Vad säger ni om att rida stoet innan fölet är avvant?

Sv: Vad säger ni om att rida stoet innan fölet är avvant?

Mitt stos naturliga instink är uppenbarligen att börja skilja av sina föl när de är tre månader oavsett om du skriver med fetstil eller inte.

Sv: Vad säger ni om att rida stoet innan fölet är avvant?

Jag motionerar mitt fölsto i hagen istället för utanför, med fölis springandes bredvid hela tiden förutom när hon själv väljer att gå åt ett annat håll. Då är hon i alla fall inne i en hage så hon kommer ingenstans. I nuläget tömkör jag bara 5-10 minuter någon eller ett par dagar per vecka, samt tränar lite trick med mamman. Fölis är 4,5 månad gammal.

Oavsett vad hästfolk har gjort i alla tider och vad som funkar för de flesta så anser jag att det bästa är att låta mor och föl vara i början. Började tömköra mitt sto för drygt 1 månad sen och har tömkört hennes max 8 gånger sen dess. (Vissa veckor inte alls, alltså.) Alla får göra vad de anser är bäst, rätt och riktigt, men så gör jag. ;) Har en ambition att få upp stoet i kondition till nästa vår, när körtävlingarna börjar, men inte på bekostnad av stoets eller fölets hälsa, varken fysiskt eller mentalt.

Liknande trådar

Hästhantering Hejsan. Känner att man ibland fastnar i tänket med att ingenting funkar och ingenting utvecklas och jag kan tycka att det är viktigt att...
Svar
1
· Visningar
1 424
Senast: WSLPZF
·
Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen...
2
Svar
34
· Visningar
5 313
Senast: ginnies
·
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 834
Senast: Görel
·
Hästmänniskan Hej! Jag har ett litet dilemma och vet inte riktigt vart jag ska vända mig så provar helt enkelt att skriva av mig här så får vi se om...
Svar
13
· Visningar
2 953
Senast: Gelina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka