Sv: Vad säger ni om analysen för hösilaget...
Du behöver proteinkomplettera, vilket ger dig extra MJ på köpet, och där är största problemet som jag ser det. MJ är för högt för att passa lättfödd(jag antar kallt det är per kilo foder, värdena, de ser ut att vara det, går i princip inte få så låga MJ per kg TS), och så får du mer MJ via proteintillskottet som sagt - så du hamnar i den otrevliga sitsen att du måste begränsa det ganska hårt för att hålla ner MJ, men då täcker du inte TS-behovet. Och då kvoten är lågt innebar att blanda ut det med halm (för att få upp TS) att du tappar än mer protein. Med rätt proteintillskott så kan det nog bli funktionellt ändå, med viss reservation.
Det kunde vara bättre, men det kunde vara betydligt sämre med, så. Kan du hitta bättre - gör det. Kan du inte det så bered dig på en hyfsat dyr och ej optimal vinter. Men det går att lösa hjälpligt skulle jag tro (kan räkna på det åt dig men då måste du PMa)
TS är inga problem OM du vänjer in noga OCH de får tillräckligt med TS/dygn OCH TS är homogent mellan balarna, dvs alla balar ligger på samma TS och det inte är en dyngsur bal, följt av en torr och sen en halvtorr.
Fördelen med lågt TS är att man får ner värdena per kg foder. Om du skulle ha samma värde per kg TS och det istället tagits som hö skulle du ha haft 9,2 MJ/kg foder (om jag inte räknade fel i värmen)- och då hade du haft rejäl huvudvärk.
Så, inte idealiskt alls, varken MJ eller protein. HUR illa det är beror på respektive hästs MJ-behov och hur stora/små de är (dvs TS-behovet).
Hade du haft samma MJ men en HÖG kvot hade det varit mycket, mycket bättre btw. Nu fick du in 'två fel' av två tyvärr, högt MJ och låg protein vilket är en olycklig kombination.