Vad menas egentligen med slitstarka?

Sv: Vad menas egentligen med slitstarka?

Jag har sett den på en av travarna i vårt stall.
Jag tror inte att den håller en skoperiod för en distanshäst. Den verkar gjord för travbana/sandunderlag inte för de underlag som vi rider på.
Lasse.

Ja, det verkar som att de är utformade för travare som går på ganska mjukt underlag. Frågan är ju hur de skulle fungera på andra underlag. Jag fattar grejen med att greppet i underlaget blir bra med den smala kontaktytan mot marken, men vad händer på en asfaltshård grusväg t.ex? Och vad kostar dessa skapelser tro?

Hej,
Jag har faktiskt kontaktat elitskon och frågat om skon även skulle kunna passa för distans. Inte fått svar ännu, men vidarebefordrar så snart jag hört något. Jag har en travare och min hovis köper skor regelbundet på Solvalla så jag kommer ganska lätt kunna prova.
De är säkert dyra. På vintern använder jag den så kallade "guldskon". Väldigt bra, men mer än dubbelt så dyr.

När de menar slitstarka så jämför de nog med aluminiumskor, skulle jag gissa...
Tror spontant inte att detta är nåt för distanshästar, men ska kolla runt bland mina travkompisar. :idea:

Tack för alla svar. Det är nog så att jämförelsen är med andra travskor. Det är alltid intressant med något nytt. Själva skon ser ju ut som en en väl utväxt bärrand, med skålad sula, så som barfota folket vill verka sina hästar. Är just intressant om skon mer har kontakt med underlaget som en barfota hov har. Trodde knappast att "slitstark" kunde handla om 12 mil. ;) Men man vet ju aldrig. Det borde ju finnas "undermaterial" i dagens fantastiska tekniska värld.

Hälsning Maja

Vilken jobbig sajt! Det finns ju ingen stor och tydlig bild på skon, och inga utförliga förklaringar.

Jag blir alltid misstänksam när något marknadsförs med en massa positiva egenskaper som inte utförligt förklaras! Jag vill ha förklarande bilder, pilar, diagram, jämförelser och allt sånt! :d

Liknande trådar

Kropp & Själ När jag var ung tonåring, sisådär år 2000, fick man hem produktprover med infoblad i brevlådan. Ibland delades de ut i skolan också har...
Svar
13
· Visningar
1 037
Senast: Fille
·
L
Skola & Jobb Innan jag skriver dethär så vill jag bara skriva att SJÄLV KLART så ska jag ha ett möte med en studie väg ledare snart och då ska jag...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 170
Kläder & Bli fin Jag skulle behöva tips 🙂 Jag tycker att jag med åren iallafall blivit bättre på att köpa kläder och med det menar jag att jag lärt mig...
Svar
0
· Visningar
286
Hundavel & Ras Hej, har avlat på en blandrashund efter att fått förfrågan från tikägare. Vi har betalt för DNA analys för att säkerställa att vår...
2
Svar
22
· Visningar
3 068
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar