Vad säger ni om dessa...

Nooneyouknow

Trådstartare
.

.

.

.

.

.

.

jojo-manke-mars-12.jpg

jojo-sadelstad-mars-12.jpg

Senast ändrad:
Sv: Vad säger ni om dessa...

Jag skulle säga röntgenbilder som visar en normal hästrygg :) Hoppas du inte kommer och säger att där är något fel, för min ena häst ser lika ut i sin rygg på plåtarna och enligt två oberoende kliniker så är det inget konstigt med den..

möjligen ser de 2 övre utskotten ngt märkliga ut på första bilden? Unghäst?
Vi köpte en unghäst 98 som såg betydligt tätare ut, han hade knappt en halt dag i sitt liv och tävlade på MSV nivå tills han pga en lätt senskada fick vila 2 månader som 15-åring.
Man ska aldrig röntga ryggar i onödan, man hittar alltid nåt som syns.

Som sagt min häst ser likadan ut i sin rygg :) Mina veterinärer kallade det "ofullständig förbening" (om jag minns rätt ord) och det är relativt vanligt att hästarna ser ut så framme i manken. Men eftersom det inte ligger någon sadel där som kan orsaka tryck så är det helt ofarligt och inget hästen ska/bör få besvär av.
Jag håller med dig om att det inte ska röntgas i onödan, men det är dock rätt vanligt att veterinären vill ta röntgenplåtar på hästar som uppvisar någon form av ryggbesvär eller vid ex. hästförsäljningar, dock följer oftast ett veterinärt utlåtande med plåtarna och jag hoppas att TS har fått ta del av det också :)

Hästen i fråga har gjort radikala motstånd och visat ilska vid ridning genom att bocka, sparka under fötterna på ryttaren med bakbenen och göra diverse luftsprång, för att markera tydligt har hästen ställt sig och grävt i marken hårt och irriterat under ridning. Detta har inte bara vaeit en eller två gånger under ett ridpass utan passen har genomsyrats av de beteendet...

vet ville ha bilder på större delen av ryggen för att få ett hum om hur det kan se ut där inne, då han reagerade kraftigt vid palpering av ryggrad...
så hästen är inte röntgad "bara" för att, utan det var stora misstankar om sammanväxta utskott... Vilken överraskning!

Det som är allra svårast med just rygg är att det är omöjligt att säga vad som är okej och inte. En del hästar är helt enkelt mer känsliga och reagerar för en förändring som för en annan häst inte spelar någon roll.

I ert fall så hade jag nog mer litat på vad hästen "berättar" än vad plåtarna visar. Det kan väl också sitt längre bak i ryggen-som inte går att ta plåtar på?

hästen har fått behandling med bland annat kortison i ryggsträckaren i just det ömmande området ( alltså bild2)

om detta inte ger ett önskvärt resultat med rehab m.m. Så kommer hästen att skintas, för att se vad som händer längre ner i kotkropparna i just det ömmande området.

eftersom hästebn reagerat så oass tydligt vid palp. Så är det där vi lägger krut. Vid böjprov på alla 4 benen visade det ingenting... Inget vid longering...

Senast ändrad:

Jag vet inte om du missuppfattade mina inlägg? Men jag trodde verkligen inte att du röntgat "bara" för att. Som jag förklarade till Shudde så brukar det oftast finnas grundläggande skäl till att hästen blir röntgad i ryggen..
Den ryggen som visas här har varken täta eller sammanväxta tornutskott, därav anser jag att det ser fullt normalt ut. Däremot så kan det, som du själver nämner, finnas problem längre ner på utskotten som inte syns på dessa plåtar.
Ömma muskler/muskelinflammation kan dock göra vilken häst som helst på dåligt humör. Hoppas att det bara är muskulärt på din häst och att sprutbehandlingen räcker! På min häst var det bara muskulärt och det hjälpte direkt med 1 behandling sprutor i rygg samt 2 x underhudsblistring av bakknäna (ryggömheten uppkom på grund av svaghet i bakknän).
Lycka till!

Hur är hästens sadel kollad?
Det finns hästar som är sjuuukt känsliga för vilken sadel de har, sadeln kan ge inflammationer osv i musklerna.

Nu vet jag ju inte vad som gjorts i ditt fall, men om en häst började bete sig så skulle jag ta minst två månaders vila och träning utan ryttare, och därefter se hur hästen mår i ryggen.

När jag gick en kurs för att bli diplomerad sadelinprovare fick vi lära oss att man aldrig provar in en sadel på en häst med ryggproblem, har den ont av tidigare sadel behöver den vila från sadel och ryttare och arbetas vid handen ett par månader innan man kan göra en rättvis inprovning.

Nu har jag inte träffat någon sadelinprovare som faktiskt berättar detta för hästägaren, men det är alltså vad vi lärde oss.

Nu har jag inte träffat någon sadelinprovare som faktiskt berättar detta för hästägaren, men det är alltså vad vi lärde oss.

Men det har jag :) Samtliga sadelinprovare som jag använt under årens lopp, har sagt att provningen avbryts om hästen uppvisar smärta/obehag i rygg alternativt är halt, det har jag även sett utskrivet på sadelinprovares hemsida..
Nu har jag iofs bara använt mig av "stora" namn och välkända sadelmakare :)

Jag håller med om att sadel och även sk ridsätt bör/ska utredas när man misstänker muskulära ryggproblem :)

Det som är allra svårast med just rygg är att det är omöjligt att säga vad som är okej och inte. En del hästar är helt enkelt mer känsliga och reagerar för en förändring som för en annan häst inte spelar någon roll.

I ert fall så hade jag nog mer litat på vad hästen "berättar" än vad plåtarna visar. Det kan väl också sitt längre bak i ryggen-som inte går att ta plåtar på?

Det hade varit mera givande att få tagit del av en rörlig film på hela ekipaget när hästen förmedlar sitt obehag.

Det skrevs tidigare i tråden citat ts: Hästen i fråga har gjort radikala motstånd och visat ilska vid ridning genom att bocka, sparka under fötterna på ryttaren med bakbenen och göra diverse luftsprång, för att markera tydligt har hästen ställt sig och grävt i marken hårt och irriterat under ridning. Detta har inte bara vaeit en eller två gånger under ett ridpass utan passen har genomsyrats av de beteendet...

Hade detta varit min häst och mitt problem så hade jag startat med att lägga ut en film när jag rider hästen och dessa problem kan ses på filmen.

Sedan hade jag börjat med att fråga Vad säger ni om min inverkan som ryttare?? :crazy:

och min erfarenhet är att det är ungefär som med ryggröntgen på människor- bilderna säger inte så mycket om verkligheten. Hoppas att det bara är muskulärt och att hästen blir bra! Annars går det ofta att hålla ryggar i schack.

Min rygghäst höll för träning på rel hög nivå i 2 år till innan den gamla senskadan gick upp och det var dags att vandra vidare.. Men det var ett ständigt rehabtänk som fick genomsyra träningen. Mycket tömkörning, mkt skritt i kuperad terräng och begränsat trimmande i trav, allt lösgörande arbete skedde i skritt el galopp.

Sedan hade jag börjat med att fråga Vad säger ni om min inverkan som ryttare?? :crazy:

Har tyvärr inga filmer från den senaste månaden, för det är då hästen börjat protestera haft samma ryttare i flertalet år innan. Flertalet ryttare har ridit och fått samma respons, så där tror jag inte du behöver vara "orolig" och dra det vidare, att det ska vara fel på ryttaren...

Psst... Tur att de inte är din häst och ditt problem...

jag tror inte heller du behöver vara orolig att det är ryttarfel, det kan vara precis vad som helst som utlöst det hela. Trauma utifrån- ex fläkskada (efter den här vintern..), klättrad på av annan häst etc etc. Däremot kommer ryttaren att få tänka om ett tag beträffande arbete, men dom råden får ni ju från veterinär.

Jag tycker absolut inte att röntgenbilderna indikerar att det här måste vara ett kroniskt problem, men som sagt, man vet aldrig, och beträffande hästryggar är jag bara amatör med viss egen erfarenhet och grundläggande anatomiska kunskaper. (hade det varit en röntgen för försäljning hade jag aldrig tvekat att köpa pga bilderna).

Liknande trådar

Hästvård Jag har nog varit otydlig innan! Jag vill veta om det är någon som har fått samma diagnos på sin häst som jag fått på min häst. Han...
Svar
1
· Visningar
496
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Bombas just nu av reklam för detta nya (dyra) tillskott. Ni är så många här som kan läsa innehållsförteckningen bättre än mig och jag...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
17 150
Senast: Habina
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter I dag är det förberedelser inför en tävling som står på schemat. Vi ska få bada, rykta och lära oss att knoppa en häst. Alina får testa...
Svar
0
· Visningar
140
Senast: Gunnar
·
Hästvård Jag undrar om det är fler med äldre hästar som upplevt att deras häst verkar lite senila? Jag har en 20 +häst som börjat uppvisa lite...
Svar
7
· Visningar
972
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka