Vad rider ni med för bett i monté?

Mack_Lobell

Trådstartare
Som rubriken lyder, vilka bett brukar ni rida med i montélopp?
och vilka tyglar? Gummi, vanliga, dubbla, stegtyglar osv?

Skulle själv behöva tips om bett till en het häst. Har provat ett delat pelham och det har han gått bra ganska bra på, men ska i så fall inhandla ett rakt pelhambett. Men det får man bara använda i voltstart och inte i auto där man måste använda käk.

Så vet ni något annat bra bett? Cresendobett har jag provat en gång i skogen och det var han inte så irriterad av men det är starkt. Har provat ett rakt vanligt bett men det var för snällt, även ett tredelat travbett men det gillade han inte så mycket. Sedan har jag ju provat vanligt travbett och vanligt ridbett men det tror jag inte heller komma fungera i ett lopp. Man vill ju ha kontroll över hästen men samtidigt inte ha ett för skarpt bett. Är iofs
mjuk i handen men man vet ju aldrig vad som kan hända i ett lopp med fjorton hästar bredvid sig;)

Kommer bara rida med ett litet starkare bett i tävling, i ridjobb och travjobb har han vanliga milda bett eller hackamore så det är ju inte ofta han kommer gå med det.

Järvsefaksbett och entömsbett...någon som ridit med de betten i monté? Vilka bett tror ni man kan få dispans för? Funderar lite på ett jaktbett.

Sv: Vad rider ni med för bett i monté?

Från och med 2008 förekommer inga dispenser

Jag har en häst som varit nästan okontrollerbar med "vanliga" bett. Den har jag ridit monté på med ett rakt, läderklätt entömsbett och det har fungarat väldigt bra. Het javisst, men absolut reglerbar.

Tyglar är antagligen en smaksak, jag gillar t ex inte stegtyglar eller tjocka gummityglar då jag tycker dom ger för dålig känsla i handen.
Jag rider på ribbade vävtyglar med invävt gummi. De är tunna, lätta, smidiga och ger bra grepp även med en het häst.

Järvsefaksbett och entömsbett...någon som ridit med de betten i monté? Vilka bett tror ni man kan få dispans för? Funderar lite på ett jaktbett.

Järvsöfaksbettet har jag använt på ett kallblod i monté och det är som att rida på vilket bett som helst om bara hästen accepterar det.

Entömsbettet - se mitt förra inlägg.

Har också testat pelham och diverse andra bett med kindkedja. Detta fungerar sämre då hästarna ofta reagerar med att köra upp huvudet ifall du tvärt måste "ta i dem" (händer ju ibland i lopp) och då får man lätt galopp eller en häst som tvekar framåt.

Entömsbett har jag funderat på. I så fall ett rakt läderklätt. Men hur ligger de i munnen på hästen? Bor rätt nära börjes så där finns det ett men de har bara 12.5 i storlek och min häst brukar oftast ha 11.5, men det kanske inte är så jättestor skillnad? För verkar vara svårt och få tag i 11.5 där jag har kollat. Jag rider ju med två vävribbtyglar så då kanske man kan sätta en tygel i varje ring för att få bättre effekt?;)

Hur är järvsöfaksbettet jämeförelsevis med cresendot? Tycker cresendobettet är så tjock så det blir svårt för hästen och stänga munnen.

Entömsbett har jag funderat på. I så fall ett rakt läderklätt. Men hur ligger de i munnen på hästen? Bor rätt nära börjes så där finns det ett men de har bara 12.5 i storlek och min häst brukar oftast ha 11.5, men det kanske inte är så jättestor skillnad? För verkar vara svårt och få tag i 11.5 där jag har kollat. Jag rider ju med två vävribbtyglar så då kanske man kan sätta en tygel i varje ring för att få bättre effekt?;)

Hur är järvsöfaksbettet jämeförelsevis med cresendot? Tycker cresendobettet är så tjock så det blir svårt för hästen och stänga munnen.

Det funkar säkert med 12,5 cm. Det är ju läderplattor på sidorna så bettet gör sig lite kortare än vad det verkligen är. Jag sätter tyglarna bara i den yttre ringen på båda sidor men där kan du ju prova dig fram.
Järvsöfaksbettet funkar på vissa hästar medan en del verkligen kan hata det. Samma med Crescendo. Crescendobettet är ju inte tjockt. Det ligger ju dessutom platt mot tungan och lanerna i hästens mun så jag tror inte att hästarna upplever det som tjockt någonstans. Mundelarna är ju hellre väldigt smala.

Nej, jag menade lite fel - glöm det:p Det jag menade var nog att det är lite brett vid mungigorna så hästen kan få svårt och stänga munnen riktigt. Men den hästen jag provade bettet på nu hade inte så mycket problem med det, han gillade faktiskt det bättre än det tredelade travbettet som jag hade på honom innan det. Men jag ska inskaffa ett entömsbett och prova det på honom. Tack för hjälpen!

Vad det gäller bett.... har en vallack som jag rider på pessoa bett i loppen, det fungerar JÄTTEBRA... Vanligtvis på hemma plan går han på ett vanligt tränsbett, men han blir skarp och stirrig på banan, RIKTIGT het... enligt många som körthan helt okontrolerbar, men just på pessoa är han oöverträffad och det är också det ENDA bettet som har fungerat till han på banan, har provat, järvsöbett, pelham, crescendo, entömms, softtuch, vanligt... ja alla tänkbara bett. men enbart detta har fungerat.

Vad det beträffar tyglar..-... på den ovan nämda hästen rider jag med ett par vanliga vävribbtyglar, då han är väldigt kännslig i munnen och gallopperar bort sig om man börjar dra i honom när man ska ta i han, och det är lättare att bli "hängande" i tyglarna om du har steg tyglar. men på en av mina andra montehästar använder jag stegtyglar med fördel då han behöver ett "stöd" av handen, och detta är lättare att framgå med stegtyglar........
Enligt mig!

Som rubriken lyder, vilka bett brukar ni rida med i montélopp?
och vilka tyglar? Gummi, vanliga, dubbla, stegtyglar osv?

Skulle själv behöva tips om bett till en het häst. Har provat ett delat pelham och det har han gått bra ganska bra på, men ska i så fall inhandla ett rakt pelhambett. Men det får man bara använda i voltstart och inte i auto där man måste använda käk.
Så vet ni något annat bra bett? Cresendobett har jag provat en gång i skogen och det var han inte så irriterad av men det är starkt. Har provat ett rakt vanligt bett men det var för snällt, även ett tredelat travbett men det gillade han inte så mycket. Sedan har jag ju provat vanligt travbett och vanligt ridbett men det tror jag inte heller komma fungera i ett lopp. Man vill ju ha kontroll över hästen men samtidigt inte ha ett för skarpt bett. Är iofs
mjuk i handen men man vet ju aldrig vad som kan hända i ett lopp med fjorton hästar bredvid sig;)

Kommer bara rida med ett litet starkare bett i tävling, i ridjobb och travjobb har han vanliga milda bett eller hackamore så det är ju inte ofta han kommer gå med det.

Du kan visst rida med käk och pelhambett vid autostart - om du har käk med kindstropp. Du får inte ha käk med "pinne".

Olika bett passar olika bra för olika hästar och rytttare - det är bara att göra som du gör - prova dig fram....
Själv tycker jag att pelham är ett bra bett, men det kräver en ryttare med känslig hand för att komma till sin rätt.

Kom ihåg att inget bett är skarpare än handen som håller i det!

Varför inte check med pinne. Det går väl bra med pelham och check, vilket som???

Senast ändrad av en moderator:

Varför inte check med pinne. Det går väl bra med pelham och check, vilket som???

I Januariproppen står följande;

Pelhambett
En oledad pelhamstång med minimum 13 mm i diameter kan användas när inte checkbett används.

Jag hoppas att det kommer ett tydligt montéreglemente snart - det verkar vara ett helt virrvarr av vad man får och inte får använda...

Alla aktiva och alla banor verkar ha olika tolkingar om hur saker och ting ska vara - allt från vilka bett som är godkända till hur man ska vägas

Halloj

Till vårt varmblod som tävlade i monté hade vi ett rakt jaktbett med en kedja under hakan, han hade stora problem med munnen och kunde bara ha raka bett. Dessutom som en vägg i munnen, men det fungerade han bäst på. Synd att det inte finns raka pessoabett.

Kallblodet går med rakt pelhamsbett med kedja under hakan, han är stark och entömd så det har han fungerat bäst med.;)

Halloj

Till vårt varmblod som tävlade i monté hade vi ett rakt jaktbett med en kedja under hakan, han hade stora problem med munnen och kunde bara ha raka bett. Dessutom som en vägg i munnen, men det fungerade han bäst på. Synd att det inte finns raka pessoabett.

Kallblodet går med rakt pelhamsbett med kedja under hakan, han är stark och entömd så det har han fungerat bäst med.;)

Ville bara tillägga att det finns raka pessoa bett.... nästan alla ridsportsbutiker har det. Men det är då "happy mouth" eller "appel bit" (vanligt stålbett klätt i gult gummi)

Ja, men det finns inte vanligt rakt i stål. Det var det som jag menade.

Tror faktiskt att jag såg ett rakt pessoa på eko när jag var där för någon vecka sedan. Letade efter ett rakt pelham men de hade inte det i min häst storlek och då såg jag ett rakt pessoa. Tyckte det var lite lustigt för jag hade aldrig sett ett rakt sådant förut.;)

Jaha, men vad bra. Det borde ju komma någon gång tycker jag. Då ska jag börja kolla runt igen då.:banana:

Liknande trådar

Utrustning Hej Nu är det så att vid hoppning så letar jag ett nytt bett. Kommer användas endast vid tävling då jag jobbar på med vanligt tränsbett...
Svar
5
· Visningar
1 823
Senast: Vogue
·
Utrustning Jag behöver bettförslag till ena ponnyn. Jag rider oftast på hackamore, ibland babypelham, rakt i gummi. Hon är åt det heta hållet och...
Svar
1
· Visningar
1 094
Senast: Lipperta
·
Utrustning Min pålle har en väldigt känslig mun (Och är känslig överhuvud taget överallt;) ), både mungipor, laner och tunga , möjligen att gommen...
2
Svar
33
· Visningar
5 472
Senast: Equilina
·
Utrustning Då var det dags att byta bett igen... :arghh: Har en känslig och lättstressad dam som talar mycket tydligt om vad hon gillar att ha i...
2
Svar
28
· Visningar
4 066
Senast: superstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar