vad orsakars fång av???

panzy

Trådstartare
ja, vad är det som gör att hästen får fång???
finns det olika sorters fång???

har aldrig funderat riktigt över detta tidigare men nu när lill-pållen har fått fång vill jag veta ALLT!!

tycker aftonbladet har dåliga orsaker till fång.
Proteinet är ofta inte alls orsaken till fång. Mycket hör med störning i bakteriefloran då dom släpps på bete som dom inte vänjts in på. Kolhydrater är en stor bov också, lika som proteinet!

Man ska undvika att ge en häst med fång mycket kolhydrater, men proteinet ska man "inte" vara rädd för. Det är ju hästens byggstenar fortfarande. Det gäller bara att vänja in sakta!
Så proteinet i sig är inte "farligt"!

Vilka foder medlen är det som innehåller kolhydrater? så man vet vad man ska akta sig för å då specielt i början av betessläppet?

Kolla den här!
ATG hästvet.
Sök på FÅNG så får du väldigt mycket info!
Detta hittade jag där!
Vad orsakar fång?
Man känner fortfarande inte till de exakta mekanismerna bakom denna sjukdom.

Man vet att det sannolikt handlar om någon form av allergisk reaktion, ofta pga av ett alltför hastigt foderbyte - dvs även foderbyte som består i att man släpper hästen på ett kraftigt försommarbete. Fång kan också drabba ston i samband med fölning.
Man vet också att besväret är mer vanligt hos vissa typer av hästar, t ex shetlandsponnyer. Man har tidigare ansett att framför allt överutfodring med protein orsakar fång. Numera diskuteras också förhöjda givor av kolhydrater som utlösande orsak.

Den allergiska reaktionen påverkar hela kroppen, men ger de allvarligaste symptomen, eller skadorna, i hovarna.

Finns mer info om fång där!

där står det ju inte vilka foder som innehåller mycket kolhydrater

Kraft Pony är utvecklat speciellt för hästar som riskerar att få fång. Det finns säkert flera tillverkare.

Alla spannmål bör du undvika om du vill ge en kolhydratfattig kost. Melass är inte heller bra men lite betfor är ok då det inte innehåller så mycket socker som man kan tro.

Blir inte så mycket i foderväg över men lucern är jättebra och har man bara ett bra hö så behöver man ju inte så mycket kraftfoder.

fång orsakas av snabba foderbyten, ökning/minskning av foder, om man släpper ut sin häst på bete utan att vänja in den vid gräset först. eller om man fodrar för nära inpå ridningen eller direkt efter. man bör vänta minst en timme både före och efter ett ridpass innan man ger kraft foder. allt detta borde du veta som hästägare!? fång kan säkert orsakas av annat men detta är allt jag vet.

Hej Panzy!
Det finns inga korta eller lätta svar på din fråga. Vill du veta allt så begränsas ju det av att ingen riktig vet vad som orsakar fång.
Det finns olika teorier, det som är ganska säkert är att foder är ansvarig för en del fångutbrott. Det som oftast glöms bort är att fång kan även orsakas av dålig hovvård (mekanisk dragkraft mellan hovbenet och lammelläderhuden).
Jag förespråkar för en viss försiktighet i användandet av ordet kolhydrater i fångsammanhang eftersom fibrer och andra nyttiga saker innefattas i den gruppen.

Jag är lite less på all snack om socker och melass eftersom den är helt ogrundat i forskning. Faktum är att betfor är ett alldeles utmärkt foder för fånghästar. Däremot ligger Cushing eller IR som orsak till fång bör man undvika sockerrika fodermedel.
Krafft Pony är ett olycksfall i arbetet från Krafft sida. Den är inte lämplig till fånghästar av flera orsaker men främst pga att den är stärkelserik. Det finns en del info på buke om vilka foder som är lämpliga för fånghästar.
Lusern är bra till en viss gräns, den är rik på kalcium vilket kan ställa vissa bekymmer med Fosfor och Magnesium. Det gäller att ha koll på värdena.

Den här våren har inte varit bra för fångisar, kalla nätter och solsken varvat med regn ger höga halter av fruktaner (en variant av grässocker), fruktaner tros ligga som en av faktorerna som triggar fång. Mot fruktaner skyddar inte långsamma övergångar till betet eftersom halterna kan hoppa upp till den tiodubbla på några timmar vilket orsakar störningar i tarmfloran.

Eftersom fång orsakas av en kombination av händelsen är varje behandling individuell! Allmänna råd kan göra mer skada än nytta.

hanoirocks:
Jag kan inte se kopplingen mellan motion och utfodring, skulle du kunna utveckla lite?? :confused:

Hej!

Jag har också läst att hästar som motioneras tycks ha mindre risk för fång. Men jag minns inte var jag läste det, tror det var nån veterinär som sa det.. Men det kanske kommer naturligt, om hästen får motion blir den ju inte så tjock och tjocka hästar har ju "alltid" haft problem med fång..(viss generalisering).mvh/ Lavinia, som alltid håller igång pållan sommartid, så hon inte behöver rulla fram.

alltså bör man försöka få tag på det bästa möjliga hö som finns att få tag på och försöka undvika nästan alla sorters krafftfoder om man har en känslig häst. eller?

Jag vet inte hur det är med fånghästar då jag inte är så insatt på just fång, men ska man undvika kolhydrater så är nog riktigt bra hö det bästa och inget spannmål som kraft.

Hade en häst hemma för ett tag sedan, ett Shiresto med EPSM (Equine Polysaccharide Storage Myopathy ) en obotlig muskelsjukdom. Kolhydrater bryter ner musklerna på henne så det var specialdiet som gällde för att hon inte skulle bli dålig. Hon är alltså allergisk mot kolhydrater kan man säga.

Jo det vet jag, men jag funderade varför motion efter/före kraftintag skulle spela någon roll.
Jag kan inte se någon koppling...

Det låter som om din mår bra, det var kul att höra! :)

Vi har en fång ponny i vårt stall och den lilla pysen höll på att stryka med pga hovbensrotation och nu är han friskförklarad! :D Han fick gå på smärtstillande för att klara dagen.. :( Det kommer inte att bli några beten för hans del! Han och hans häst kompis/tvillingsjäl går i en kanoon bra grus hage och skall få gå i en skogshage i sommar.:D
:idea:De kommer att utfodras med hösilage som de fått tidigare.. Ponnysarna får även kli och betfor och han har varit frisförklarad i minst 8månader nu... :love: :love: :love:
Han är såå pigg att man kan knappt tro att det är samma ponny förutom till färgen..
:Den riktigt solskens historia!! :D :love: :D
Detta har fungerat för denna ponny och kan inte säga hur någon annan ponny kan reagera.. RÅDGÖR med er vet och foderrådgivare! Prata med utbildat folk!

Lycka till..

Colombia Girl :bump:

det var ju kul att ponnyn har blivit helt frisk :)

min ponny har inte fång, jag vill bara veta vilka foder som innehåler kolhydrater och hur mycket, helst i kilogram.

tycker aftonbladet har dåliga orsaker till fång.

hejsan.. måste bara säga att jag håller med..
deras fråga vet. är inte heller så bra.. svaret på en fråga om vad ett brems gjorde, blev att hästen står stilla eftersom det gör så ont att röra sig!! inte klokt.. Kram

Liknande trådar

Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
380
Senast: animalasia
·
Foder & Strö Hej! Vi har precis tagit hö och det är första året vi gör så. Har lite svårt att veta vad mina två varmblodshästar ska ha för extra...
Svar
4
· Visningar
334
Senast: Raderad medlem 148240
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 868
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 305
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka