Vad menas med att "hästen går bakom hjälperna"??

F

Fitness

Vad menas med att hästen går bakom hjälperna?
Vad menas med att den går mellan skänkel och hand?
Hur ska man få en häst som går bakom hjälperna att gå framför hjälperna??

Sv: Vad menas med att "hästen går bakom hjälperna"??

Bakom hjälperna är när man sitter och driver och driver och inget händer i hästens överlinje/att det inte blir något undertramp. Tempot KAN alltså öka utan att hästen är framför hjälperna. Framför hjälperna är när du rider fram hästen mot handen, inte tempot först och främst, men det kan behövas lite tempo för att hästen ska kunna söka sig framåt.

Det första är att hästen ska reagera alert på framåtdrivande hjälper. Då måste även handen vara beredd på att släppa fram.

Mellan hand och skänkel är ett tillstånd där hästen placerar sig själv mellan hjälperna, d v s ett tillstånd där hästen bär sig själv så pass väl att jag kan lätta/ge eftergift på hjälperna.

Senast ändrad av en moderator:

Okej! Tack så mkt för beskrivningen.

Vad menas med att hästen går bakom hjälperna?
Vad menas med att den går mellan skänkel och hand?
Hur ska man få en häst som går bakom hjälperna att gå framför hjälperna??

Har faktiskt aldrig hört "bakom hjälperna", däremot framför skänkeln- att den svarar direkt.

Mellan sk. o hand är när man kan finlira o ha hästen mest med sätet.
Du kan koppla ihop hela hästen från bakhovar till nos o har då en bra start till att komma vidare till att kunna samla hästen.

Har faktiskt aldrig hört "bakom hjälperna", däremot framför skänkeln- att den svarar direkt.

Mellan sk. o hand är när man kan finlira o ha hästen mest med sätet.
Du kan koppla ihop hela hästen från bakhovar till nos o har då en bra start till att komma vidare till att kunna samla hästen.

Bakom hjälperna och på hjälperna . Behind the aids - On the aids uttrycket används kanske mest utomlands och är ju en direkt översättning till bakom och på hjälperna, medans vi här hemma nog använder bakom och framför skänkeln.

Men jag anser att det handlar ju inte bara om att hästen egentligen inte går fram för skänkeln när hästen är bakom hjälpern. På hjälperna innebär ju så mkt mer än det.

Säger man inte i sådana fall att den inte är PÅ hjälperna?
Att den helt enkelt inte lyssnar på hjälperna som den ska.

Har du hört "bakom skänkeln"? Just det uttrycket.

Säger man inte i sådana fall att den inte är PÅ hjälperna?
Att den helt enkelt inte lyssnar på hjälperna som den ska.

Har du hört "bakom skänkeln"? Just det uttrycket.

Det har väl hänt men inte ofta..... Men är det inte på hjälperna måste den ju vara något annat tex bakom hjälperna ;) utomlands säger man inte att It´s not on the aids, man säger behind the aids och att det är en direkt översättning till bakom hjälperna, alltså personer som har varit utomlands en längre tid och hela tiden hör behind the aids -behind the aids kommer nog utan undantag att översätta det till bakom hjälperna även om det kanske inte är den korrekta översättningen men det finns ju egentligen ingen annan översättning som du märker av själva benämningen.

"bakom hjälperna" har väl samma betydelse som "bakom hand" d.v.s att hästen helt enkelt inte lyssnar på hjälperna.

Nej det skulle inte jag säga om en häst är bakom hand så har den släppt bettet och "bara kröker på nacken" medans en häst som går bakom hjälperna (jag har egentligen fått lära mig bakom skänkel) inte svara på drivning.

Camilla

Liknande trådar

Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 363
Senast: super
·
Western Min bästa vän och jag har köpt ett dräktigt quartersto ihop. Vi tänkte i vår naivitet att det skulle gå att samäga hästen, men det går...
Svar
1
· Visningar
372
Senast: Nepenthe
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter När länsstyrelsen med hjälp av polis skulle ta om hand om en häst hotade Olofströmsbon att skjuta skallen av handläggaren. Mannen ska...
Svar
0
· Visningar
313
Senast: Gunnar
·
Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
504
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka