Vad säger lagen angående fiskar?

Nera

Trådstartare
Var och strosade på stan idag och går förbi ett skyltfönster och jag håller på att tappa hakan. I skyltfönstret står en stor vas skulle man nog kunna kalla det, cylkinderformad sak. I den är det en stor grön växt, lite sand på botten och full med vatten. Till min häpnad ser jag tre eller fyra sljöjstjärtar simma omkring i "vasen". Ingen syrepump eller annat som "hör ett akvarium till".
"vasen" var alltså inte speciellt stor och fiskarna såg inte jättenöjda ut.

Men ni allvetande bukare? Vad säger lagen om att ha fiskar såhär?

Sv: Vad säger lagen angående fiskar?

Definitivt olagligt. Det finns lagar om antal liter osv, skålar är mig veterligen inte lagliga. Har för mig att de dessutom ska ha en täckt sida och lite sånt också..?
Ska väl nämnas nu att jag inte är fiskmänniska så jag kan ha fel också :p

Hur som helst - ring miljökontoret och buss på de! :devil:

Jag blev helt chockad när jag såg det, trodde inte ens folk fick för sig att ha fiskar så.

Helt klart olagligt. Man får inte ha levande djur i skyltfösntret, så bara det är ett brott mot lagen.

Sedan finns det ett miniantal liter de måste ha, kommer dock inte ihåg hur många.

Ja det är olagligt , ring djurskyddsinspektören i din kommun!

Kan någon snälla hjälpa mej att hitta telenummer och mailadress till djurskyddsinspektören i Kronobergs län?

Jag suuuuger på google... :angel:

Gå in på din kommuns hemsida, där ska kontaktuppgifter finnas.

Jag har ju ingen fullt fungerande mobil, fan. Finns det ingen mailadress?

PM är på väg

Oj är nog för trött i kväll, tack för att du styr upp mitt förvirrade tillstånd. Bäst att vänta med att maila tills i mån när jag är mer klar i huvudet.

Har bestämt för mig att det är minst 40 liter och minst en rak sida som krävs när det gäller själva behållaren. (sen finns det massa mer också som jag inte har koll på)

Var och strosade på stan idag och går förbi ett skyltfönster och jag håller på att tappa hakan. I skyltfönstret står en stor vas skulle man nog kunna kalla det, cylkinderformad sak. I den är det en stor grön växt, lite sand på botten och full med vatten. Till min häpnad ser jag tre eller fyra sljöjstjärtar simma omkring i "vasen". Ingen syrepump eller annat som "hör ett akvarium till".
"vasen" var alltså inte speciellt stor och fiskarna såg inte jättenöjda ut.

Men ni allvetande bukare? Vad säger lagen om att ha fiskar såhär?

Ingen aning om man får ha de så lr inte men slöjstjärtar klarar sig bra utan syrespump, dom är inte lika känsliga som andra fiskar, däremot måste man fylla på nytt vatten ibland så de kommer nytt syre

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka