Vad säger ni om att rida stoet innan fölet är avvant?

C

Chock

Jag har bara sysslat med avel i ett par år nu men har lärt mig massor bara på den här korta tiden ändå, tack vare mycket kunnigt folk i min närhet. Jag stötte på en uppfödare igår som frågade varför jag inte red mitt sto. Jag tyckte det var en konstig fråga och förklarade för henne att hon dels var dräktig på nytt och dels hade ett snart fem månaders gammalt föl vid sin sida. Hon frågade mig då ännu en gång varför jag inte red mitt sto och berättade att hon minsann red sina ston när de hade föl och sa att fölen faktiskt fick springa med.

Jag skulle inte kunna rida ut mitt sto för den här lilla hingsten är så pass självständig nu att han hade kunnat hålla ett avstånd på 500 m utan att ens bry sig om sin mamma. Jag hade kunnat rida henne i paddocken däremot men är det inte lite farligt? Han är en väldigt busig fölis och hade nog inte dragit sig för att stegra mot mamman och därmed träffa en eventuell ryttare i sadeln.

Nej, det låter knasigt. Vad säger ni? Har ni ridit era ston med föl vid sidan?

Sv: Vad säger ni om att rida stoet innan fölet är avvant?

Jag rider mitt sto när hon har föl vid sidan.

Med första fölet började jag då han var en månad gammal och han var med in i ridhuset och även någon gång vid uteritt (passade på när det var någon viktig fotbollsmatch på tv och vägarna var tomma på bilar:D). När han var omkring tre månader tog jag ut hans mamma och lämnade kvar fölet i hagen med flocken.

I år började jag rida när fölet var tre månader och kunde gå ensam kvar i flocken.

Stoet har inte protesterat någon gång när jag tagit ut henne ensam då fölen vart omkring tre månader. Första fölet ropade på mamma men hon blev inte orolig för det, andra fölet ropar inte efter henne.

Herregud, jag tror mitt sto hade blivit alldeles för oroligt och inte alls velat lämna honom kvar i hagen. Nej, det lät inte så sunt.

Jag tror jag ska hoppa upp på stoet i paddocken idag, skritta och trava lite bara och se vad som händer. Det är som sagt en väldigt självständig (ovanligt självständig?) hingstunge jag har här hemma. Jag tror inte han hade blivit så väldigt orolig om vi red iväg men stoet hade nog blivit det.

Vi brukar börja rida när fölet är 4-5 månader.
Fölet är kvar med de andra hästarna i hagen när stoet rids.
Jag vill inte ha med föl på ridturer.

Vad är det som inte låter sunt?

Mitt sto blev hysterisk när hon skildes från det första fölet då han var en månad men när han var tre månader valde hon själv att gå ut ur hagen utan att kalla på honom. Med årets föl har hon bara blivit orolig om hon inte sett honom i hagen när hon kommit tillbaka.

Tror nog att den där oroligheten kommer gå över ganska snabbt.
Mitt sto jag har här hemma var väldigt ängslig när fölungen var kvar i hagen men fölungen sket fullständigt i sin mamma när hon insåg att hon inte fick följa med ur hagen, då gick hon och terroriserade shettisvalacken istället:bump:
Det var lite ompande med stoet i stallet men när jag red ut så var det som om hon insåg hur skönt det var att komma ut på egen hand lite.
Efter den gången så var det som att "OK, bebis har det bra i hagen med de andra, nu ska JAG bli ompysslad en stund :love: "

Det som inte låter sunt är väl att sto och föl i det vilda aldrig skulle skiljas åt mot sina viljor. Det är väldigt onormalt att sära på dom på det viset men har ni testat och det fungerat för er så är det väl okej antar jag men om det inte skulle fungera för mig och många andra, hade det ju berott på att det är så pass onaturligt för dom som sagt.

Jag har i år 2 föl och de och stona går tillsammans med 4 st 1-2 åringar. Jag rider mitt ena sto ca 5 dgr/v och har gjort det sen fölet var knappt 2 månader. Fölet stannar med sin extramamma och fölkompisen och bryr sig inte alls. Och stoet verkar tycka det är skönt att vara ledig och få komma ut för hon kommer emot mig och stoppar självmant huvudet i tränset. Inte ett gnägg från henne, hon bara tuffar iväg med spetsade öron. Vi kan vara borta 1-2 timmar och när vi kommer ut får stoet oftast gå dit fölen är och tala om att hon är tillbaka i hagen. Tror mina föl är ganska trygga :D

Det som inte låter sunt är väl att sto och föl i det vilda aldrig skulle skiljas åt mot sina viljor. Det är väldigt onormalt att sära på dom på det viset men har ni testat och det fungerat för er så är det väl okej antar jag men om det inte skulle fungera för mig och många andra, hade det ju berott på att det är så pass onaturligt för dom som sagt.
Hallå hallå hallå, men vem tusan i sverige bedriver avel som vilda hästar?
Svenska hästar står uppstallade/fodras och lever ett helt annat liv än vildhästar vars hela tillvaro går ut på att äta eller att ätas av något vilddjur som vargar,pumor och leoparder osv.
Hela denna *vildhästromantiken* med barfotahästar står mig upp i halsen, åk till USA och se hur vildhästarna lever, svält, maskangripna och magra, jagade av djur och människor så kanske du tänker om och uppskattar svensk hästhållning. Att ett sto blir ridet som har föl vid sidan är nog en mindre hemsk upplevelse än att bli jagad av vargar/helikopter.

Mina hästar går på bete i en stor flock och sto och föl går likväl åtskilda åt som bredvid varandra. I det vilda fungerar det förstås på samma sätt när det är en flock.
Jag tycker också att det är sunt för fölet att tidigt lära sig söka trygghet hos andra artfränder och inte bara vara med mamma hela tiden.

Jag har ridit mitt sto sedan fölet var ca 2 månader gammalt. I början hade jag henne med i paddocken, det funkade jättebra. Sedan efter några veckor så började jag lämna fölet ca 10-15 min i boxen och har därefter utökat tiden sucesivt. Det har aldrig varti några bekymmer, mitt föl har från början tom legat ner och sovit när mamma är ute.
Men jag tror att det viktigaste är att vänja dem sakta men säkert.

Jag har faktiskt mina hästar barfota och de trivs alldeles utmärkt med det. Jag hanterar mina hästar på ett så naturligt sätt som möjligt. Jag strävar efter det då det är min filosofi. De flesta av mina hästar går på lösdrift och de mår också väldigt bra av det, speciellt min gamla ponny som hade problem med hosta när han stod på stall.

Du kan aldrig ta ur en häst dess naturliga instinkter så som att fly från faror, leva i en flock och där i ha en rangordning. Du kan vänja en häst vid att stå själv i en box i ett stall men det är inte normalt för den. Du kan vänja en häst vid att lämna sin trygga flock för att enbart umgås med dig ute i skogen i en timme eller två. Du kan vänja en häst vid att stå still och vara lugn trots att hundra fotbollshuliganer kommer mot dig och hästen och kastar sten, glas och diverse andra trevliga föremål. Hästen kan lära sig mycket men om man ska lära en häst att göra något så onormalt måste man lära den att det är okej, att det är lugnt.

Jag testade att ta in mitt sto nyss och lämna fölet kvar. Fölet blev givetvis väldigt oroligt men fann stöd hos den lilla ponnyn i hagen. Stoet blev oroligt när han gnäggade de första gångerna och gick fram till stallfönstret, tittade ut, såg att han var kvar, slappnade sedan av. Jag stod och borstade henne i kanske tio minuter, allt gick bra, släppte sedan ut henne till en glad fölunge. Jag kommer att göra såhär ett tag nu tills allting är lugnt och fridfullt. Jag tror inte på att stressa upp hästar i onödan och liksom tvinga dom till något som ändå är så pass onormalt.

Hallå hallå hallå, men vem tusan i sverige bedriver avel som vilda hästar?
Svenska hästar står uppstallade/fodras och lever ett helt annat liv än vildhästar vars hela tillvaro går ut på att äta eller att ätas av något vilddjur som vargar,pumor och leoparder osv.
Hela denna *vildhästromantiken* med barfotahästar står mig upp i halsen, åk till USA och se hur vildhästarna lever, svält, maskangripna och magra, jagade av djur och människor så kanske du tänker om och uppskattar svensk hästhållning. Att ett sto blir ridet som har föl vid sidan är nog en mindre hemsk upplevelse än att bli jagad av vargar/helikopter.

Kan ju inte annat än hålla med. Vi hade en flock "förvildade" tamhästar som gick i naturreservatet en bit från där vi bodde (canada). De hästarna var allt annat än en romantisk bild av hästar i det fria. De levde ett hårt liv, med tuffa vintrar och ont om mat.

De föl som föddes där vandes heller inte av och flyttade till nya familjer vid 6 månaders ålder ;) Stofölen stannade i flocken rätt länge och hingstfölen tills de var runt 3 år. Vi hade n oerhört duktig hästkarl som tagit sig an dessa hästar och som gärna delade med sig information och berättelser om dem (hälften var säkert hopdiktade men ändå :angel:).

Att jämföra våra tamhästar med vad som är naturligt för vilda hästar är som att jämföra taxar med vargar.... De har samma historia, men vardagen är väldigt annorlunda...

Jag började rida mitt sto när fölet var runt 1mån. Red först bara på stubben precis utanför stallet med lilla fölet springade brevid.
Sen när fölet blev lite äldre red jag ut lite med stoet själv sen fick fölet komma ut efter några minuter. Fölet höll sig lugn inne stallet. Stoet mutade jag med mat :) I början var dom bara isär några minuter sen ökade jag tiden dom fick vara ifrån varanndra. Tillslut brydde dom sig inte.
Jag tycker att man märker på sina hästar vad som är bäst!

:)

Det blir ju faktiskt som en ganska "snäll" avvänjning. När det är dags att skilja på allvar blir det inte lika hysteriskt för dem.

Att anpassa sig efter sto och föl tror jag är viktigt, vissa tyckerd et är jobbigare än andra och man ska som sagt inte stressa dem i onödan.

Har bara ett sto som fölat hos oss. Men vi red stoet ganska långt in i dräktigheten (lugnt mest skogsridning) och startade igång henne ganska tidigt. Tog med fölet ut vid sidan i skogen och allt eftersom lämnat honom kvar i boxen.

Nu är hon ju inte dräktig igen vilket jag tycker underlättar. Stoet tycker det är kanonkul att komma ut utan fölis. :)

Jag rider stona både med och utan föl. Lämnar dock inte fölet ensam utan mamma förrän den är mogen för det. Börjar med att ha fölet ensam i box med mamman utanför på stallgången tills det går bra. Sedan kan jag lämna fölet i boxen och rida en kortis.
Har även med fölen på turen, rider då endast på en åkerväg och ett fält där det inte kommer trafik.
Har även lämnat fölet i hagen ihop med andra fölet och dennes mamma och det går också bra.

Avvänjningen går enklare om de är vana att vara isär. Dessutom mår mamma häst bra av lite motion. Mina ston är ju inte avelsston på heltid utan är ridhästar som jag tagit föl på. De ska upp i kondition så snart som möjligt och jag vill inte låta dem gå helt oridna ända till avvänjningen.

Du kan som sagt aldrig ta ur varken en häst eller en hund sina naturliga instinkter.

Är flocken och fölungen trygga går det alldeles utmärkt att lämna fölungen kvar i hagen.

Min lilla har varit kvar hos flocken när jag varit ute med mamman sen hon var 1,5 månad. Hon är jättelugn, går och betar, busar, vilar, precis som hon är när mamma är där.

Hon valde dessutom själv att stanna kvar första gången, min tanke var att hon kunde varit med ett bra tag till, men hon vägrade helt enkelt att följa med mamma, var mycket roligare hos alla kompisarna.

Allt handlar om hurdana hästar man har.

Mina ston rids under i stort sett hela räktigheten (ej första 45 dagarna), fram tills inte sadelgjorden passar längre, då skrittas hon barbacka och den sista månaden går vi kortare promenader. När fölis är ute rids stoet direkt efter nån vecka igen på lugna turer i skritt med fölis på släp. Vi kan även rida på banan.
(5-10 min i början, sen ökar vi).
Om din fölunge vill sparka, stegra eller liknande mot mamman har man ett spö och talar klart och tydligt om att man inte får göra dessa utfall. De förstår mycket lätt vad som gäller! Blir de för våghalsida får de helt enkelt följa med i grimma och longerlina alternativt lära sig stå inne själva under tiden. Inget konstigt, så har hästfolk gjort i alla tider och det funkar än.
Om din häst inte lär sig att stå själv i stallet kan det bli problem senare under en ev konvalecens. Bäst att lära tidigt!

Liknande trådar

Hästhantering Hejsan. Känner att man ibland fastnar i tänket med att ingenting funkar och ingenting utvecklas och jag kan tycka att det är viktigt att...
Svar
1
· Visningar
1 424
Senast: WSLPZF
·
Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen...
2
Svar
34
· Visningar
5 313
Senast: ginnies
·
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 834
Senast: Görel
·
Hästmänniskan Hej! Jag har ett litet dilemma och vet inte riktigt vart jag ska vända mig så provar helt enkelt att skriva av mig här så får vi se om...
Svar
13
· Visningar
2 953
Senast: Gelina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10