Vad säger ni om FEIs nya regelförslag

Sv: Vad säger ni om FEIs nya regelförslag

Oj, blev det flyttat. Den länk jag la in går till tävlingsdressyrsreglerna. Inga andra regler än för dressyr just... Så jag var övertygad om att det var rätt att ha den på grenspecifika forumet för dressyr....

Hur är det nu då? Kan man rida på ponny även i storhästklasser?
Eller är det en annan höjd som gäller?

O-internationella Prick

Idag står det i de svenska reglerna (och jag tror att det är direkt överförbart på rådande regler i FCI):

"Ponny med ryttare som under året fyller lägst 19 år, får tävla i klasser för häst i dressyr tom Msv A-klass på regional tävling. Detta kräver licens för häst resp senior. Ponny som på detta sätt startat i dressyrklass för häst får därefter inte starta i tävling för ponny. Vid stadigvarande (minst 6 månader) ryttar- och/eller ägarbyte får ponny, efter anmälan till Ridsportförbundet, åter starta i dressyrklass för ponny."

Nya FCI-förslaget är att en häst MÅSTE vara 149 cm för att tävla som häst, oavsett ryttarens ålder osv.

PS. Glömde - detta gäller -dressyrreglerna om det inte framgår ovan :)

Med FCI, menar du FEI antar jag.

Men ändringen innebär väl inte att det är ändrat i vårt nationella TR?

alltså - enligt TR så gäller detta med 19 år och häst på ponny t o m MsvA på regional nivå, dvs man får ju inte tävla elit. Inte så konstigt att det heller inte går enligt FEI?

Så vad ska man göra om man har en häst som är 148.5 cm hög? Då får den varken tävla som ponny eller häst. :idea:?

Mja, det står väl 148 utan skor och 149 med skor. Har du skor på dig :)?

Med FCI, menar du FEI antar jag.

Men ändringen innebär väl inte att det är ändrat i vårt nationella TR?

Jag menar natruligtvis FEI - blandar alltid ihop internationella förbunden för häst och hund.... :o

Vet inte hur nationella regler påverkas av huvudförbundets regeländringar. Intressant om någon vet??

Jag tror inte att de har några direkta kopplingar även om man säkert sneglar lite på FEI-reglerna då och då (eller man borde det i alla fall).

Vaccinering tex är väl exempel på en sak där man inte följs åt. Ponnykategori-indelningen är väl också svensk.

Tillägg: Jag menar att vi har en svensk kategoriindelning.

Senast ändrad:

Haha, nej då. Min ponny är knappt 147 cm hög. :) Men hon ser allt ut som en westernhäst ibland.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 977
Dressyr Jag vet inte om den här tråden ligger på rätt ställe. Den kan möjligtvis hamna under utrustning också, men jag vill främst diskutera...
Svar
13
· Visningar
2 273
Senast: Jeps
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
12 590
Senast: Enya
·
Tjatter Hjärtligt välkomna till ”Lobelias meditations och mindfulnesscenter" Jag är glad att så många valt att närvara vid denna 10 dagars...
21 22 23
Svar
456
· Visningar
20 746

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025
  • Inkorsningsmetod

Hästrelaterat