorna vida eller höga?
Jag brukar vara duktig o sätta ner lite murgröna också- den är ju grön året om och håller lite liv i krukan året om.
Sen byter jag ut mitten till säsong.

Så fort smultronen kommer ut så rukar de shoppas hem. Älskar att ha ngt man kan äta på i krukorna. Inomhus är jag me dötrist. Men alla mina blommor klarar faktiskt en månad utan vatten om de inte står på elementfönstrena...

Liknande trådar

Trädgård & Växter Jag har hittat ett par gamla utekrukor (ca 50 cm i diameter) som jag skulle vilja plantera något färgglatt, lättskött och hyfsat...
2
Svar
27
· Visningar
2 161
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar