Vad säger försäkringsbolag om allergier?

Cyllene

Trådstartare
Finns det någon här som fått allergisk häst utdömd av veterinär/försäkringsbolag?

Jag är mest nyfiken då jag har för mig att allergitester inte täcktes av mitt bolag.

Jag har en häst som är extremt pollenallergisk och på senare tid även fått rejält sommareksem så i mina ögon är det en häst som lider från april till november. Fortsätter hon må så här dåligt tar jag bort henne oavsett vad försäkringsbolaget säger, men det vore intressant att veta era erfarenheter.

Sv: Vad säger försäkringsbolag om allergier?

Försäkringen täcker inte eksem på islandshäst vid avlivning, om detta även gäller andra hästarraser vet jag inte men är mest troligt då de knappast tillverkar regler som gäller endast för en ras och inte nästa.

Jag fick iaf ersättning när min häst var på utredning för allergi och de betalde även medicinen som skrevs ut.

Jag fick ersättning för allt på min allergihäst. När klinikvet. ringde och berättade om alla symtom, vad vi gjort för åtgärder och att han inte svarade på medicineringen så dömde bolagsvetten ut honom omgående av humana skäl.
Minns inte riktigt men jag tror tom att de tog allergitesternas kostnad för jag samlade ju ihop allt i ett brev.

En kompis fick sin häst utdömd när hon på sina kroniska magproblem även började uppvisa exemsymtom förra sommaren.

Eftersom inte alla svarar positivt på medicinering så uppfattar jag det som att det inte är några problem att få dem utdömda.

Min nuvarande är också pollenallergiker men svarade denna sommar mycket bra på Cetirizin och acetylsystein så han har fungerat hela sommaren, endast börjat hosta om jag slutat. Men om han slutar svara på medicinen så har min vet. redan talat om att jag bör fundera på avlivning eftersom de inte kan ha ett fungerande hästliv.

Försäkringen täcker inte eksem på islandshäst vid avlivning, om detta även gäller andra hästarraser vet jag inte men är mest troligt då de knappast tillverkar regler som gäller endast för en ras och inte nästa.

Vet du vad dom hänvisar till, varför inte försäkringen gäller?

Nu var det två år sedan vi utredde pollenallergin, och nu när jag funderar så tog nog försäkringen och ersatte blodproverna. Jag kan ha blandat ihop det med borrelia/botulism som de inte tog.

I det här fallet är det ett halvblodssto det gäller. Blodproverna visade inte att det var pollen hon var allergisk mot, utan någon slags kvalster. Hon gick dock ute så jag tror ändå det var pollen.

Jag får återkomma efter att jag pratat med veterinär mer om detta men vill gärna veta mer.

Allergiproverna är inte tillförlitliga och det är ofta det står att de är allergiska mot kvalster. Man kan inte göra annat än att gå på symtomen och när de uppkommer.

Antar att allergiprovet togs i september och inte tidig vår för då blir de ännu mer osäkra svarsmässigt. Va har ni provat för medicinering på din häst och med vilket reslutat?

Vi tog prover under juni och juli det året hon var sämst. Jag valde att ställa av henne istället för att medicinera (isåfall hade det blivit kortison) och sätta igång igen när besvären avtog. Enligt min vet kunde allergier bli bättre och/eller dämpas vid dräktighet, så hon reds sedan under vintern och betäcktes sedan. Nu i år med föl vid sidan har jag bara märkt allergin gm lite droppande näsa men hon har istället visat sig ha rejäla sommareksem (inget hon visat när hon varit i tävlingsform, stått på stall och duschats ofta osv) och tyvärr ser fölungen ut att klia sig lite så avel är inte längre ett alternativ.

Så ingen avel och ingen ridning plus en häst som lider av klåda... Det kunde inte blivit värre. Visst skulle jag kunna medicinera men för vad? Hon är ingen fritidshäst och det går inte luffsa runt i skogen med henne.

Tunga beslut. Den här hästen är mitt allt och den som skulle bli kvar hos mig tills hon var minst 40!

Intressant det där med att exemet kommit på allergin efter dräktighet, så blev det för kompisens häst också. Hon uppvisade allergisymtom som också blev lite bättre de år hon gick med föl men så en sommar bara så vid andra fölet så kom exemet.

Hade det bara varit lättare besvär så tycker jag det hade varit värt att prova Cetirizin men i ditt fall kanske hästen skulle behöva gå på det så pass många månader under året och då är det ju inte värdig liv de har iaf. Förstår ditt tunga beslut, men för hästens skulle så bör den ju få gå vidare istället, för de har inget bra hästliv med sina allergier.

Kanske en dum fråga?!:o
Men hur ser en pollenallergisk häst ut?
Rinnande ögon och näsa eller...:confused:

Symtomen är allt från nedsatt prestation till kraftig luftvägsinfektion.

Man kan se bara ett eller fler symtom. Svullnad av slemhinnor, rinnande ögon, rinnande näsborrar, kli i mulen, mycket frustningar, hosta och astmalåtande andning.
Min som även reagerar kraftigt på knott och mygg svullnar på bitna områden, men får ej klåda eller exem.

Min som även reagerar kraftigt på knott och mygg svullnar på bitna områden, men får ej klåda eller exem.

Ok, din häst har alltså knott allergi. Men ingen klåda eller eksem.

Vad skilljer knott allergi utan klåda, och eksemen som ger klåda, och också är en allergi orsakad av knott?
Om man tänker veterinär medicinsk skillnad?

TS!
Din häst var väl också pollen allergisk?!
Ursäkta en dum fråga:o, men när din häst fick sin pollen allergi, (eller när på våren det bryter ut) var det i samband med första betet på vårgräset?
Eller sammanträffar bete/pollen....:o

Senast ändrad:

Har haft flera sommarellergiker, nuvarande är pollen allergiker i grunden reagerar framförallt på träd och detta att han reagerar så kraftigt på knott och mygg tror jag är en sekundär reaktion från att han blir nedsatt av pollenet. Han har ju gått i flera år obehandlad innan jag köpte honom.

Jag kan inte förklara varför han inte reagerar med klåda och exem utan bara svullnad.

27282993.jpg

Hans pollenreaktion började strax efter påsk i år eftersom det är första våren jag ägde honom så gick en tid innan jag förstod att jag fått en till allergiker. Men denna svarade bra på Cetirizin som tog bort de mesta symtomen + höll svullnaden i schack också. Så när hösten kom och knotten kom tillbaka så fick han ingen svullnad alls av betten.

Många hästar kan få en överreaktion på insektsbett utan att för den saken skull vara allergiska. Broms och getingbett är insekter som hästen kan reagerar omedelbart på redan vid ett bett, medan knott och andra mindre bitande kräver flera bett för att uppvisa en reaktion.

Det första jag reagerade på ang hennes allergi var när jag en vårdag longerade henne och noterade att den droppade från nosen, och hade jag ridit hade jag kanske aldrig sett det. Det droppade helt klar vätska från näsborrarna hela tiden hon arbetades. Ett par veckor senare tappade hon all motor vid ridningen. Hon gjorde allt jag bad om, men sen tog det stopp. Då insåg jag att något var fel och vi började ta blodprov.

Det här var nog april/maj i samband med att de gick ute mer.

ok, intresssant!

Hoppas ni hittar d som "spökar" så ni kan behandla!
Lycka till!

//Marlene

Liknande trådar

J
Hästvård hej, är så gott som bruten i två delar när det gäller poan, skadan samt försäkringstvist. jag drar hela historien från början. LÅNGT...
Svar
16
· Visningar
6 401
Senast: juliag
·
Hästvård I juli 2008 fick min häst en hovbensfraktur h. bak. Efter ca 3 månader på box med ringsko och gips över skon, släppte jag ut honom i...
Svar
8
· Visningar
3 479
Senast: Nebraska
·
T
Hästvård Augusti 06 fick jag hem en ponny, kat C, som var i ganska dåligt skick p.g.a olika anledningar. Efter igångsättning och korrigering...
Svar
16
· Visningar
1 470
Senast: Tangerine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka