Vad säger ni om detta underlaget?

L

Lemone

Hejsan
Till helgen kommer en entrepenörfirma hit för att börja anlägga vår ridbana.
Marken är riktig lergjord.

Mått: 22,5*33 meter.
Så här har det tänkt göra.
(Är inte säker på att detta är rätt ordning).
Skala bort marksvål och matgjord.
Lägga ner 200 m dräneringsrör som leder till en stor kulvert.
Lägga vägmatta.
90 ton 11-16 makadam.
225 ton 0-45 bergkross.

Någon som vet ifall detta är rätt?
Kan det göras bättre?

Tacksam för svar! :bump:

Sv: Vad säger ni om detta underlaget?

Den enda jag kan bidra med är en fråga om ni verkligen tänkt igenom måtten?? När man ändå håller på så skulle jag iaf göra den 40m lång, blir bral litet annars...

Det där borde bli en väldigt rejäl grund, men sedan fattas det väl ett lager med själva "ridbaneunderlaget"? För ni har väl inte tänkt rida direkt på bärlagret? (Bergkross 0/45 är stora vassa stenar...)

Den enda jag kan bidra med är en fråga om ni verkligen tänkt igenom måtten?? När man ändå håller på så skulle jag iaf göra den 40m lång, blir bral litet annars...

Hade gärna gjort den större, vi har valt att anlägga den där det blir lä och då går det tyvärr inte att göra den större.

Det där borde bli en väldigt rejäl grund, men sedan fattas det väl ett lager med själva "ridbaneunderlaget"? För ni har väl inte tänkt rida direkt på bärlagret? (Bergkross 0/45 är stora vassa stenar...)

Ojdå...låter inte bra! :crazy:
Vad ska vi ha som ridbaneunderlag?

Ja, det finns ju många olika recept att välja på som underlag :laugh:

Har entreprenadfirman någon erfarenhet av ridbanor? Det låter nästan som att de har tänkt bygga en grusväg åt dig ;) Om varken du eller de har erfarenhet av att anlägga ridbana så tycker jag att du ska leta upp någon kunnig i närheten som du kan konsultera!

Vet inte hur mycket du kan själv om grus? De där siffrorna 11/16 resp 0/45 anger storleksfördelningen på kornen. Makadam 11-16 är alltså gruskorn mellan 11-16 mm och det verkar rimligt att lägga ovanpå dräneringen, där vill man inte ha alltför smått för då täpps dräneringen igen. Sedan har ni tänkt er ett tjockt lager, nästan 20 cm, med bergkross 0-45. Krossprodukter är som namnet antyder krossad sten och det blir vassa kantiga bitar och i ditt fall har de alltså storlekar mellan 0 (damm) och 45 mm. Detta brukar man använda som bärlager på grusvägar, det packar sig bra och blir ordentligt hårt och hållbart. Jag har själv en hög med sånt ute på gårdplanen just nu, som väntar på att jag ska sprida ut det på min parkering! 225 ton låter nästan väl ambitiöst, det borde räcka med mindre. Men det beror väl på vad man har på sen också...

Om detta ska bli en ridbana skulle man nog helst lägga vägmatta igen, för att undvika att dessa stenar kryper upp i själva ridbaneunderlaget. Och därefter t.ex en dm stenmjöl 0/4 och några cm sand 0/8 (så har vi på våran bana). Men det finns som sagt många olika sorters underlag att välja på :laugh:

Se bara till att du vet vad som är på gång INNAN det görs - det är nog dyrt att anlägga ridbanor utan att det ska bli några fel.

Kollade du inte länken då ? där finns ju uppslag till vad man kan använda.

Ja, det finns ju många olika recept att välja på som underlag :laugh:

Har entreprenadfirman någon erfarenhet av ridbanor? Det låter nästan som att de har tänkt bygga en grusväg åt dig ;) Om varken du eller de har erfarenhet av att anlägga ridbana så tycker jag att du ska leta upp någon kunnig i närheten som du kan konsultera!

Vet inte hur mycket du kan själv om grus? De där siffrorna 11/16 resp 0/45 anger storleksfördelningen på kornen. Makadam 11-16 är alltså gruskorn mellan 11-16 mm och det verkar rimligt att lägga ovanpå dräneringen, där vill man inte ha alltför smått för då täpps dräneringen igen. Sedan har ni tänkt er ett tjockt lager, nästan 20 cm, med bergkross 0-45. Krossprodukter är som namnet antyder krossad sten och det blir vassa kantiga bitar och i ditt fall har de alltså storlekar mellan 0 (damm) och 45 mm. Detta brukar man använda som bärlager på grusvägar, det packar sig bra och blir ordentligt hårt och hållbart. Jag har själv en hög med sånt ute på gårdplanen just nu, som väntar på att jag ska sprida ut det på min parkering! 225 ton låter nästan väl ambitiöst, det borde räcka med mindre. Men det beror väl på vad man har på sen också...

Om detta ska bli en ridbana skulle man nog helst lägga vägmatta igen, för att undvika att dessa stenar kryper upp i själva ridbaneunderlaget. Och därefter t.ex en dm stenmjöl 0/4 och några cm sand 0/8 (så har vi på våran bana). Men det finns som sagt många olika sorters underlag att välja på :laugh:

Se bara till att du vet vad som är på gång INNAN det görs - det är nog dyrt att anlägga ridbanor utan att det ska bli några fel.

Nu har jag kollat med entrepenadfirman.... det är jag som är ute och cyklar! :o

Det som jag skrivet upp är bara bärlager precis som ni skrev.
Ridbaneunderlaget ska vara stenmjöl och sand 0-4.

Kollade du inte länken då ? där finns ju uppslag till vad man kan använda.

Tack för länken!
Jag kollade den men förstod inte alla dimensioner på grusen.
Efter AnnAs inlägg fick jag bättre koll på läget.

Nu har jag kollat med entrepenadfirman.... det är jag som är ute och cyklar! :o

Det som jag skrivet upp är bara bärlager precis som ni skrev.
Ridbaneunderlaget ska vara stenmjöl och sand 0-4.

Ja vad skönt, då låter det som att det kan bli en bra bana :laugh:

Hur mycket stenmjöl och sand har ni räknat med? Ett tips där är att inte lägga in för mycket sand på en gång! De jag har hört om som blivit missnöjda har lagt in för mycket sand och fått en för djup och lös bana - bättre att lägga på lite i taget och sen fylla på om det behövs :idea:

Nej men man själv behöver ju inte fatta stl på gruset, räcker ju att firman vet det ;)

Nej men man själv behöver ju inte fatta stl på gruset, räcker ju att firman vet det ;)

Nja, det där beror på hur stor erfarenhet firman har av just ridbanor. Och i alla fall jag skulle inte slänga ut så många tiotusenlappar som en ridbana kostar utan att ha koll på vad som är planerat.

När det gäller receptet på Agrias sida så verkar vägmattan ha halkat iväg mellan fel lager, den ska inte ligga mellan sanden och översta lagret med sågspån så som de skriver, den ska ligga mellan bärlagret och stenmjölet. Och så mycket sand som de rekommenderar på toppen anser jag skulle ge en simbassäng! Ska man ha så mycket sand är det jättenoga att man har koll på vilken typ av sand det är map rundhet på kornen, storleksfördelning osv så att det blir så fast/löst som man har tänkt sig. Det är skillnad på sand och sand, det kan skilja mellan olika grusgropar även om de kallas samma namn och är samma storlekar. Bäst är att göra studiebesök i grusgropen och titta runt :laugh:

Om man inte har anlitat ett proffs som verkligen kan ridbanor förstås, men det är ju inte alltid såna finns tillgänliga i närheten.

Sågspån ??? Du läste på inomhusridbana/ridhus. På en utomhusridbana finns inget spån, dessutom är inte mattan i toppen. Scrolla.

Ang vem, som vet eller inte ang stl på sten/grus. Har man stl klart för sig så är det väl bara säga åt firman att leverara hit den stl OAVSETT om man själv fattar hur det ser ut eller inte...så menar jag.

Senast ändrad:

Jag har läst hela sidan, jag visade bara på att det smugit sig in ett litet fel.

Och om du läste hela mitt inlägg så påstod jag att det kan vara skillnad på sand och sand även med samma namn och storlekar, därav att man bör läsa på lite innan man beställer så man vet vad man är ute efter :laugh:

Tänk på att inte ha för mycket 0-material. Med åren maler hästarnas hovar sönder materialet och då blir det mer 0-material. Det har dålig genomsläpplighet för vatten, så kan vara bättre att ha lite för mycket större material i början och ha en bana där topplagret håller något år extra.

Ni verkar ju göra ett bra underarbete i alla fall och det är viktigt. Det är jättebra att dräneringsrören går till en kulvert. Mina dräneringsrör leder till en stor "sjunkebrunn" och där kan jag sätta ner en pump och när det har ösregnat ute och grundvattnet står väldigt högt kan jag pumpa bort vattnet. Jag har således aldrig vatten på min ridbana.

Liknande trådar

Anläggning Del 146! ;) Jo jag har hittat sökfunktionen, men inte hittat rätt tråd för mig ändå... Vi har som sagt köpt gård och jag vill...
Svar
7
· Visningar
4 309
Senast: Mysaan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama