Vad pysslar era katter med när ni är hemma?

Tassetass

Trådstartare
Vad odjuren gör när man inte är hemma är det ju svårt att veta, men vad gör era pälsbollar när ni faktiskt är hemma?

Ända sen jag fick hem Isola så har jag lekt och busat en del med henne och verkligen ansträngt mig för att stimulera henne. Men jag har märkt mer och mer att hon verkar busa bäst på egen hand (har spionerat på henne - smidigt med källarvåning och fönster man lätt kan se in i ;) ) och att när jag är hemma vill hon en sak endast; att ligga på min mage!

Förra veckan blev jag nästan orolig att hon var sjuk eller nåt eftersom hon kom och la sig på mig så fort jag var still mer än femton sekunder, men igår morse la jag alla hennes råttor på strategiska ställen i lägenheten och när jag kom hem var varenda en (dvs åtta stycken) någon helt annanstans. De flesta låg samlade bakom en kudde i soffan, resten låg i sängen. Så hon håller ju igång, fast när hon är ensam.

Man läser ju en hel del om katter som dampar loss så fort matte/husse kommer hem och hur de härjar på kvällar och nätter så jag blev som sagt lite orolig över att Isola är en sån himla soffpotatis.

Så vad gör era kräk när de har tillgång till mänskligt sällskap? Roar de sig på egen hand eller agerar de också soffpotatisar så fort det finns ett knä att tillgå?

/Jenny

(Och så en bild, förstås! :D http://image53.webshots.com/53/0/84/86/2468084860059524039adQqSO_ph.jpg )

Sv: Vad pysslar era katter med när ni är hemma?

Min tant sover mest, helst på mig om det finns möjlighet, annars funkar soffan, mattan, en stol med dyna eller på sista tiden - matbordet :crazy: också bra.

Hon lyfter knappt ett öra när vi kommer hem, däremot brukar hon bli helt till sig när vi går upp på morgonen. Då ska det vara gos, mat, bus, gos, mat och så lite mera gos, nuuuuuuu :bump:

Leker gör hon inte så mycket längre, men morgon och kväll får hon ofta ett snabbryck ock går loss på mattkanten => DÖDA :devil: eller bara springer runt och slirar på parketten en stund. Sen lägger hon sig på min mage och sover så sött igen.

Siri är lugnet själv. Ligger hon inte och sover i sin korg, så ligger hon på någon av oss och kurrar. Ibland läxar hon upp Mis, men det är mest när Mis muckat gräl...

Mis jagar möss som husse kastar åt henne. Hon kan leka själv, men att leka med husse det är det bästa hon vet! Får hon ingen uppmärksamhet går hon till Siri och muckar. När Siri börjar slå på henne lägger hon sig alltid pladask och bara parerar slag och bett. Hon kan verkligen inte slåss, den katten.... :rofl: Annars brukar hon ligga mitt i lägenheten, på golvet, och spana. Hände rdet något ska hon vara med, annars ligger hon kvar.

Det beror lite på vilken tid på dygnet vi är hemma. Idag är jag förkyld och hemma från jobbet, så katterna har sovit på min mage medan jag låg till sängs. De brukar de göra på helgförmiddagarna med. Kring lunch har de kört busrace genom lägenheten några vändor, sen blev storkatt trött och gick och la sig. Lillkatt knatar runt, pratar för sig själv och busar under mitt skrivbord. Är man hemma på kvällen så vill de däremot sova i knäet på oss.

Då kanske jag inte behöver oroa mig över att hon är en soffpotatis :D Jag klagar verkligen inte, hon är nästan lite FÖR perfekt. :love:

Gary softar mest, men ibland får han upp il då han hinner döda sin mjukis femton gånger, klösa på den nyuppspikade boaseringen, lurpassa på allt som rör sig (dvs. våra ben, fötter och Wilma) och sen vill han gå ut en stund...

När vi är borta eller sover verkar han mest ligga i någon av sängarna och sova...

Var är resten av kroppen! :eek:
Mamma är nästan jämnt hemma hos sina kissar då hon är långtidssjukskriven. De sover mest när mamma är borta, för så fort hon kommer hem är det full rulle eller gos. :love:

Hon hänger över en stor kudde i soffan och kroppen är typ mellan kudden och själva soffryggen. :D

När jag är hemma äter och sover katterna men har också kattrace genom lägenheten eller så klagar de på att jag är uppe när de vill sova:confused:
Honan sätter sig på tvättmaskin och gnäller så man tror att det har hänt någonting men matte kommer och kollar läget och då rusar hon vidare
Råttor, hårsnoddar och virkade kaktusar hittas överallt:crazy:

*Går och kikar*...

Jodå, de ligger i sängen alla tre och sussar sött! Ibland får dom dock tokryck och springer några varv i lägenheten.

KL

Mina är väldigt sociala och vill gärna leka även fast de är två och leker väldigt mycket med varandra. Men vi har våra lekar som de är vana vid involverar mig. Tex bäddar vi sängen tillsammans på morgonen, och leker "hotet från underjorden", dvs man ska krypa med handen under täcket medans de lurar :rofl:

sen har de lite andra lekar också som de vill ha med mig på - smyga, anfalla, jaga osv. Men det är mest för att jag vant dem vid det tror jag - de leker på egen hand också.

de är mest leksugna på morgonen när man ska till jobbet, och nåt ryck på kvällen när man kommit hem. utöver det sover de, med undantag för nån kort utryckning här och där mellan tupp lurerna :D

jag tror det är lite skillnad på att ha en katt och två. när jag hade min första själv var han mycket mer som din, dvs ville kela mest när man kom hem. de är sociala och i behov av kropps kontakt.

Senast ändrad:

Jag tror också det är stor skillnad när man har två. Jag har lekt med tanken att skaffa en till, men jag är tveksam på om Isola skulle gilla det. Funkar hon kanonbra med mina kastrater som jag har hemma hos pappa kanske man kan kolla upp det, men om man ser till hur hon var på katthemmet tvivlar jag på att hon skulle gilla att vara tvungen att dela plats och människor med nån annan.

Mina är som Mackans. De ska vara med, antingen gosa eller leka (helst leka). Trots att de leker bra själva eller med varandra så är det alltid lite roligare om någon människa är med.
Hanoo, den gamle token, har en favoritlek som går ut på att han hämtar pellets från kattlådan och spelar hockey med över hallgolvet. (Han fyllde 13 igår...)
Maja är mer en attackkatt, när vi hade bäddat rent i kattungelådan tog hon den smutsiga filten, släpade runt den i hela lägenheten, och dödade den effektivt med både tänder och baktassar, många gånger.

Apropå att skaffa två: Hanoo kom ju till mig som omplacering för att han inte fick ro bland många katter, och hans hankattsagressivitet (mot andra hanar, fertila som kastrater) gick inte över trots att han kastrerades. Jag hade honom ensam i fyra år, och det verkade passa honom. Till sist tänkte vi att vi testar att skaffa en till, det var långa dagar ensam för honom och vi ville ju ha en hona... Lilla Maja kom in i huset, och blev hans drottning med en gång. Han levde upp, började leka mer, och är fortfarande ofantligt kär (i både henne och hennes ungar). Jag tror att han behövde den tiden han fick ensam med oss för att stadga sig och inse att vi inte kommer släppa honom ifrån oss (som avelshane har han flyttat runt en del), och när han väl kom till ro var en kompis bra. Kanske gäller samma för din mystjej?

Jag tror mycket väl det kan vara så, att hon behöver stadga sig. Jag tror inte hon fattat än att hon faktiskt ska stanna, om än det nog kaaaanske börjar sjunka in. Hon får ju vara hemma när jag är på jobbet, men jag lämnar henne aldrig ensam längre än så; ska jag iväg över natten nånstans så följer hon alltid med.

Så vi får väl ge det ett år eller två, så hon förstår att hon faktiskt inte ska bli lämnad igen eller att en annan katt ska ta hennes plats.

Jag märker stor skillnad på Hanoo nu när han insett att han är trygg här. Han har ju alltid varit väldigt människobunden, och blev deppig en kort period när Maja kom, kan tänka mig att han var rädd att bli "utbytt" igen. Nu är det "hans familj" och han är väldigt ledsen när Maja är bortrest.

Lär nog bli något liknande med Isola. Hon är fortfarande grymt "mammig" (rusar efter mig till dörren varje gång jag går ut och sitter bakom fönstret och jamar när jag kommer tillbaka - tvättkvällarna är JOBBIGA tycker hon när matte springer ut och in hela tiden) och även om hon är trygg att ta med överallt tror jag inte hon skulle gilla att någon inkräktade hos henne.

Hon får fortsätta vara universums mittpunkt ett bra tag till. Det förtjänar hon. :love:

min katt ligger inne på toaletten och sover, eller glor ut genom fönstret. Ibland äter hon lite, går en sväng i huset. Går ut och tittar runt lite i stallet. Men vintertid ligger hon nästan alltid inne på toa.

Vår andra katt, som dog i onsdags, var en riktig soffpotatis. han låg alltid i soffan. Eller under duken som hängde ner. Fast sov han inte brukade han leka väldigt tuffa lekar med vår hund. Men nu finns han inte mer, känns verkligen väldigt tråkigt :( Fast han hade iallafall ett bra liv innan han dog.

En favoritplats för båda katterna var fönsterkarmarna i köket. Där har man koll på vår grusväg....inte för det händer så mkt där men tydligen var/är det väldigt intressant.

taccotad skrev:
min katt ligger inne på toaletten och sover, eller glor ut genom fönstret. Ibland äter hon lite, går en sväng i huset. Går ut och tittar runt lite i stallet. Men vintertid ligger hon nästan alltid inne på toa.

:rofl: :rofl:

så typiskt. min stora sover också gärna inne på toa, man snubblar över honom i mörkret på natten :rofl:

Sassy: känner VÄL till hockey spelet med kattpelletsarna - verkar vara en klassiker hos de små liven :D

älskar att höra folks historier om sina kissar här i detta forumet! :bow:

Vilken häftig bild!

Kissarna hemma är väldigt olika. Gammeltanten, 7 år, ligger helst på fönsterbrädet med en tass ner på det varma elementet. Eller på en filt på soffryggen. Här ska inte motioneras mer än nödvändigt...
Lillkissen, halvåret gammal ska rejsa lägenheten runt, man ska leka apport med henne, kasta leksaksormen så att hon får hämta den. Man ska sätta på vattnet i badkaret eller diskhon så att det rinner lite så att hon kan roa sig där. Sedan ska hon ligga i knät och gosa och kurra och dreggla så att man blir helt blöt! Därimellan så rejsas det vilt i hela lägenheter samtidigt som man kurrar högljutt innan man rivstartar och tar samma väg tillbaka igen...

Tassetass skrev:
Vad odjuren gör när man inte är hemma är det ju svårt att veta, men vad gör era pälsbollar när ni faktiskt är hemma?

Ända sen jag fick hem Isola så har jag lekt och busat en del med henne och verkligen ansträngt mig för att stimulera henne. Men jag har märkt mer och mer att hon verkar busa bäst på egen hand (har spionerat på henne - smidigt med källarvåning och fönster man lätt kan se in i ;) ) och att när jag är hemma vill hon en sak endast; att ligga på min mage!

Förra veckan blev jag nästan orolig att hon var sjuk eller nåt eftersom hon kom och la sig på mig så fort jag var still mer än femton sekunder, men igår morse la jag alla hennes råttor på strategiska ställen i lägenheten och när jag kom hem var varenda en (dvs åtta stycken) någon helt annanstans. De flesta låg samlade bakom en kudde i soffan, resten låg i sängen. Så hon håller ju igång, fast när hon är ensam.

hej!

vilket himla bra tips att lägga leksakerna på ett par ställen för att kolla om dem hittar dem när man inte är hemma, tack ska du ha!!!
min katt= www.gardensfirstpiper.blogg.se,är så snäll och mysig(oftast iallfall) men här i lägenheten är det kvällar och nätter som gäller för bus...just nu har dem brottningsmatch i köket..sa jag förresten att han ska kastreras som 6månaderspojk!??
här går det undan ibland!!!:)
sköt om er!!!

Liknande trådar

Katthälsa Har en 8-årig katt som legat inne på djursjukhus i helgen med förhöjda levervärden och gulsot. Antagligen fettlever då han gått ner...
Svar
8
· Visningar
7 106
Senast: Marty
·
Övr. Katt Hej, Det är så att jag och min sambo bestämde oss för att skaffa katt när vi flyttade ihop, det blev en kattunge från stället där jag...
2
Svar
22
· Visningar
5 458
Senast: anna_panna
·
Katthälsa Stackars Soda mår inget vidare alls =/ Hittade honom igår "i en hög" på stallgolvet med alldeles för snabb andning. Var som en het trasa...
2
Svar
24
· Visningar
24 047
Övr. Katt Jag behöver bollplank och råd, jag mår som ett ruttet äpple. I somras träffade jag en ny kille, båda blev blixtkära. Vi har inte varit...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
17 149
Senast: Shenzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar