Vad mumsar era kaniner på?

M

Mulen

Vad ger ni era kaniner för grönsaker, frukt och liknande?
Vilka är favoriterna?

Tänkte att man kanske kunde få lite nya ideer, min fantasi börjar ta slut! :)

Ruben får:
Morot
Persilja (total favorit)
Broccoli
Palsternacka
basilika (inte så populärt)
kokt potatis (sällan)
Äpple
Päron
banan
kiwi (tittade på den och undrade vad jag sysslade med, åt inte!)
Ibland en liten skvätt (tredjedels tesked) naturell Yoghurt (mycket populärt)

Sen har jag inte testat så mycket mer...
Fast igår när JAG skulle äta två halvor persika (på burk) så var där en som var väääldigt intresserad!
Jag och herr kanin låg i sängen och tittade tv och jag hann inte ta så mycket som en tugga förrän jag hade en viss kanin i skålen tuggandes på en persika...*gotta love him* :D

Sen tuggar han på björkpinnar som en galning, tänkte fråga om det är bra om de äter hur mycket som helst på grenar och sådant? För han äter barken som godis...

Favorit 1: HALLON
Favorit 2: Banan
Favorit 3: Smultronblad
Fast hallon är hon helt tokig i!
/nocke

björkens knoppar innehåller ett gift på våren, därför rekommenderas inte björk till kaniner.
ge andra trädslag istället; bok, hassel, rönn, asp..
ek innehåller mycket oxalsyra vilket kan sätta sig som 'kristaller' på ffa njurarna.

tycker att du varierar grönfodret mycket bra till ruben. testa jordärtskocka, endiver, kålrot, rotselleri, blomkål och kålrabbi också - de är vettiga grönfoder.

Min kanin har väldigt känslig mage och äter därför bara:
äpple, morot, gurka i grönsaksväg. Ibland en LITEN bit päron.

Jag kom på att jag faktiskt skrivit fel, det är pinnar från ett äppelträd Ruben har fått inte björk.. *förvirrad*
Men äppelträd är väl okej? Har läst att björk var hur bra som helst att ge på någon sida så man blir lite osäker..

Blomkål ska inhandlas direkt! Varför har jag inte tänkt på det?

Grönsaker som inte är så vanliga är rätt svåra att få tag på tycker jag. Endiver till exempel tror jag aldrig att jag sett i hela mitt liv. *skriver upp grönsaksförslag* :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka