Vad rider ni på för bett?

MalinM

Trådstartare
Ja nu är jag nyfiken på vad ni rider på för bett? Varför rider ni på just de betten och har ni samma bett alltid eller ni har ett till dressyr, ett till hopp osv?

Tell me jag är nyfiken :D

Sv: Vad rider ni på för bett?

Jag rider på ett tredelat egg bett från Börjes. Är i stort sett det enda bett min häst går avslappnat på. Har testat liknande bett från Globus men det är något som skiljer sig och det gillar inte herr´n ;)

Ibland rider jag även på ett rakt jaktkandar när jag rider ut. Men mer sällan nu än innan.

Rider dressyr och uteritter på samma bett (det tredelade)

Har ett rakt Nova bett till promenaderna.

Varierar mellan tredelat fullcheek, tvådelat tränsbett och rakt tränsbett med lösa ringar.

Rider min medryttarhäst (fullblod 18 år) på ett rakt bett då jag tycker han känns stadigare på det och oftast åker pellhamet på vid uteritt om vi ska överleva ;)

Vi dressyrar på ett rakt bett med fasta ringar och rider ut med ett Sprenger Dynamic RS, tvådelat med fasta ringar. Hon går bäst på det raka, men jag gillar att variera tryckpunkterna därav bettskifte.

Jag rider på ett tredelat tränsbett med fasta ringar. Ett helt vanligt bett från Hööks. Jag rider på det eftersom hästen är riden på det sedan han var sju eller längre (jag köpte honom i aug. -11), och han trivs bra med det. Jag skulle gärna variera med ett annat bett, och filosoferar/funderar över vad som skulle kunna passa - vi får se om/när det blir något av med det.

Jag rider dressyr och gör det på ett rakt med rörliga ringar.
Till skogslallande blir det antingen det eller ett sidepull.

Varför? Tja, hästen trivs på det raka och blir oridbar på tvådelat/ogillar tredelat, och några andra bett kommer aldrig någonsin att komma i närheten av min hästs mun. Sidepullet använder jag egentligen bara för variation, det spelar ingen roll om hon har bett när vi ändå inte gör något speciell. Svårare är det inte.

Ena hästen rids oftast på tredelat med fasta ringar, ibland ett med rörliga ringar. Vid hoppning samt vid uteritter i högre tempo och/eller med sällskap blir det oftast ett jaktkandar eller pelham.

De andra två hästarna går på två- eller tredelade bett vid all ridning.

Min polle går vanligtvis på rakt gummibett men ibland när han hoppar eller är ute i skogen då han blir lite piggare så går han på ett ganska smalt tredelat.

Har flera olika bett. Tränsbett (Billy Allen-modell), en Billy Allen-stång, en akademisk stång och en spansk stång. Rider med dubbla tyglar på stångbetten. Varierar mellan dessa. Hästen trivs med betten. De ligger bra i hennes mun och med dubbla tyglar kan jag vara mera precis i mina signaler. Har även en grazingstång men den används mycket sällan.

just nu så har jag ett 3delat bett med lösa ringar + bettskivor i dressyren och ett 3delat pessoa magic i hoppningen. engelsk nosgrimma till båda.
till uteritt så har jag ibland ett 3delat eggbett + remont nosgrimma.

hästen fungerar bra på dessa, vill dock ha ett smalare eggbett med mindre mitt det istället för nuvarande då det känns lite lite för grovt.

Har ett rakt bett som används som säkerhet/extra kontroll vid travintervaller/galopp i skogen och uteritt med sällskap (ska ev bytas ut mot ett hackamore).

Utöver dessa tillfällen rids han på bettlöst (repgrimma/sidepull).

Jag rider på tredelat tränsbett med lösa och fasta ringar, rakt tränsbett med lösa ringar, novabett och tredelat fullcheek. Rider även mycket på hackamore.
Jag försöker helt enkelt växla ganska mycket.

Inom hoppning har jag i princip alltid tredelat med lösa ringar eftersom att jag upplever att han trivs bäst med det. Han gillar de andra också men han föredrar det.

Jag rider antingen på den westernstång (ledad, men leden är spärrad med en kopparrulle) jag fick med hästen, och som hon tycker mycket om, eller vnaliga tredelade tränsbett.

Rider gärna dressyr på tränsbett, eftersom jag upplever att hon blir lite svårböjd på stången fortfarande. Just den här stången är inte heller optimal att använda två tyglar på, så jag ska testa ett kandar för att se om det funkar bättre med en separat bridongfunktion. Nån gång...

Rider dressyr på ett tredelat Sprenger dynamic, ibland ett vanligt tvådelat och i sällsynta fall kandar (med tungfrihet och en tvådelat bridong).

När vi hoppar används ett Novabett eller tredelat Sprenger dynamic, både med fasta och rörliga ringar.

Vid konditionsträning ute händer det att ett nathe pelham eller ett "flippanbett" åker på. Vid uteritter rider jag ibland med ett hemmagjort bettlöst träns (tyglarna fästa i en remontnosgrimma) och ibland ett vanligt rakt bett.

Jag rider med rakt bett vid träning på banan. Sidepull och repgrimma för lugnare turer. :) Tömkör även oftast med sidepullet.

Rider på ett tredelat D-ringsbett med kopparrulle i mitten. Tömkör oftast på ett rakt odelat bett med lösa ringar, händer ibland att jag tömkör på det tredelade också, men för det mesta är det det raka som gäller vid tömkörning och det tredelade vid riding.

Jag rider på ett 3-delat eggbett eller ett 3-delat med rörliga ringar och lite tungfrihet i cubrium.
Det sistnämnda används mest, helt enkelt för att hästen gillar dom bäst.

Rider även på kandar när vi är fullt igång på dressyrträningarna.

Vid dressyrridning på banan används ett smalt, rakt bett. Vid uteridning med sällskap blir det ett hackamore med korta skänklar. Rider jag däremot ut själv är det full rulle på kusen, och då använder jag ett tjockt, gummiklätt pelham.

Anledning till de olika betten är att med det smala gummiklädda bettet tycker jag han slappnar av bäst vid dressyrarbete.
Han är lugnare vid uteridning med sällskap, därav hackamoret för att slippa något skrot i munnen.
Men när vi är själva blir han väldigt het och då passar pelhamet bäst.
Och jag vet, han är lite konstig-de flesta hästar brukar bli mer upplivade med sällskap, men min är tvärt om. :D

Liknande trådar

Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 197
Senast: sweep
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
1 032
Dressyr Min häst har en tendens att börja tugga på bettet (läs öppna och stänga munnen) när han tycker att saker är jobbigt/han tar i. Det...
Svar
9
· Visningar
524
Senast: Elo
·
Utrustning Som rubriken råder så är jag inne på att skaffa antingen ett Nova bett eller ett poponcini bett, Jag är orolig att nova bettet ska gå i... 2
Svar
27
· Visningar
2 792
Senast: villhöver
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka