Vad säger ni om detta ensilage till feta ponnyer?

F_M

Trådstartare
Har sökt ett foder till ponnyer nu i princip hela vintern, utan att få tag på ett som har passat bra. Problemet är att ponnyerna är feta, och även fast vi har ökat motionen och dragit ner på hömängden till minsta möjliga giva, utan att de ska få för lite enligt rekommendationer, så har de ändå sett ut som tunnor :( Man bara älskar ju ponnyer och deras ämnesomsättning.... NOT...
Problemet är att det hö vi har haft nu så har legat på så höga värden när det gäller energin, och dessa ponnyer verkar ta vara på ALLT ur fodret :mad:
Nu har jag dock hittat ett ensilage med analys som ser ut så här:

TS 41.2
Energi: 4.2 g/kg
Protein: 34.3 g/kg
Socker: 22 g/kg

Detta ensilage ligger ju på rätt lite när det gäller energin, vilket förhoppningsvis skulle passa dem bättre. Och då kan vi ju också ge dem mer mat så de får tugga mer än vad de får nu.
Vad säger ni andra om analysen? Tycker ni ensilaget passar till dessa ponnyer?
 
Sv: Vad säger ni om detta ensilage till feta ponnyer?

Jag hade inte gett det pga det höga sockerinnehållet. Risken för fång finns ju alltid hos ponnyer och särskilt feta så jag hade inte vågat ge så mycket socker.
 
Sv: Vad säger ni om detta ensilage till feta ponnyer?

Hmm, men på det andra höet vi har haft så står det: Socker 190 g/kg ts, och det har dom ätit av utan några som helst problem.
Hur mycket blir det i g/kg foder? Är det bara att gångra det med ts halten eller hur får man fram det på socker? :confused:
 
Sv: Vad säger ni om detta ensilage till feta ponnyer?

Sockret ligger ju inte alls högt? :confused: Per kg TS blir det runt 53 g och till fånghästar rekommenderas en sockermängd under 80 g/kg TS.
 
Sv: Vad säger ni om detta ensilage till feta ponnyer?

Förlåt! Jag läste 22 gram/kg ts :o
Då ändrar jag mej helt och säger att det är ett helt okej foder för tjocka ponnyer.
Sockerhalten blir ju bara 5,3% och det är ju jättebra då sockerhalten bör ligga under 10%.
Du får en hög kvot vilket är bra då du kan byta ut endel av ensilaget mot halm om det behövs. En hög kvot är bra för feta ponnyer då det gör att det går åt mer energi för att omvandla proteinet till energi än vad det gör att bara ta hand om energin som den är.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad säger ni om detta ensilage till feta ponnyer?

Ok, tack för hjälpen! Då är det här alltså "perfekt" att ge av till våra "fetton" ;) :D
Nu ska här matas och hoppas att de går ner i vikt snart :banana:
 
Sv: Vad säger ni om detta ensilage till feta ponnyer?

Ja, jag tycker allafall att det ser ut att vara ett bra hösilage, kanske lite väl blött och minimumgivan i TS ska absolut inte understigas än om hästarna är överviktiga. (Absolut minimum är 1 kg TS/100 kg häst, men rekommenderat är 1,5.) Hösilaget har en hög kvot, vilket minskar risken för att ha svårt att få upp proteinet utan att energin skjuter i höjden, vilket är bra.

Om det blir för mycket protein så kan du blanda upp det med halm.
 
Sv: Vad säger ni om detta ensilage till feta ponnyer?

Jag hade inte gett det pga det höga sockerinnehållet. Risken för fång finns ju alltid hos ponnyer och särskilt feta så jag hade inte vågat ge så mycket socker.

Håller med TinyWiny där. Blir helt svett när jag ser att ni ger hösilage o foder med socker i till en ponny. Oavsett om den har fång lr inte nu lär den snart få de. Att ge socker till en individ oavsett om de är människa, häst lr hund som tenderar att få diabetes är inte okej. De är faktiskt så att fångsten har diabetes. De tål inte socker. Vad ger man en människa kontra häst för att gå upp i vikt? Jo socker. Vad måste vi människor hålla oss undan om vi inte ska gå upp i vikt, jo socker.
Mitt råd är att ge så LITE socker som möjligt till era ponnyer. Undvik helst helt med ett hö från förra säsongen?
 
Sv: Vad säger ni om detta ensilage till feta ponnyer?

Håller med TinyWiny där. Blir helt svett när jag ser att ni ger hösilage o foder med socker i till en ponny. Oavsett om den har fång lr inte nu lär den snart få de. Att ge socker till en individ oavsett om de är människa, häst lr hund som tenderar att få diabetes är inte okej. De är faktiskt så att fångsten har diabetes. De tål inte socker. Vad ger man en människa kontra häst för att gå upp i vikt? Jo socker. Vad måste vi människor hålla oss undan om vi inte ska gå upp i vikt, jo socker.
Mitt råd är att ge så LITE socker som möjligt till era ponnyer. Undvik helst helt med ett hö från förra säsongen?

Med fångsten menade jag naturligtvis fånghästen. Mobilen lever sitt eget liv ibland. :p
 
Sv: Vad säger ni om detta ensilage till feta ponnyer?

Fånghäst? ts hästar var väl inte fånghästar? och sen undvika socker helt. Har nog aldrig hört om ett hö/ensilage som INTE innehåller socker. Innehåller det kolhydrater, innehåller det socker? eller?

Skulle gärna ta ts ensilage med 22 g socker PER KG! Eller 5,3 %/ts. Det är ju drömvärden!!!
 
Sv: Vad säger ni om detta ensilage till feta ponnyer?

Förstår inte vad du menar?? 5,3% är ju ett riktigt lågt värde!
 
Sv: Vad säger ni om detta ensilage till feta ponnyer?

Är inte den analysen lite för bra för att vara sann?
TS 41.2 Energi: 4.2 g/kg Protein: 34.3 g/kg Socker: 22 g/kg [/QUOTE skrev:
(antar att det är skrivfel med g i stället för mj)

Är inte detta värdena för per kg TS? låter lite rimligare tycker jag...

det är ju svårt att hitta ett grovfoder som är lågt i energi och högt i protein som inte består av en hel del baljväxter vilka lagrar energi i form av stärkelse. också värt att tänka på om man har feta hästar!
för övrigt diskuteras det hur bra eller dåligt det är med lägre TS halt till feta(/fång)hästar många anser att det inte har någon betydelse men Ove Wattle har haft den erfarenheten att det kan vara svårare att hålla hästar i lagom hull med ett blötare foder. varför vet man inte, men bara för att det inte är bevisat så behöver ju inte det betyda att det inte stämmer...
 
Sv: Vad säger ni om detta ensilage till feta ponnyer?

menade så klart att värdena kanske var angett för kg foder och inte kg TS...
 
Sv: Vad säger ni om detta ensilage till feta ponnyer?

Fånghäst? ts hästar var väl inte fånghästar? och sen undvika socker helt. Har nog aldrig hört om ett hö/ensilage som INTE innehåller socker. Innehåller det kolhydrater, innehåller det socker? eller?

Skulle gärna ta ts ensilage med 22 g socker PER KG! Eller 5,3 %/ts. Det är ju drömvärden!!!

Vet inte om du kanske inte läste vad jag skrev helt Lindon. Jag har inte skrivit att någons ponnier/hästar har fång men om de är feta har de lättare att få de, har jag fel?
Jag skrev däremot att hästar med fång har diabetes. För att "slippa" socker i hö kan de dränkas i vatten då sockret avsöndras från höet och lägger sej i vattnet. Svårt att förklara men ni kanske fattar?
Jag har heller aldrig skrivit att de finns hö/hösilage helt utan socker. Men ett fjolårshö är de som de finns minst socker i. Absolut inte fodra med hösilage till feta ponnier och hästar då de har högre sockervärde än vad som är bra för dom.

De va så här jag skrev, då kanske du ser att du läst o gjort egen variant av vad jag skrivit...
"Att ge socker till en individ oavsett om de är människa, häst lr hund som tenderar att få diabetes är inte okej. De är faktiskt så att häst/ponny med fång har diabetes. De tål inte socker. Vad ger man en människa kontra häst för att gå upp i vikt? Jo socker. Vad måste vi människor hålla oss undan om vi inte ska gå upp i vikt, jo socker.
Mitt råd är att ge så LITE socker som möjligt till era ponnyer. Undvik helst helt med ett hö från förra säsongen? "
 
Sv: Vad säger ni om detta ensilage till feta ponnyer?

Jag skrev däremot att hästar med fång har diabetes.
Jag har heller aldrig skrivit att de finns hö/hösilage helt utan socker. Men ett fjolårshö är de som de finns minst socker i. Absolut inte fodra med hösilage till feta ponnier och hästar då de har högre sockervärde än vad som är bra för dom.

Mitt råd är att ge så LITE socker som möjligt till era ponnyer. Undvik helst helt med ett hö från förra säsongen? "

Ditt inlägg är motsägande men ändå..för att det ska vara mer korrekt
Det är ovanligt med hästar som får diabetes, däremot så kan de bli insulinresistenta.
Varför skulle ett fjolårshö innehåller mindre socker? Socker försvinner inte under lagringstiden.
Hösilage behöver inte alls innehålla mer socker än hö. Varför skulle det göra det?

Det går aldrig att undvika socker helt och definitivt inte med ett gammalt hö. En häst som är i riskzonen för ett fånganfall är dessutom mer känslig för mkt annat än socker. Det är inte speciellt lämpligt att ge det ett foder som med största sannolikhet är sämre framförallt rent hygieniskt.
 
Sv: Vad säger ni om detta ensilage till feta ponnyer?

Feta hästar få lättare fång ja. Du skrev kanske inte att ts hästar hade fång. Men resten håller jag inte med om alls. Men Forest förklarade det redan.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp