Vad säljer ni era föl för?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Quantum of Solace
  • Startdatum Startdatum
Q

Quantum of Solace

Jag hade mitt föl ute på annons ett tag för 45 000 kronor exkl.moms men det var väldigt få som hörde av sig. Jag har nu bestämt mig för att behålla honom, då han visat sig vara ett mycket lovande ämne så just med honom spelar det ingen roll om jag får honom såld längre men jag har ett föl till våren som kommer som jag inte tänker sälja för under 60.000 kronor i alla fall.

Om man tittar bland hästsidorna så ligger de flesta "normala" föl på ungefär 40.000 upp till 50.000 kronor. Föl som är korsningar eller som har gråa papper eller andra defekter säljs för 25.000 till 35.000 kronor. De lite finare fölen brukar först ligga på 65.000 till 75.000 kronor men de tycks sänkas i pris rätt snart efter att de legat ute ett tag.

Vad säljer ni era föl för och hur sätter ni prislappen? Hur mycket kan ni gå med på att sänka era priser? Om ni inte får era hästar sålda för utsatt pris, behåller ni dom själva då tills det till slut dyker upp en köpare eller hur gör ni? Jag pratar nu om halvblodshästar.

Sv: Vad säljer ni era föl för?

Jag har sålt ett föl som jag gick ner i pris på för han fick rätt köpare. Ska sälja ett till som också har ett utgångspris men som går ner om rätt person vill köpa honom.

Ja, men i vilken prisklass ligger dina föl i och varför? Hur mycket går du max ner i pris?

det beror helt på, är det ett väldigt fint föl som man verkligen tror på ja då finns det en gräns som man inte vill gå under, är det däremot en individ som man känner sig lite mer osäker på, ja då får man kanske gå ner en 15 000 från utgångspriset, men det är ju svårt för ibland kanske man inte kan behålla flera föl. Jag börjar undra vad det är för fel på folk dom verkar tro att man ska ge bort sina föl. Med tanke på hur mycket priset på en färdig häst stigit dom senaste 5 åren så borde folk verkligen vilja köpa ett föl för 50 000 istället det är ju ett fynd om man jämför.

Jag tror inte att forumreglerna tillåter oss att diskutera priser, gör vi det blir tråden borttagen, så därför avstår jag från siffror.

Nej, det är helt sjukt att folk tror att man kan skänka bort sina föl. Jag blir faktiskt riktigt irriterad om det ringer folk och prutar extremt mycket. Jag tycker inte ens att man kan pruta på något man inte sett på riktigt utan bara på bild i en dator. Pruta gör man på plats, inte via telefon.

Fast med tanke på hur ekonomin just nu ser ut och med alla varsel runt om i landet så får man nog räkna med att det kommer bli svårare att få hästar sålda ju högre prislappen är.

Senast ändrad av en moderator:

Jo, så är det ju och därpå är det höst och vinter och då är det svårare att sälja än vad det är på våren och sommaren. ;)

Vad har du för föräldrar till ditt föl då?
Vad har de för meriter?

Du kanske valde fel hingst till ditt sto?
Ditt sto kanske inte är tillräckligt bra?

Att folk prutar kan bero på mycket, inte bara att de är "snåla" :p

Absolut, vintertid är det ingen direkt högsäsong på att sälja/köpa häst..

Men låt säga att man får fölet tidigt på året, man annonserar ut fölet tidigt och vintertid har man ändå kvar fölet som kanske närmar sig 7-9 månader.

Då får man ju nästan anta att antingen är priset för högt för just det fölet.
Eller så är det otur, eller så är folk snåla etc..

Jag tycker inte man kan ta speciellt mycket med tanke på att mamma är helt omeriterad och pappa är sänkt till C.

Sen drar väl många öronen åt sig med tanke på att du har haft honom ute på annons 20 gånger och minst lika många ångrat dig och tänkt behålla honom.

Så det handlar inte om snålhet, så mycket kan jag säga.

Jag tycker inte man kan ta speciellt mycket med tanke på att mamma är helt omeriterad och pappa är sänkt till C.

Liten rättelse:
Han är än så länge endast satt på vänt (V). Men troligen blir det väl C så småningom, mig veterligen har väl ingen hingst blivit höjd igen.

Man måste hitta sin egen nisch, när det gäller på vilket sätt man säljer sina föl.
Jag begär referenser utav mina köpare, dom skall kunna erbjuda mitt föl en bra och stabil uppväxt, och en bra framtid.
Och kan köparen lägga fram referenser, när det gäller utblidning eller rena tävlingsresultat, då kan jag tänka mig sänka mitt pris ordentligt.

Samt att jag även har inskrivit i kontraktet att fölet skall gå 3 års test osv, om inte skall ägaren förklara varför.

Sammanfattningsvis, rätt köpare - rätt pris.:idea:

Sen drar väl många öronen åt sig med tanke på att du har haft honom ute på annons 20 gånger och minst lika många ångrat dig och tänkt behålla honom.

Så det handlar inte om snålhet, så mycket kan jag säga.

Hmm... om det är han jag tänker på har ju priset varierat en del också i alla dessa annonser:angel:. I våras låg det långt under det nu utsatta...:confused:

Precis, och då får man som säljare bestämma sig för om man tycker att det är värt att ge just den köparen det priset. Vill man inte det får man vänta tills man hittar något som ger ett högre bud. Och betala kostnaderna för fölet.

Det är alltid svårare att sälja häst den här årstiden och jag tror att den ekonomiska krisen gör sitt till att det är svårsålt.

Jag har sålt årets fölunge billigt för att jag har varit tvungen att bli av med honom pga platsbrist. Hade honom utannonserad för 45000 kr inkl. moms och fick också en del svar. Tror att jag skulle ha fått de pengarna om jag varit lite kall. Sålde honom i slutändan något billigare till en kompis och hon fick en ponny som dellikvid istället. Dessutom fick hon stå för fölets och stoets skötsel och omkostnader efter betet fram till avvänjning. Hos kompisen vet jag att han får det bra och hon kommer att kunna visa fram honom på tävlingsbanan så småningom. Jag gick inte runt på denna fölunge men ibland har nöden ingen lag och jag är glad att nu kunna följa honom på nära håll :laugh:,

Jag tycker det är jätte tråkigt att priserna sjunker så mycket på våra svenska uppföddningar och att uppföddarna inte får ut någonting för sina avkommor.

Stuteriet jag jobbade på, dår såldes oftast alla fölen direkt. Igenomsnitt blev det är ett föl kvar varje höst av ca 6-8 stycken. Förra året därimot såldes 2 föl av 7 och i år ett föl av fyra. Jätte tråkigt!! Nu ligger de i en rätt dyrprisklass men de aldra dyraste säljs redan i magen.

Jag hade mitt föl ute på annons ett tag för 45 000 kronor exkl.moms men det var väldigt få som hörde av sig. Jag har nu bestämt mig för att behålla honom, då han visat sig vara ett mycket lovande ämne så just med honom spelar det ingen roll om jag får honom såld längre men jag har ett föl till våren som kommer som jag inte tänker sälja för under 60.000 kronor i alla fall.

Om man tittar bland hästsidorna så ligger de flesta "normala" föl på ungefär 40.000 upp till 50.000 kronor. Föl som är korsningar eller som har gråa papper eller andra defekter säljs för 25.000 till 35.000 kronor. De lite finare fölen brukar först ligga på 65.000 till 75.000 kronor men de tycks sänkas i pris rätt snart efter att de legat ute ett tag.

Vad säljer ni era föl för och hur sätter ni prislappen? Hur mycket kan ni gå med på att sänka era priser? Om ni inte får era hästar sålda för utsatt pris, behåller ni dom själva då tills det till slut dyker upp en köpare eller hur gör ni? Jag pratar nu om halvblodshästar.
Denna diskussionen kommer varje år, och ofta läser man om en hel del fantastiska summor som en del prisätter sina föl i.
Jag är varje höst med en engelsk släkting som köper lite föl/unghästar med sig hem till england, hon är lite sentimental och föredrar genuint svensk (vilket knappast står att finna länge) men årets 2 föl som köptes in (med utmärkt stam och exteriör, dock ej visade på fölvisning) var billigare än förra årets skörd. Ibland förstår jag inte hur uppfödare håller på när dom går back massor på varje föl, men min släkting tackar och bugar för det låga priset som ligger långt under föl av samma kvalitet i Tyskland/holland som hon brukar jämföra med. Numer behöver jag knappt kolla annonser utan dom flesta fölen har köpts genom kontakter, så kanske vissa uppfödare säljer billigt än att riskera att stå med fölisar över vintern.

Jag sålde min fölis för 25.000, han har då en lovande fader och moder som ej gjort ngt själv men har syskon som är startade och placerade Svår fälttävlan samt Msv hoppning.. och ett relativt bra möderne. Fin exteriört, bra gång. Fick annonsera ngr gånger sista gången fick jag horder av svar. Hade kanske önskat några tusen till men han verkar få komma till ett bra hem nu iaf. På honom gick jag precis plus minus noll. Tycker kanske de svenska halvbloden ligger lite i lågt i prisklass nuförtiden, såvida man inte har ett toppstammat föl. Sen beror det ju säkert givetsvis på lågkonjukturen nu också, den kom ju lägligt.. :(

Liknande trådar

Avel Jag vill gärna ta fram en dressyrhäst till mig själv. Planen var att betäcka mitt fullblodssto en sista gång men istället behöver hon...
Svar
5
· Visningar
1 839
Senast: rostad
·
Avel God kväll! Jag har fått två russföl i år (mina första föl). Har redan några som är intresserade av stofölet och det är ju jättekul! Men...
Svar
4
· Visningar
1 766
Senast: France
·
Äldre Nu behöver jag er hjälp! Det handlar om ombildning av hyresrätt till bostadsrätt. Det är ett väldigt långt inlägg men jag är tacksam...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
11 530
Senast: cherie
·
Utrustning Sitter i lite transportfunderingar! Funderar och funderar så jag tror hjärnan kokar över snart! :o Drömmen är en boj,men den ekonomin...
Svar
1
· Visningar
1 817
Senast: Bellini
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Bildtråd
  • Födda-24