Vad menas med överlinje?

Sv: Vad menas med överlinje?

Överlinjen är linjen från svansroten till atlaskotan. Är hästen spänd i överlinjen så är den spänd i kors, länd, rygg och nacke. Överlinjen är alltså en sammanfattning av dessa kroppsdelar som rätt arbetat påverkar varandra, det är som en kedja. :idea:

Ja överlinjen kan man också kalla rygglinjen. och ryggkotor och halskotor (och svansen för den delen) hänger ihop och påverkar varandra.

Man måste se till helheten vad gäller överlinjen. Generellt sett ska den se lång ut, inte som att hästen är minsta lilla ihoptryckt. Oavsett hur samlad den är.
Det ska kännas som att överlinjen är en jämn pilbåge med strängen nedåt och bågen uppåt (som nån så fint beskrev det) om det känns som att den är "bruten" på nåt sätt så att bågen inte hänger ihop är det inte en riktigt bra överlinje. Den ska också synas lite i bakdelen eftersom hästens bäcken vinklas lite om överlinjen är välvd.

Finns det ingen båge alls är det garanterat en dålig överlinje ;)

du har ofta så intelligenta frågor att man ibland nästan tror att någon testar oss...

Överlinje kan man ju också prata om ren exteriört.
Hur bäcken och rygg är formade samt halsansättningen kan antingen skapa en harmonisk stark överlinje-
eller en mindre bra / funktionell överlinje.
Med tex ett stupande kort kors, alltför böjd rygg, och en hals som är fel ansatt.

En unghäst kan se ut att ha en tråkigare överlinje - om den saknar muskler

Då måste jag få fråga en sak:

Jag hade en kiropraktor ute hos hästen igår, och han sa att han hade förutsättningar att få en riktigt fin överlinje. Hästen är omusklad idag och du skrev att omusklade unghästar oftast har en tråkig överlinje.

Hur ser de då ut om de har bra förutsättningar till en bra överlinje om de inte är välmusklade?

Då är det frågan om musklerna i överlinjen. Oftast blir den dålig också om hästen har spänningar, har brist på något (framförallt protein gissar jag) om sadeln inte passar, eller om den är ojämnt musklad av att överanvända andra muskler.

Det jag kan tänka mej att kiropraktorn menade är att hästen var lite svankig eller karpryggig eller "icke utfylld" på överdelen av kroppen dvs rygglinjen.
Om hästen då får behandling, bra träning och bra foderstat brukar det bli bättre. Varför det skulle vara olika från häst till häst vet jag inte, kanske att den redan hade NÄSTAN bra överlinje så den var på rätt väg.

nja, svank är han inte, dock dåligt musklad rent generellt. Han pratade också om halsansättning och manken i positiva ordalag, så det kanske hade med det som Susan skrev.. läste lite dåligt.. att han exteriört har goda förutsättningar, bara han får muskler på sig :D (jag väljer att tro det *s*)

Tro på mig du :D (skojjar lite)

En snygg/bra överlinje har mjuka former.

När och om hästen sätter rätt muskler i halsen så får du en mjuk rund linje från nacken över manken. Bakom manken vänder linjeen mjukt för att på toppen av korset vända igen och rundas av mjukt när hsäten får sin a rumpmuskler.

Hästens ryggmuskler är inte så stora i volym i början och ryggens del av överlinjen är rätt ofränderlig.
Men ganska snart när hästen rids (rätt) så fyller den i rumpan och framför manken

Är du med?

Mitt föl på avataren har en fin överlinje - den är liten men det kanske går att se ändå ( du får kankse be henne stå still :D )
Mamman tycker jag har för böjd rugg och för plant kors - näsan överbyggd bak också....
Du ser också att hennes hals är ganska rak.
Det är förmodligen en gammal avelsmärr som helelr inte ridits på många år man ser nästan en grop framför manken av brist på muskler

Senast ändrad:

jag listar ut en del - men faktiskt inte =P

skulle det bli :p :p :p ?

Hoppas att svaret om överlinjen är till belåtenhet:bow:

Sus

Susan skrev:
jag listar ut en del - men faktiskt inte =P

skulle det bli :p :p :p ?

Hoppas att svaret om överlinjen är till belåtenhet:bow:

Sus

ja precis! :)

ja det är det! tack för svaret! =)

Till både Malinsky och Susan:
Jag tror att de flesta (inte alla) hästar kan få en fin överlinje. Eftersom det till stor del är musklerna som avgör, lite även fläsket ;)

Om man tar travare som exempel så ser man ofta hästar som har en riktig urgröpning på bakre delen av halsen innan manken. Tränar man dom annorlunda kommer de fylla ut den delen (vet av erfarenhet :p hade ett ganska extremt fall där halsen var smal som en sticka men sen påminde om en nordis..) det är mest korset som är svårt att ändra tycker jag, särskilt om det är extremt, men just halsansättningen borde inte spela så stor roll, spelar väl ingen roll om den är högt eller lågt ansatt så länge musklerna fyller ut på ovansidan?

Det är nog ganska sant om halsen. Travare kan ju inte använda sin trapeziusmuskel (den som fyller ut gropen framför manken) eftersom de går med "käk"

Medan ryggen, länden och korset är svårre att maskera.
Har hästen böjd rygg och plant kors så har den :smirk:

men det är ju helt klart att en riden häst (om det inte görs fel) är snyggare än en oriden...

Liknande trådar

Ridning Min häst är diagnostiserad med en allvarlig Kissing spine som vi har rehabat sedan början av året och behandlat ryggen två gånger...
Svar
15
· Visningar
1 573
Senast: Cs218
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 616
Senast: Mabuse
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Den preliminära betäckningsstatistik för 2024 visar en nedgång i antalet betäckta ston jämfört med förra året. Hopphingstarna dominerar...
Svar
0
· Visningar
62
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter "Det ska bli jättespännande. Jag ser fram emot samarbetet och utvecklingsarbete med ryttare och hästar. Dressyr är en otroligt vacker...
Svar
0
· Visningar
45
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka