C
Chock
Jag har bara sysslat med avel i ett par år nu men har lärt mig massor bara på den här korta tiden ändå, tack vare mycket kunnigt folk i min närhet. Jag stötte på en uppfödare igår som frågade varför jag inte red mitt sto. Jag tyckte det var en konstig fråga och förklarade för henne att hon dels var dräktig på nytt och dels hade ett snart fem månaders gammalt föl vid sin sida. Hon frågade mig då ännu en gång varför jag inte red mitt sto och berättade att hon minsann red sina ston när de hade föl och sa att fölen faktiskt fick springa med.
Jag skulle inte kunna rida ut mitt sto för den här lilla hingsten är så pass självständig nu att han hade kunnat hålla ett avstånd på 500 m utan att ens bry sig om sin mamma. Jag hade kunnat rida henne i paddocken däremot men är det inte lite farligt? Han är en väldigt busig fölis och hade nog inte dragit sig för att stegra mot mamman och därmed träffa en eventuell ryttare i sadeln.
Nej, det låter knasigt. Vad säger ni? Har ni ridit era ston med föl vid sidan?
Jag skulle inte kunna rida ut mitt sto för den här lilla hingsten är så pass självständig nu att han hade kunnat hålla ett avstånd på 500 m utan att ens bry sig om sin mamma. Jag hade kunnat rida henne i paddocken däremot men är det inte lite farligt? Han är en väldigt busig fölis och hade nog inte dragit sig för att stegra mot mamman och därmed träffa en eventuell ryttare i sadeln.
Nej, det låter knasigt. Vad säger ni? Har ni ridit era ston med föl vid sidan?