Vad säger ni som kan avel om dessa siffror från fölvisningen?

M

maria1980

Sto e: Akribori, 3 månader gammal: En poäng ifrån klass ett och jag känner mig lite besviken över det. Men vad säger ni om dessa siffror och kritik om henne? Detta är min första uppfödning och jag vill lära mej mer om detta. Det här stoet var/är det tänkt att jag ska behålla för framtida avel men vad säger ni? Hjälp mej ni duktiga bukisar =):confused:

Sv: Vad säger ni som kan avel om dessa siffror från fölvisningen?

*skratt* och HÄR kommer det:

typ: välutvecklad, feminin, kortlinjerad (8)
huvud,hals,bål: vackert huvud, något brant bog (7)
extremiteter och rörelsernas korrekthet: tåtrång v.f något hastrån men välbenad från sidan. (7)
rörelsemekanik i skritt: taktmässig, rörlig (8)
rörelsemekanik i trav: lätt taktmässik, kort (7)
rörelsemekanik i galopp: rytmisk ngt oelastisk (7)

44 Poäng klass II

Visad i Umeå igår?

Jag skulle inte dra alltför stora växlar av poängen från en fölmönstring (varken höga el låga). dagsformen avgör ju till stor del vad de får för poäng och det finns många exempel på "fula ankungar" som blivit svanar (och tvärtom)!

Kritiken i sig är väl ganska bra, sen förstår jag att det känns surt att hamna en poäng från klass I...

Det man bör bry sig om på föl tycker jag främst är de 3 första delpoängen. Exteriören kan ge en hint om vad som blir när den blir äldre, men gångarterna är väldigt mycket dagsform hos ett föl.
I ditt fall skulle jag vara noga med bra hovvård så att benställningen inte förvärras eftersom den hade lite avvikelser. Övrigt kommer att ge sig med tiden. :)

Det man bör bry sig om på föl tycker jag främst är de 3 första delpoängen. Exteriören kan ge en hint om vad som blir när den blir äldre, men gångarterna är väldigt mycket dagsform hos ett föl.
I ditt fall skulle jag vara noga med bra hovvård så att benställningen inte förvärras eftersom den hade lite avvikelser. Övrigt kommer att ge sig med tiden. :)

Jag håller nog inte med. En god exteriör säger mycket lite om hästens prestationsförmåga, utan bara om den är någorlunda korrekt. gångarterna är nyckeln för en dressyrhäst (bortsett från temperamentet, men det bedöms ju ändå inte hos föl). Visst varierar det hur hästen rör sig, men de hästar som jag har köpt unga har visat ungefär samma kvalitet i mekaniken oavsett ålder. En häst blir sällan mer rörlig med högre ålder.

De flesta föl är ju i tillväxt och bedöms därför ofta i fel fas när de är oelastiska och korta i sina gångarter, det ändras för det mesta och de blir bättre när de växer upp.

Min häst var i tillväxt som föl och fick 776 på gången. Idag när hon är vuxen (5 år) har hon 8-or.

De flesta föl är ju i tillväxt och bedöms därför ofta i fel fas när de är oelastiska och korta i sina gångarter, det ändras för det mesta och de blir bättre när de växer upp.

Min häst var i tillväxt som föl och fick 776 på gången. Idag när hon är vuxen (5 år) har hon 8-or.

Hästen blir inte av sig själv mer elastisk för att den blir äldre, det har ju med rörligheten och smidigheten att göra. Som 5-åring har ju dessutom ridningen och träningen en viss betydelse.

Misströsta inte!

Det finns en anledning till att siffror från fölvisningar inte ingår i BLUP-indexet, det är alldeles för osäkert.

Gångarternas kvalité har otroligt mycket med hur tillväxten är just där och då. En gänglig hög rumpa förstör möjligheten att visa fin galopp t ex, DEN DAGEN. efter två veckor kan det se bättre ut igen.

Typ, HuvudHalsBål och Extremitets betyget ger en fingervisning.

Däremot kan du ju fundera på att välja annan hingst framöver (nödvändigt ändå) kanske någon med annan bog och mera linjer.

Gångarternas kvalité har otroligt mycket med hur tillväxten är just där och då. En gänglig hög rumpa förstör möjligheten att visa fin galopp t ex, DEN DAGEN. efter två veckor kan det se bättre ut igen.

Om jag som ägare trodde att gångarterna skulle bli nerdömda av det skälet hade jag inte visat hästen alls.

(Jag har annars förstått att just tillväxt är den populäraste ursäkten till varför hästar misslyckas i unghästtester, helt oavsett ålder. )

Domarna kan bara döma det fölet visar för dagen, det är inte att döma ner.

Det är inte lätt att pricka in formen på ett föl. Det är nog nyttigt att visa sina alster även om de inte är i absolut topp i tillväxtkurvan.

Om uppfödare bara visade det man tror man ska få toppoäng på blir det inte mycket till avelsvärdering.

Och ja, en treåring på 3-årstest kan mycket väl hamna i fel period och visa sämre gångarter. Det brukar dock ha rättat till sig till 4-års kvalitetstävlan. Sedan gör ju ryttaren sitt till, väldigt lätt att störa en unghästs rörelsemönster om man inte vet vad man sysslar med.

Oj tack för mycket bra svar! =) Jo, hon visades i umeå igår och hade 20 mils resväg så hon var trött som tusan, men men =)
Mycket intressant att höra era diskussioner =) Har ni något tips om hingst att betäcka med när hon blir tre när ni ser vad hon har för brister då?

Jag håller nog inte med. En god exteriör säger mycket lite om hästens prestationsförmåga, utan bara om den är någorlunda korrekt. gångarterna är nyckeln för en dressyrhäst (bortsett från temperamentet, men det bedöms ju ändå inte hos föl). Visst varierar det hur hästen rör sig, men de hästar som jag har köpt unga har visat ungefär samma kvalitet i mekaniken oavsett ålder. En häst blir sällan mer rörlig med högre ålder.

EEEhhhh så du menar alltså seriöst att du tror att en växande unghäst behåller sina gångarter genom hela tillväxten ???

Det är nog regel än undantag tvärtom att gången försvinner när de växer för att sedan komma tillbaka när de stabiliserar sig.

Jag är ganska övertygad om att en häst som rör sig BRA, aldrig rör sig riktigt illa. Däremot kan dom i perioder röra sig mer el. mindre bra. Och 7-mässiga gångarter kan lätt bli 8-mässiga med en duktig ryttare, men också 6-mässiga med en mindre bra.

Senast ändrad:

Jag hade kikat på allt utom benen, för att det är den av punkterna som hittills visat minst korrelation med testen i senare ålder. I övrigt ska det vara relativ hög korrelation till vad dom får för poäng senare i livet, framför allt dom som når upp till diplom. I alla fall enligt domarna som dömde hos oss i somras, som helt vill ta bort bedömningen på benen på fölen.

Men som sagt tidigare så kan dåliga poäng även vara orsakade av tillväxt, men det brukar domarna se och påpeka i protokollen.

/Camilla

Jag är ganska övertygad om att en häst som rör sig BRA, aldrig rör sig riktigt illa. Däremot kan dom i perioder röra sig mer el. mindre bra. Och 7-mässiga gångarter kan lätt bli 8-mässiga med en duktig ryttare, men också 6-mässiga med en mindre bra.

Nu pratar vi om under uppväxten alltså från föl till 3 åring, där kan de definitivt röra sig riktigt dåligt trots att de "egentligen" har bra gång. Inte särskilt lätt att röra sig bra med en kropp som är helt i otakt med sig själv.

För övrigt har även jag ett tydligt exempel med förändring från 3 års till 4 års
Som tre åring 6 6 7 på gången
Som 4 åring 9 9 8 (med mig "hoppryttare" på ryggen så inte handlade det om att någon flashig dressyrryttare plockade ut en massa mer av hästen)

Har hästen en brant bog medför ju det att det inte blir jätte bra rörelserna blir så bra. Att den är innåttåad är ju heller inte särskilt bra så med sjua på ben trots det skulle jag vara nöjd. Sen är det som tidigare nämnt att det är dagsformen som avgör. Hon fick ju 8 på skritten och det är ju den gångart som ryttaren har svårast att påverka med sin ridning och det är ju ingen dålig siffra så du ska ha tålamod. Allt handlar om rätt dag och ja självklart avel och genetiska förutsättningar mm. men det låter som en tervlig fölunge, har du inte någon bild :)

KL

EEEhhhh så du menar alltså seriöst att du tror att en växande unghäst behåller sina gångarter genom hela tillväxten ???

Det är nog regel än undantag tvärtom att gången försvinner när de växer för att sedan komma tillbaka när de stabiliserar sig.

Det har mina gjort - de har inte rört sig illa en dag.

Och särskilt föl brukar kunna visa sig mycket förmånligt.

Det är en bedömning, och i den bedömningen så spelar domarens egna smak och tycke en viss roll.

Det jag ser som en oroande punkt, är hennes benställning, samt rörelse mönster.

Vad hade du förväntat dig för poäng, eftersom du är missnöjd?

För övrigt har även jag ett tydligt exempel med förändring från 3 års till 4 års
Som tre åring 6 6 7 på gången
Som 4 åring 9 9 8 (med mig "hoppryttare" på ryggen så inte handlade det om att någon flashig dressyrryttare plockade ut en massa mer av hästen)

Det hör definitivt till undantagen! Hästen har blivit felbedömd antingen som 3-eller 4-åring, (eller i båda fallen). Det är lika märkligt som hästar som får 8 på HHB som 3-åring och 6 på HHB som 4-åring.

Jag hade väl hoppats på så bra poäng som möjligt *ler*! Jag kände bara att det var surt på den där poängen som fattades.. Hur gör jag för att lägga in en bild på henne då i denna tråd?

Liknande trådar

Avel Har ett sto som betäcktes (fribetäckning) förra sommaren. Vi åkte från hingsten 1:e juli. Sen dess ingen brunst. Magen har växt men...
Svar
15
· Visningar
3 028
Senast: Karro-Lina
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 548
Senast: dobbis
·
Skola & Jobb Nu får ni gärna hjälpa mig att fundera på vad som är smartast att göra. Den 10/12, får jag reda på om jag har kommit in på...
Svar
14
· Visningar
1 711
Senast: Nougat
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 991
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka