Vad säger ni som kan avel om dessa siffror från fölvisningen?

Sv: Vad säger ni som kan avel om dessa siffror från fölvisningen?

Och ja, en treåring på 3-årstest kan mycket väl hamna i fel period och visa sämre gångarter. Det brukar dock ha rättat till sig till 4-års kvalitetstävlan. Sedan gör ju ryttaren sitt till, väldigt lätt att störa en unghästs rörelsemönster om man inte vet vad man sysslar med.

Kan - ja. Men betydligt oftare, tror jag, har hästen inte tränats och matchats tillräckligt för att klara av uppgiften. Eller så håller den helt enkelt inte tillräckligt god kvalitet. Dessa orsaker brukar dock inte lyftas fram lika ofta som ursäkten "växtperiod".

Nu pratar vi om under uppväxten alltså från föl till 3 åring, där kan de definitivt röra sig riktigt dåligt trots att de "egentligen" har bra gång. Inte särskilt lätt att röra sig bra med en kropp som är helt i otakt med sig själv.

För övrigt har även jag ett tydligt exempel med förändring från 3 års till 4 års
Som tre åring 6 6 7 på gången
Som 4 åring 9 9 8 (med mig "hoppryttare" på ryggen så inte handlade det om att någon flashig dressyrryttare plockade ut en massa mer av hästen)

Jag håller faktiskt inte med dig. Alla bra gångartshästar jag sett, har som jag sagt tidigare rört sig mer el. mindre bra under hela uppväxten. Även om dom inte rört sig super under en viss period, kan man ändå se att där finns rörelser.

Ang. ditt exempel så anser jag att det ofta är stor skillnad på att visa gångarter vid hand och att visa dom uppsuttet (även om det i detta fall känns som lite för stor variation på poängen).

Har ett Nordsvenskt Bruks-sto född -02 som visades på fölmönstring,hon fick då 37 p klass II
Samma häst fick som 3-åring 36 p Klass II..
Nu är hon stamboksförd o fick som 6-åring 40 p o Klass I....

För min del som uppfödare lägger jag inte alltför stor vikt vid gångartsbedömningen på ett föl. Vårt, som är född 06, hade 8:a på skritten som föl men om man ser idag när hon är 2,5 år så är hon JUST NU överbyggd och bakbenen alldeles för långa för frambenen. Det betyder att bakbenen kliver på och frambenen får trippa med och "hålla emot" allt det som kommer bakifrån. Det ser mycket lustigt ut.
Däremot hade jag funderat på exteriörbedömningen och tittat hur stoet ser ut och om hingsten har samma mindre bra "sidor" och tänkt på det till nästa gång. Men å andra sidan så är det ju inga dåliga siffror fölet har fått. Hade det legat nere på 5:or kanske 6:or så kanske man kunde fundera. Nej, jag hade inte blivit alltför nedslagen av den bedömningen men som sagt tittat lite extra på benställningarna och bogen på sto och hingst nästa gång.

Jag kan trösta dig med att, det verkar gå troll i årets fölbedömningar.;)
Efter att har suttit med årets resultat i från alla halvblods föreningar i Sverige , så verkar det som att det generellt har varit, svårt att få poäng ifrån domarna.:confused:

Liknande trådar

Avel Har ett sto som betäcktes (fribetäckning) förra sommaren. Vi åkte från hingsten 1:e juli. Sen dess ingen brunst. Magen har växt men...
Svar
15
· Visningar
3 028
Senast: Karro-Lina
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 548
Senast: dobbis
·
Skola & Jobb Nu får ni gärna hjälpa mig att fundera på vad som är smartast att göra. Den 10/12, får jag reda på om jag har kommit in på...
Svar
14
· Visningar
1 711
Senast: Nougat
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 991
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka