Sv: Vad säger Fipo om bettlösa träns?
Det går ju precis lika bra att rida med sätet trots att hästen har ett bett i munnen, och bettet är inte starkare än vad handen gör den. Så jag förstår inte behovet av sidepull tex.
Jag nickar instämmande i det du skriver Boj. Självklart behövs ett reglemente.
Men jag kan inte riktigt förstå att ett bettlöst träns, en sidepull etc. enbart ska ses som ett träningsredskap.
Självklart blir inte bettet skarpare än vad handen gör den till, men det finns trots allt hästar som inte accepterar bett på grund av tex. skador eller extrem känslighet. Hur ser det ut, finns det möjlighet att söka "dispens" för detta isåfall om man nu vill tävla?
Men... sen ligger mycket hos ryttaren. Min (nyinköpta) häst är jättekänslig. Inte bara i munnen utan kring hela huvudet, lyder precis lika bra i grimman som med ett bett i munnen. Jag har aldrig suttit på en häst som är så här känslig, det är jättespännande. Det ger mig en enorm möjlighet att bygga upp en känslighet och en följsamhet. Jag är tyvärr lite klumpig i det här läget och därför är det mycket grimma som gäller just nu. Men kräver reglementet att hon har ett bett i munnen när vi är på tävlingsbanan så är det väl utifrån det och fortsätta träna antar jag.
Men det är bra att veta också, för då är min tanke om att ha det "snällaste som går" inte aktuell eftersom vi faktiskt (nog) vill tävla. Min hand får bli det snällaste.
Så till syvende och sist så förstår jag vad du menar.
(Ursäkta att jag är lite sullig, jag är en extrovert person som tänker genom att prata/skriva