Vad orkiden drabbats av?

LillaMy84

Trådstartare
Min fina fina orkide har fått nåt som ser ut som små knottror som från början var att liknas vid kanske sårskorpor:confused: Dessa lossnade jättelätt om man bara strök på stjälken, men nu ser det nästan ut som att den "blöder" där knottrorna satt, det är som genomskinlig vätska och stjälken har börjat bli lite brun längst upp..

Det är bara en av tre stänglar som lever och det är på denna knottrorna är, visserligen har den delat på sig och nedanför det som ser sjukt ut har det skjutit iväg en ny del som faktiskt blommar för tillfället:love:

Ska jag klippa bort den delen som ser konstig ut eller är det inget att bry sig om?
Försökte fota, men det var fullständigt omöjligt.

Sv: Vad orkiden drabbats av?

Kan det vara sköldlöss? Det är tydligen rätt lätt att få på orkidéer, har själv haft det på flera.

Skoldloss.jpg

(bild hittad på Google)

Men fy och jag tog på stjälken *ryyyys*:eek:
Det är nåt i den vägen dom ser ut ja.. Men det är bara den övre delen av en stängel som är drabbad, inte spridit sig trots att den sett ut så ett tag.
Finns det nåt att göra om det skulle vara sköldlöss?

Det finns en hel del tips på nätet, jag har dock aldrig lyckats utan det har slutat med att jag har fått slänga blomman i fråga. Det har märkts mest på de här bruna "utväxterna" som blir (som som sagt lossnar ganska lätt om man petar på dem) och den sirapsaktiga klara vätskan som sprids på och runt blomman. Fönsterbrädan brukar kunna bli lite kletig t.ex.

Hoppas det ordnar sig med blomman ändå, det finns ju faktiskt folk som har lyckats utrota lösseländena! Eller att det är ngt annat, enklare. Men jag skulle nog börja med att klippa bort den dåliga delen i vilket fall.

Jag har haft sköldlöss på orkideer och även på ett olivträd, alla växter har överlevt. Har köpt medel mot diverse ohyra då bland annat sköldlöss, av märket Gesal, och gjort en, max två behandlingar, och sedan har sköldlössen aldrig återvänt till samma blomma igen. Men jag bor ju inte i Sverige, så det medlet av det märket finns kanske inte i Sverge, men borde ju finnas något liknande. Börja med att klipp bort den den angripna delen av stängeln.
Hur som helst ska man absolut inte ge upp bara för att man får ohyra, se det som en kamp!

Senast ändrad:

Går kanske inte att se så mkt, men provar ändå.
bild-8.jpg

Den får ju inte dö:(
Men hur smittar dessa, behöver jag oroa mig för dom andra orkideerna? (som iof inte är lika noga med som med denna)

Jaha, då har jag nog lyckats ha ihjäl även den sista stängeln:cry:
Skulle klippa bort det äckliga och visst såg det ut som det där på bilden.. Men så hade den där nya delen som blommar så fint gjort nån skum krull som jag givetvis lyckades knäcka när jag skulle in och bröta för att komma åt att klippa:cry::cry:

Om man har en orkide där stänglarna gett upp, men bladen verkar må ok, finns det nåt hopp om att det kanske växer ut nya?

Urrk har googlat lite nu och dom där lössen låter ju superäckliga:crazy: Men hittar ingen info om de kan ge sig på stänglar, står ju bara undersida av blad överallt..? För på min är bladen friska, det är bara toppen av en stängel som är drabbad..

Senast ändrad:

Lite svårt att se på bilden, men kan absolut vara sköldlöss.

Det finns absolut hopp om nya stänglar om de gamla gett upp. Jag har ett par orkideer som sett rätt risiga ut som skjutit nya stänglar och därefter blommat.

Om jag var du skulle jag köpa något medel mot sköldlöss eller något universalmedel som fungerar mot lite olika sortsers ohyra. Tror inte man lyckas bli av med sköldlöss utan ett insektsmedel med något varningskryss på burken, de är tåliga rackare.

Åh, då finns det alltså hopp för ett par av dom andra orkideerna också:bump:
Hittade bara nån variant att mixa själv med t-röd och såpa, värt ett försök iaf:)
Hur fort sprider dom sig på blomman förresten? För den delen som är drabbad kändes som att det kom över natten och den är verkligen knottrig, men därifrån har det liksom inte hänt så mycket mer..

Tusen tack för era svar:bow:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka