Vad nynnar ni på?

Tuvstarr

Trådstartare
Det är väl ganska vanligt att gå och nynna eller småsjunga för sig själv på någon melodi. Har ni någon go-to melodi? Olika i olika situationer? Eller blir det lite vad som?

Om jag är lite småstressad eller har mycket att göra blir det Idas sommarsång.
Om saker flyter på bra blir det "When I need you"
Om jag är helt tokstressad blir det en reklamsnutt om olivolja som gick på tv för en jäkla masa år sedan.

Om jag råkar se ett namn som det finns en sång om, så fastnar namnet i minnet så jag går och nynnar på det. Tillexempel mambo nr 5, de dagar jag skrivit adresslapp till Jessica, Rita, eller någon av de andra... 😅

En kollega nynnar oftast julsånger, året om, men om hon är på extra bra humör blir det psalmer 😁

När jag jobbade på ica och fyllde på varor nynnade jag nästan dagligen på Hogwartsscenens tema.

När mina barn tycker att jag har fel eller argumenterar och säger emot mig (Om det är något som går att skämta till det om) så blir det "And I don't care, I love it".

När det jävlas och känns tungt blir det "Andas in, andas ut"

Just nu har jag "Min lilla kråksång" på repeat 😅 Sjöng den för sonen häromdagen och den fastnade. Så nu går jag runt och nynnar och klappar takten.

I normala fall brukar det vara typ Sound of silence eller kanske Endless river (Songs of Boda). Lite deppigt men fint.

Förra veckan gick Sway konstant i hjärnan på mig.

Min kompis brukar nynna på "Rid över skog" från Ronja Rövardotter. Jämt. Oftast bara första takterna, så då brukar jag fylla i med resten. 😅

Annars varierar låtarna jag visslar/nynnar/sjunger på. Open the door - Noel Gallagher's High Flying Birds har varit återkommande sedan den släpptes. Delen med stråkarna har fastnat och är trevlig att vissla på.

Kring jul är det julsånger och ffa Bered en väg för Herran, av någon anledning. Både den "vanliga" melodin och den som är i folkviseton.

Senaste tiden har jag sjungit mycket på "Under stjernene på himlen" med Rasmus Seebach, för jag sjöng den sången på svärmors begravning härom veckan, så jag har övat lite extra.

Vi bor ju i Norge så blir en del norskt. Hela familjen går runt å trallar tillsammans... Blir ofta "på låven sitter nissen" och Tante Sofies sinte vise från Kardemumma by + røvervise. Dom smittar liksom lätt av sig också plötsligt går alla runt å sjunger här hemma 🤷🙈

F n lite behövlig självsuggestion inför utmanande arbetsuppgift:

Just idag är jag stark
Just idag mår jag bra
Jag förs framåt av kraftiga vindar

Just idag är jag stark
Just idag mår jag bra
Jag har tron på mig själv på min sida

Det är väl ganska vanligt att gå och nynna eller småsjunga för sig själv på någon melodi. Har ni någon go-to melodi? Olika i olika situationer? Eller blir det lite vad som?

Om jag är lite småstressad eller har mycket att göra blir det Idas sommarsång.
Om saker flyter på bra blir det "When I need you"
Om jag är helt tokstressad blir det en reklamsnutt om olivolja som gick på tv för en jäkla masa år sedan.

Om jag råkar se ett namn som det finns en sång om, så fastnar namnet i minnet så jag går och nynnar på det. Tillexempel mambo nr 5, de dagar jag skrivit adresslapp till Jessica, Rita, eller någon av de andra... 😅

En kollega nynnar oftast julsånger, året om, men om hon är på extra bra humör blir det psalmer 😁
Jag som jobbat 30 år i kyrkan har ofta nån psalmslinga i huvudet 🎶 Annars är det nåt ord, nån rytm. I natt var det Benjamins ”vi har allt det vackra framför oss”, av nån konstig anledning. På helgens agilitytävling var det Nationalteatern ”parrarapapa inte bra, inte bra” - många disklopp..,

Folk har go-to slingor? Jag har konstant musik i huvudet och nynnar väl på det som råkar befinna sig i huvudet just då. :D
Highway to hell går mitt i låten sömlöst över till Dinosaur egg av Scout Niblett. Jag förstår inte hur min hjärna gör dessa sömlösa övergångar. I bland ligger tre fyra låtar i någon form av remix.

Det jobbigaste är när jag går och nynnar på något och kommer på "vad sjutton är detta för någon slinga!?!". Känner igen den men kan inte sätta fingret på. Sist var det introt till Sikta mot stjärnorna. Det tog mig 1 månad att komma på vad sjutton det var!

Folk har go-to slingor? Jag har konstant musik i huvudet och nynnar väl på det som råkar befinna sig i huvudet just då. :D
Highway to hell går mitt i låten sömlöst över till Dinosaur egg av Scout Niblett. Jag förstår inte hur min hjärna gör dessa sömlösa övergångar. I bland ligger tre fyra låtar i någon form av remix.

Det jobbigaste är när jag går och nynnar på något och kommer på "vad sjutton är detta för någon slinga!?!". Känner igen den men kan inte sätta fingret på. Sist var det introt till Sikta mot stjärnorna. Det tog mig 1 månad att komma på vad sjutton det var!
Precis så har jag det också. Ett ständigt remix-soundtrack av saker jag inte för mitt liv vet var de kommer från :rofl:

Den låt jag nynnar på mest är stilla natt, typ varje dag året runt 😁
Den musiken jag lyssnar på är inte direkt nynnvänlig 😂

"Lili Marleen" nynnar jag ofta på, särskilt om jag är orolig eller är ledsen. Mamma brukade nynna den för oss barn när vi var små, så den ger någon form av trygghetskänsla tror jag.
Nynnar också mycket på "Nu så kommer julen" från Karl-Bertil Jonssons jul, året runt 😅

Jag har två;

"You would not believe your eyes
if ten million fireflies
lit up the world
when you fall asleep"

Ungefär så går den väl tror jag 😄

Och

" Every day is a getting-closer
going faster than a roller-coaster"

Ungefär :p

Exakt så har jag också. Musiken i huvudet går ju liksom inte att stänga av :cautious: :D

Lika lite som när jag hör någon säga något som är en replik ur en film - och jag svarar med filmsvaret eller börjar nynna filmmusiken... min hjärna gör dessa kopplingar på automatik :bag:

Exakt så har jag också. Musiken i huvudet går ju liksom inte att stänga av :cautious: :D

Lika lite som när jag hör någon säga något som är en replik ur en film - och jag svarar med filmsvaret eller börjar nynna filmmusiken... min hjärna gör dessa kopplingar på automatik :bag:
Eller någon säger ett ord och hjärnan spinner iväg på typ 10 olika låtar som innehåller ordet :angel:

Jag är nynn-döv. Nynnar någon på en låt till mig så fattar jag inte ett dugg hur den kopplas till en specifik låt :confused: En specifik låt innehåller ju (vanligtvis) ord och instrument. Att nynna är helt andra ljud i mina öron, kan inte koppla dem alls.

Iofs så gäller samma sak om någon spelar en låt på ett annat instrument än den som låten brukar spelas på. Tex om någon plinkar blinka lilla stjärna på piano, utan att sjunga, så står jag där helt oförstående - jag hör inte det alls :rofl:

När det är stressigt på jobbet, vilket är dagligen.
(trampar lite hårdare på gaspedalen)

"Kör så att det ryker, hej, hej, hej, hej, hej, hej
Kör så att det ryker, yeah, morsan är okej!"
och
"I crashed my car into the bridge
I don't care, I love it
I don't care"

Efter att ha hört låten alldeles, alldeles för många gånger på förra jobbet så har Baby Elephant Walk blivit låten som nynnas på när hjärnan är tom. Då melodislingan som början 16 sekunder in.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka