Hej Panzy!
Det finns inga korta eller lätta svar på din fråga. Vill du veta allt så begränsas ju det av att ingen riktig vet vad som orsakar fång.
Det finns olika teorier, det som är ganska säkert är att foder är ansvarig för en del fångutbrott. Det som oftast glöms bort är att fång kan även orsakas av dålig hovvård (mekanisk dragkraft mellan hovbenet och lammelläderhuden).
Jag förespråkar för en viss försiktighet i användandet av ordet kolhydrater i fångsammanhang eftersom fibrer och andra nyttiga saker innefattas i den gruppen.
Jag är lite less på all snack om socker och melass eftersom den är helt ogrundat i forskning. Faktum är att betfor är ett alldeles utmärkt foder för fånghästar. Däremot ligger Cushing eller IR som orsak till fång bör man undvika sockerrika fodermedel.
Krafft Pony är ett olycksfall i arbetet från Krafft sida. Den är inte lämplig till fånghästar av flera orsaker men främst pga att den är stärkelserik. Det finns en del info på buke om vilka foder som är lämpliga för fånghästar.
Lusern är bra till en viss gräns, den är rik på kalcium vilket kan ställa vissa bekymmer med Fosfor och Magnesium. Det gäller att ha koll på värdena.
Den här våren har inte varit bra för fångisar, kalla nätter och solsken varvat med regn ger höga halter av fruktaner (en variant av grässocker), fruktaner tros ligga som en av faktorerna som triggar fång. Mot fruktaner skyddar inte långsamma övergångar till betet eftersom halterna kan hoppa upp till den tiodubbla på några timmar vilket orsakar störningar i tarmfloran.
Eftersom fång orsakas av en kombination av händelsen är varje behandling individuell! Allmänna råd kan göra mer skada än nytta.
hanoirocks:
Jag kan inte se kopplingen mellan motion och utfodring, skulle du kunna utveckla lite??