Vad såg ni senast? Del 3

Vi har börjat titta på en fransk serie på Netflix, Vortex, som jag tycker är väldigt bra!
Såhär står det om den på Netflix:
”Efter att ha fått kontakt med sin döda hustru genom ett VR-glapp försöker en polis omintetgöra den mystiska olyckan som kostade henne livet”

Jag är förtjust i tidsresor och liknande och det här med fjärilseffekten när man ändrar i det förflutna osv!

Boy Erased
SF Anytime
"Filmen är baserad på Garrard Conleys hjärtskärande självbiografi, och är en nutidsberättelse om hur han som 19-åring outades som gay för sina fundamentalistiskt kristna föräldrar. Han ställdes inför valet att antingen bli förskjuten av familjen eller delta i kyrkans terapi för att "bota" hans homosexualitet och omvända honom till heterosexuell."

TW Innehåller en del våld, även s*xuellt.

Happy Valley säsong tre på SVT-play, lite mörk och kantig med stark-poliskvinna som huvudperson, brott som ska lösas, våld, dramatiskt familjehistoria som tar upp största delen av berättelsen. Rekommenderas för den som gillar britt-krim, egentligen en bättre höst-serie, sådär med ett vinglas och snacks i kvällsmörkret, men funkar även på sommaren såklart!

Sanditon, 1800-talskostymdrama, också brittiskt. SVT-play. Mestadels lättsamt om giftermål och pengar i medelklassen på en badort i England. Inte särskilt krävande att titta på, lagom med intriger och skandaler, tjusiga klänningar och shooting-partys.

Efter den grymma besvikelse som både Wheel of Time och Rings of Power visade sig vara, så har jag ändå hopp för kommande säsong av House of the Dragon där den första säsongen på HBO var så välskriven och spännande att följa!

Hamnade också hemma hos en ständigt serie-streamande vän för ett tag sedan och började titta på National History - Edge och History som finns på Disney+, hann bara två avsnitt innan jag tröttnade och gick men blev lite nyfiken och ska fortsätta med den serien nästa gång jag har tid. På samma sajt finns även den strålande sci-fi-serien Firefly, så jag kanske ska övertala min vän att köra långsittning någon kväll om det kommer regn och vi ska vara inomhus.

Let him go (Netflix)
Efter deras sons bortgång måste den pensionerade sheriffen George Blackledge och hans fru Margaret rädda sitt unga barnbarn från en farlig familj som lever ett avskuret liv i Dakota, ledda av matriarken Blanche Weboy.

Gillade denna!!

Black mirror säsong 6 (Netflix)
Bra som alltid!

Jag kollade på Ant Man and The Wasp: Quantumania på Disney+ och Guardians of the Galaxy Vol.3 på bio förra månaden. Ja, GotG var den bättre av dem två, men jag tyckte inte att det var så stor skillnad som jag hade fått intryck av på förhand, jag uppskattade Quantumania också.

Sedan fick jag ett infall och kollade ikapp Grey's Anatomy som jag gav upp när S17 drog igång efter att ha följt slaviskt sedan den började sändas 😅 . På ett sätt uppskattar jag att de tog med pandemin och jag antar att ffa i USA är det ett bra sätt att få ut sjukvårdens perspektiv, men det var flera andra storylines som gjorde att jag bara kände att, nä, nu släpper jag det här. Men sen när jag såg att en viss gammal karaktär skulle komma tillbaka blev jag ändå sugen på att kolla ikapp. Tyckte S18 som helhet var bättre än S17 även om jag inte gillade vart de tog min favoritkaraktär i slutet av S17-S18 :cautious:. S19 var också helt OK och jag tycker den nya omgången interns ändå har en del potential. Kommer nog fortsätta när nya säsongen kommer.

Never Have I Ever S4 på Netflix. Ett bra och ganska väntat avslut.

Börjat på Not Dead Yet på Disney+. Mest för att tre skådespelare från tre av mina gamla favoriter var med: Gina Rodriguez (Jane the Virgin), Hannah Simone (New Girl) och Lauren Ash (Superstore). Lagom mysig serie med korta avsnitt som man kan kolla på utan att fastna och plöja igenom hela på en dag. 😅

Mörk turism Netflix
Väldigt bra! En journalist från nya zeeland som testar olika turismer, platser mm som inte är helt vanligt.. endel rätt skeva grejjer

The Marvelous Mrs Maisel på Prime. Rolig, om en komiker i New York under 1960-talet, väldigt sceniskt vacker med kläder och tidstypisk miljö typ MadMen, stor familj och familjedrama. Lättsam serie som man kan titta på utan att behöva anstränga sig såvärst som finns i många säsonger nu. Jag har inte förlåtit Amazon för ROP än, men den här serien är riktigt bra.

The Expanse
finns på samma sajt också, om någon hellre vill se Sci-Fi, bara ett tips, riktigt välskriven och välspelad om kolonialism och konkurrens mellan earth, mars, och "the belt".

Börjat på Clarksons Farm säsong två nu, jag vet att Jeremy Clarkson sagt en massa skit (och säkert gjort en massa skit också) men jag tycker om den här serien. Karaktärerna är mysiga och jag får lite lagom feelgood-upplevelse.

The Marvelous Mrs Maisel på Prime. Rolig, om en komiker i New York under 1960-talet, väldigt sceniskt vacker med kläder och tidstypisk miljö typ MadMen, stor familj och familjedrama. Lättsam serie som man kan titta på utan att behöva anstränga sig såvärst som finns i många säsonger nu. Jag har inte förlåtit Amazon för ROP än, men den här serien är riktigt bra.
Den tycker vi jättemycket om, jag och maken! Möjligtvis blev det lite för mycket av det goda framåt säsong 3, men efter en paus var vi redo att fortsätta igen. Hade glömt av att det kom en ny säsong i våras, den får vi ta itu med omedelbums :)

Yellowjackets s1
5/5 från mig. Väldigt spännande och intressant.
Ett fotbollslag med high school tjejer är på väg till state finals när planet krashar i vildmarken och serien pendlar mellan dåtid 1996 och nutid 2021. Bland annat Christina Ricci och Juliette Lewis i rollerna.

Yellowjackets s1
5/5 från mig. Väldigt spännande och intressant.
Ett fotbollslag med high school tjejer är på väg till state finals när planet krashar i vildmarken och serien pendlar mellan dåtid 1996 och nutid 2021. Bland annat Christina Ricci och Juliette Lewis i rollerna.
Jag tyckte den var välgjord (som en korsning mellan Lost och Flugornas herre, typ) men blev för otäck, eller kändes som den skulle bli för otäck så jag lämnade den. :o

Jag tyckte den var välgjord (som en korsning mellan Lost och Flugornas herre, typ) men blev för otäck, eller kändes som den skulle bli för otäck så jag lämnade den. :o
Den kröp verkligen under skinnet på mig, riktigt obehaglig på många plan.
Men sen jag sett s2 också så känner jag att det är bland det bästa jag har sett någonsin, borde vara mer hypad imo.

Jag har sett Black Snow på tv4play. Jag gillade den! Handlar om ett gammalt ouppklarat mord på en ung flicka, som får nya möjligheter att klaras upp när en 25 år gammal tidskapsel öppnas. Den manliga polisen som tar över fallet är huvudpersonen. Det står "Säsong 1", men det är bara en säsong! Sånt gillar jag, att man kan sträckkolla och sen är det klart! Tror det var 6 avsnitt.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17
  • Galoppera
  • Pavo be chill

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka