Vad säger vi om långa veka kotor på 2,5-åring?

GoldSkipper

Trådstartare
Hej!

Jag har en häst jag är mkt intresserad av att köpa. Dock tycker jag att han har lite långa och veka kotor, inget extremt men jag har ändå sett det. Han är sen 2013 så ca 2,5 och ligger lite efter i växten pga sjukdomstid som föl. Återställd men senv i växten pga detta, parasitangrepp. han var tänkt som hingstämne.

Ska man vara nojig för kotorna eller bara "veta om det". Det handlar inte om stora pengar och det är i princip min drömhäst jag har möjligheten att köpa, men.. Jag har mkt skit i bagaget. Ska givetvis rådfråga min vet men vill höra era erfarenheter, gärna bilder!

Om tråden ligger fel får den givetvis flyttas, tänkte att det kanske passade här pga unghäst och hur de utvecklas, kan det förbättras exvis

långa veka kotor - menar du då att den har björnfot, eller bara att den är "lite mjuk" i kotorna?

Jag blir skeptiskt till både veka kotor och till hur han har påverkats av parasit angreppet. Det känns som om du kan köpa på dig problem. Veka kotor innebär en ökad belastning på senor så det beror lite på vad du skall använda hästen till.

Jag blir skeptiskt till både veka kotor och till hur han har påverkats av parasit angreppet. Det känns som om du kan köpa på dig problem. Veka kotor innebär en ökad belastning på senor så det beror lite på vad du skall använda hästen till.

Hm, tänkt allroundhäst till LA-nivå både hopp och dressyr och kanske mer därtill. Ska rådfråga även om angreppet, kanske har du rätt i att han kan ha blivit "försvagad" över lag om det är det du tänker på?

Hm, tänkt allroundhäst till LA-nivå både hopp och dressyr och kanske mer därtill. Ska rådfråga även om angreppet, kanske har du rätt i att han kan ha blivit "försvagad" över lag om det är det du tänker på?
Ja, det kan vara så, det beror på hur kraftigt angreppet var men om det påverkat tillväxten så måste det ju varit ganska kraftigt. Ang kotorna så måste du alltid ha detta i åtanke och vara extra noga med att inte arbeta i för djupt underlag etc samt kanske avlasta med stödjande damasker.

Ja, det kan vara så, det beror på hur kraftigt angreppet var men om det påverkat tillväxten så måste det ju varit ganska kraftigt. Ang kotorna så måste du alltid ha detta i åtanke och vara extra noga med att inte arbeta i för djupt underlag etc samt kanske avlasta med stödjande damasker.

Absolut, något man får ha i åtanke. Finns det någon forskning om unghästar som stannar i växten pga sjukdom om det påverkar dem senare..? Hade varit väldigt intressant att veta.

Låter som en ökad risk, jag hade en häst som stod på sommarbete hos mig som hade "veka kotor i bakbenen" och den var ständigt halt till och från :( den var ca 6-7år och hade alltid haft problem av det. tråkigt. jag skulle nog fråga mig själv, har jag ekonomi och orken att ta hand om hästen om den skulle visa sig få problem - eftersom den är så ung så har man ju inte börjat belasta den såpass mycket att man kan få hum om det kommer bli problem elle rinte. Om man har tight med ekonomin och känner att man inte orkar med så mycket strul så skulle jag satsa på ett säkrare kort.

Liknande trådar

Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 331
Hästmänniskan Usch sitter i en så otroligt tråkig sits och jag vet inte hur jag ska vända på det så det kommer att kännas bra. Idag har jag två...
2
Svar
26
· Visningar
4 678
Senast: Eme_liie
·
Hästvård Inköpt i nov -07. Fd galoppör, löpt flitigt i många år (sprungit in en halv miljon). Ingen skadehistorik jag känner till, förutom fula...
2
Svar
23
· Visningar
4 888
J
  • Låst
Övr. Barn Jag har för mig att det finns en liknande tråd, men jag hittar den inte. Min nya sjukdom som tvåbarnsmamma, det DÅLIGA SAMVETET :eek...
Svar
7
· Visningar
1 990
Senast: Mitzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023