Vad säger Fipo om bettlösa träns?

Q

qrumelur

mitt FIPO är nog föråldrat (1998 tror jag..)
Är det någon som har ett modernare som kan kolla
vad som står om bettlösa lösningar, tex. bettlösa träns/hackamore etc.?

Sv: Vad säger Fipo om bettlösa träns?

Som tidigare skrivits i forumet får du tävla på hackamore från öppen klass och uppåt.

Sidepull räknas som westernträns och är inte tillåtet i någon klass. Andra bettlösa träns räknas nog som detsamma.
Hackamore får som sagt tävlas i öppen klass och uppåt.

Jag skulle bra gärna tävla med side pull, men får inte! Känns märkligt, tycker att man kan få göra ett ridtest och bevisa att man kan kontrollera hästen med sidepull. Kan inte se någon annan anledning till att man inte skulle få rida på det?!

Om man har vetrinärintyg på att hästen inte kan ha bett, kan man få dispens då?

Jag förstår inte anledningen till detta.
Handlar det om kontroll? dvs. att man ska tappa kontrollen på sin häst?
Det kan man väl göra ändå om hästen inte är förberedd för uppgiften mm.

Tur att Hackamore är accepterat. Jag har inte provat bettlöst på min fåle ännu men jag misstänker att hon kommer att uppskatta det.
Får väl se hur jag gör...

Sidepull ses som ett träningsredskap, och tävlar man så ska nog hästen vara färdigtränad.

Hackamore anses vara ett bett av stångmodell, och accepteras därför bara från öppen klass och uppåt.

Jag tycker att det är märkligt.. (Inte riktat mot dig Boj)

Om jag kan rida min häst lika bra på sidepull eller i grimma eller varför inte i halsring så borde ju det premieras, inte starkare "verktyg".

Varför får vi då rida i engelsk nosgrimma som i övriga häst världen kallas bebis nosgrimma?

Remont är en bebisnosgrimma, jag kan förstå att det krävs vissa regler. Man har nämligen sett att vissa kan ska vi säga tolka reglerna precis hur som helst, varför det har blivit regler som är tydligt styrda. Personligen tycker jag det är bra, och man har luckrat upp regelverket avsevärt mot tidigare då varken, då var det långt mycket mera styrt än vad det är idag. Man försöker nog utveckla regelverket i takt med att ny utrustning kommer på marknaden, men det är nog långt ifrån möjligt att täcka allas önskemål varför jag tror att man försöker hitta en linje som alla kan leva med.

Det går ju precis lika bra att rida med sätet trots att hästen har ett bett i munnen, och bettet är inte starkare än vad handen gör den. Så jag förstår inte behovet av sidepull tex.

Det går ju precis lika bra att rida med sätet trots att hästen har ett bett i munnen, och bettet är inte starkare än vad handen gör den. Så jag förstår inte behovet av sidepull tex.

Jag nickar instämmande i det du skriver Boj. Självklart behövs ett reglemente.
Men jag kan inte riktigt förstå att ett bettlöst träns, en sidepull etc. enbart ska ses som ett träningsredskap.
Självklart blir inte bettet skarpare än vad handen gör den till, men det finns trots allt hästar som inte accepterar bett på grund av tex. skador eller extrem känslighet. Hur ser det ut, finns det möjlighet att söka "dispens" för detta isåfall om man nu vill tävla?

Men... sen ligger mycket hos ryttaren. Min (nyinköpta) häst är jättekänslig. Inte bara i munnen utan kring hela huvudet, lyder precis lika bra i grimman som med ett bett i munnen. Jag har aldrig suttit på en häst som är så här känslig, det är jättespännande. Det ger mig en enorm möjlighet att bygga upp en känslighet och en följsamhet. Jag är tyvärr lite klumpig i det här läget och därför är det mycket grimma som gäller just nu. Men kräver reglementet att hon har ett bett i munnen när vi är på tävlingsbanan så är det väl utifrån det och fortsätta träna antar jag. :)

Men det är bra att veta också, för då är min tanke om att ha det "snällaste som går" inte aktuell eftersom vi faktiskt (nog) vill tävla. Min hand får bli det snällaste. :)

Så till syvende och sist så förstår jag vad du menar.
(Ursäkta att jag är lite sullig, jag är en extrovert person som tänker genom att prata/skriva ;)

Sidepull anses som ett träningsredskap av den som tagit fram denna, så det är inget påfund av de som bestämmer regler vilket sker internationellt.

Har sen hästen problem med huvudlag också, så löser ju knappast sidepull problemet utan måste tränas på annat sätt.

I annat fall har du möjlighet att rida på hackamore, och då börja träna i öppenklass.

Som jag förstod det på domarutbildningen så är det så att sidepull även inte är gjort för att rida i en samlad form på, utan mera lång och låg, och främst i träning.
Samling är ju något vill vill rida med på tävlingsbanan.

/Malin

Liknande trådar

Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 981
Senast: Sesca
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 516
Senast: Mia_R
·
Kropp & Själ Vart vänder man sig när man inte kan få hjälp av vården? Jag fungerar inte på arbetet, min hjärna lägger av och den står liksom och...
2
Svar
38
· Visningar
2 822
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 184

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka