Vad säger lagen? Är jag skyldig för skadorna på sadeln?

L

lottzz94

Hej! Jag är en tjej på 17 år. Fyller 18 den 26 december. För ca 2 år sedan lånade jag hem en dressyrsadel av en jag känner ganska väl. Meningen var att jag skulle köpa den, dock hade jag inga pengar och hon frågade inte om pengar så ofta, så det drogs liksom ut. 3500:- var priset på den. Min mamma visste att jag hade en sadel som jag ville köpa men hon gick inte alls med på det. Vi hade heller inget skriftligt avtal utan bara muntligt. Vi ställde heller inga regler utan bara att jag skulle prova den och betala den om den passade.

Jag tjatade och pappa ville inte heller betala. För ett år sedan, utan att ha betalat något ännu fick jag reda på att sadeln passade inte bra till varken mig eller min häst. Jag har sagt till ägaren att jag inte vill ha den och hon har sagt att hon ska hämta den men aldrig gjort det. Hon vet vart jag bor och vart stallet är. Nu ett år senare vill ägaren har tillbaka sadeln för att sälja den.

Problemet är nu, att två katter i vårat stall har varit inne i sadelkammaren och rivit på sätet. Att byta sätet kan kosta mer än vad sadeln är värd. Har läst väldigt mycket om lagar och regler.

Min frågor är: Är jag skyldig att betala sadeln? Att köpa den? Att laga den? Eller, som jag tror, att det hela tiden har varit hennes ansvar att ta hem sadeln? + jag är inte myndig, och hade inte mina föräldrars tillstånd att köpa den...

Under att år nu, har jag inte använt sadeln en enda gång, den har bara legat där.

Sv: Vad säger lagen? Är jag skyldig för skadorna på sadeln?

Usch, så oansvarig du varit :mad:

Jag vet inte vad lagen säger, men jag skulle skämmas ögonen ur mig och betala.

Du hade ju ett helt år på dig att lämna tillbaka sadeln själv. Bara att betala och se glad ut, något annat kommer inte på frågan.
Vad lagen säger vet jag inte men vanligt sunt förnuft och förstånd säger att har man lånat grejer så ska man lämna tillbaka dom i samma skick (eller bättre) eller ersätta värdeförlusten på det lånade.

Det enklaste hade ju varit om du hade lämnat tillbaka sadeln till henne när du visste att du inte ville ha den.

Vet inte heller vad lagen säger, men håller med em-pirre om att du borde betala, du har ju ändå haft sadeln i två år.

Jag håller helt med em-pirre och Andorra.
Oavsett hur er överenskommelse ser ut så har man ett ansvar när man lånar/provar andras saker, går de sönder så ersätter man dem, punkt. Att försöka hitta kryphål att slippa ersätta tycker jag bara känns ynkligt..
Kan också tycka att det är rätt märkligt att det skulle behöva ta ett helt år att konstatera att sadeln inte passar varken dig eller hästen?
Varför lämnade du inte tillbaka sadeln direkt när dina föräldrar inte gav dig tillstånd att köpa den?

Självklart ska du betala oavsett vad lagen säger!
Om du lånar ut saker vill inte du ha tillbaka dom i samma skick då?! Det är inte ägarens ansvar att hämta det du har lånat.

Men hur kan du ens komma på tanken att inte betala?! Ägaren har varit snäll nog att låna ut sadeln till dig och du betalar inte eftersom hon inte frågar efter pengar så ofta? Du kunde ju ha lämnat tillbaka sadeln själv istället för att förvara den så att katter kan komma åt att klösa på den.

Hur hade du själv reagerat om du lånat ut en sadel till någon som ville köpa men aldrig kommer sig för att betala, och till sist lämnar tillbaka den förstörd?

Jag har inte sagt att jag inte ska betala. Nu har jag fått svar på min fråga tack vare er. Jag bara undrade för jag var osäker. Jag har tagit kontakt med ägaren och jag ska betala en slant för skadorna!

Bra att du tänker ersätta sadeln.

Citat från Lawline.se/answers/14974
"I skadeståndslagen 2 kapitlet 4 § (https://lagen.nu/1972:207) finns det en särskild ansvarsregel för barn och ungdomar. Regeln i 2:4 SkL säger att den som vållar en skada enligt SkL 2:1-3 innan han blir arton år blir ersättningsskyldig i den mån det är skäligt med hänsyn till ålder, utveckling, handlingens beskaffenhet, försäkring och andra ekonomiska förhållanden samt övriga omständigheter.
Föräldrar har inte ett rent strikt ansvar för sina barn. Däremot blir föräldrar ekonomiskt ansvariga för de skador som barnets vårdslöshet orsakat. Dessutom kan en förälder bli skadeståndsskyldig om han/hon brustit i sin tillsyn över barnet. Detta ses som culpöst och är skadeståndsgrundande."

Varför skulle hon åka och hämta sadeln när du har lånat den? Det ska väl inte hon behöva göra när hon har varit så snäll och lånat ut den.

Du har lånat sadeln och saker man lånar lämnar man väl tillbaka i oförändrat skick eller hur?

Jag skulle tänka på det framöver, det är ju inte säkert att man får låna saker i framtiden i fall man missköter sig eftersom att folk som av en anledning blir besviken eller missnöjd brukar föra det vidare till andra.

Betalar du inte dina saker själv är det också en god idé att prata med sina föräldrar innan man lånar saker eftersom att de i slutändan kan bli betalningsskyldiga, vilket kanske slår hårt på dem men också på dig själv. (viktigt att kunna ta ett nej, man kan tro det i yngre år att en föräldrar vägrar en för att vara taskig men faktum är att de kanske inte hade råd eller ansåg sig vilja ha råd med sadeln för tillfället)

Dessutom är det en god idé att aldrig låna saker som man inte har råd att ersätta om de skulle skadas.

Eftersom att hon hade för avsikt att sälja sadeln så hade jag faktiskt köpt den, det tycker jag hade varit en bra deal för att kompensera för att hon haft den borta så länge samt den värdeminskning som blir.

Senast ändrad:

Nog lät det på ditt första inlägg som att du inte ville betala om du bara kunde hitta ett sätt att slippa undan. Du skrev ju att du själv inte trodde att du var skyldig att betala.

Men det var ju bra att du tänker ersätta ägaren.

Men jisses. Du bör verkligen ersätta ägaren med den summan sadeln var värd när du först lånade den, alltså 3500.- och be så hemskt mycket om ursäkt för att du:

1. Inte betalat sadeln från första början
2. inte lämnat tillbaks sadeln när du slutade använda den
3. varit slarvig så sitsen blivit förstörd!

Det är ditt ansvar att lämna tillbaka det du lånat. De går inte att sitta med armarna i kors och skylla på att ägaren inte hämtade den. Dessutom skriver du att den inte blev betald från första början bla pga att ägaren inte frågade om pengarna så ofta. Alltså ursäkta mig men är du säker på att du är 17 och inte typ 12? Ska ägaren behöva tjata om pengarna för att hon ska få betalt? Ska hon behöva säga till och påminna 10 ggr för att få betalt?

Tycker du varit jävligt oansvarig och hade jag varit ägaren till sadeln hade jag gett dig två alternativ.
1. Köp sadeln till ursprungspriset, dvs 3.500 kr.
2. Lämna tillbaka sadeln + betala ersättning motsvarande värdeminskningen på sadeln (vilket troligen är största delen av sadelns värde).

Ja, du är ansvarig för den skada som uppstått under tiden du haft sadeln i din vård. Det är inte ägaren/utlånarens ansvar. Det är ditt.

Du är straffmyndig (över 15 år).

Tycker du är ansvarig för revorna eftersom du hade ansvaret för sadeln då du lånat den. Det vettigaste är väl att betala mellanskillnaden jämfört med de 3500 kr hon skulle sålt den för från början. Nu får hon antagligen inte lika mycket för den.

TS: Jag hade skämts ögonen ur mig om jag var i din sits! Givetvis ska du betala tillbaka varenda öre.

Du ska absolut betala! Och be så hemskt mycket om ursäkt och aldrig göra något liknande igen!

Jag har varit med om människor som lånat saker, slitit på dem och haft sönder utan att betala. Fy, vad besviken man blir!

Nu mer lånar jag i stort sett aldrig ut saker som sadel etc. Det ska vara till människor jag verkligen, verkligen käner väl.
En sadel slits ju av användande även om det på utsidan inte syns så mycket så kan ju stoppning etc behöva justeras. Om du ridit i den i ett helt år så blir det en värdeminskning.

Ibland är man tyvärr snäll mot folk, för att man tycker synd om dem. Och får inget tillbaks.

De som jag sist lånat ut sadel till(under ett halvår) tvingade på mig betalning för det. Och de smorde och duttade med sadeln. De ville betala för att de slitit på stoppning, läder etc även om de inte repat eller förstört sadeln.
Så hade jag själv gjort också om jag av något skäl inte kunde ha min sadel. Annars får man rida barbacka helt enkelt! Man kan inte låta andra ofrivilligt betala för ens hobby.

Du lånar en sadel i 2 år och först efter ett år inser du att den inte passar. Ytterliggare ett år senare har du inte lämnat tillbaka den utan skyller på att ägaren inte har hämtat den. Du har dessutom förvarat sadeln så katter har kommit åt att förstöra den. Nu undrar du om du behöver betala? Självklart ska du betala de 3500:- för sadeln! Jag hade skämts ögonen ur mig om jag hade varit du!

Nu är det tur att du ska betala, och lär dig av denna läxa att aldrig låna saker om man inte är villig att betala när de går sönder.
Jag har lånat ut mkt saker i mina år och som folk haft sönder tyvärr.
Och det är inte alls roligt att inte få tillbaks sakerna utan att man själv får ta tills baks skitiga trasiga saker som lånaren inte alls vill betala för att laga.
Inge tack för lånet ens får man.:crazy:
Så jag har slutat att låna ut saker.. intee ns en liten penna lånar jag ut numera.

Nu när folk frågar om de får låna säger jag vänlgt men bestämt Nej.. att folk har lånat utan att vara rädda så jag lånar inte ut numera till någon.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 681
Senast: Enya
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 589
Senast: Mia_R
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 266
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 677
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar