Vad rekomenderar ni??

caradan

Trådstartare
Vbl (155cm, ca 420 kg) äter nu:
2 kg lusern hack
1 kg Groov
1/2 kg Krafft Protein
1 kg Betfor
225g Foderjäst

+ gräs och lite hö(fritillgång men det går åt knappt 3-5 kg/dygn)

Han är fortfarande smal så att revbenen syns trots denna mängd med foder.
Står just nu stilla...

Nu börjar fodret att ta slut och jag tänkte att jag kanske inte behöver ha så många olika sorter utan kanske klarar mig på ex
groov, grund, betfor el likn??

Någon med förslag och tips??
 
När gräset börjar ta fart skulle jag nog köra på bara 1-2 kg Groov.

mvh Jessica
 
hur kan han peta i sig så lite hö?
har ni så mycket gräs??

Jag hade minskat lite på proteinet när gräset kommer men inte minskat på mängden eftersom han fortfarande är smal.
 
Då han går ute på natten (han har gjort det till och från i strax över en vecka) så äter han bara hö ibland (ca 3-5kg) när han står inne på natten så äter han ca 4kg över natten pluss kanske 3 på dagen?

De går redan ute i sommar hagen för den ska ändå stå tom ett par år nu (jag ska bli häst lös) och därför finns det gott om gräs redan nu.

Men om jag ger bara groov, då får jag ju ner protein halten fast jag fortfarande har kvar en hög energihalt???
 
Men om hästen äter gräs så behöver den ju inte så mycket protein, eller???

Det är ganska mycket protein i gräset. Finns det bete till hästen dygnet runt så behöver du inte tänka så mycket på proteinet.

mvh Jessica
 
Jo det finns bete till dem, inte så jätte mycket men det räcker..
Varför jag vill ge honom mycket foder är för att han ser ut som han gör. (revben som sticker ut och en häng mage= protein brist) Jag vill bli av med det fort.

Men tror du att det räcker med 2 kg Groov om dagen sen då? (har ´kvar det andra fodret tills det är slut om ca 2 veckor)
 
När gräset tar fart ordentligt så behöver du inte bekymra dig lika mycket för proteinbristen, det kommer lösa sig. Sedan är det ju ganska hög kvot i Grooven.

Du kan ge upp till 3 kg Groov om du är bekymrad över hullet, men jag tycker hästen borde börja ta sig när gräset tar fart.

mvh Jessica
 

Liknande trådar

Foder & Strö Ok, här kommer ett riktigt I-landsproblem. Jag var i kontakt med Kr@fft runt årsskiftet, för att be om provpåse på Plus Protein. Detta...
2
Svar
34
· Visningar
3 517
Senast: Habina
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 587
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Jag har fått rekomenderat av kraffts foderrådgivare att de muscle up efter förra årets hö analys. Men nu har priset gått upp och en...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 933
Senast: Habina
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 447
Senast: Irival
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp