vad menar Ni...

T

tokfia_z

Vad skiljer uttrycken "hästen går på tygeln" och "hästen går i form"? Är det egentligen nån skillnad?

Vi har diskuterat detta lite här på jobbet,men kommer inte fram till något!:confused:

Sv: vad menar Ni...

Jag använder mig inte av uttrycket "gå på tygeln" över huvud taget, då jag anser att det är vilseledande. Det får det ju att låta som om det har med tygeln att göra, och fokuserar på hästens huvuds placering.

Jag tycker bättre om att säga att hästen jobbar i rätt form, bär sig rätt, går i form. För det är ju bakdelen, kroppen, balansen och till sist kommer ju nacken med. Men man börjar ju inte där.

Form, hållning och på tygeln är uttryck som ofta blandas ihop men som betecknar olika saker.

Att hästen är på tygeln betecknar ingenting annat än att en jämn och mjuk förbindelse mellan hästens mun och ryttarens hand är upprättad. (hästen har tagit stödet). Det säger således ingenting om i vilken form eller hållning hästen arbetar i. Ett uttryck som kanske bättre beskriver vad man menar med på tygeln är att hästen är framme på bettet.

Min tanke när någon säger "gå på tygeln" är att man tittar bara på det man ser dvs huvudet och nacken. Har sett för många hästar som bara böjer nacken och har rumpan/ bakbenen 5 meter längre bak.

Gå i form för mig är en lösgjord häst med ryggverksamhet / bakdelsaktivitet där hästen automatiskt kommer till ett läge där huvudet har "rätt" position.

Det jag tycker är lite skrämmande är hur ibland elever på ridskola häromkring inte har lärt sig att känna när hästen höjer ryggen och kommer igång med baken, de har fått lära sig fel = sågar ned hästen på tygeln.

Alla har ju olika syn på alla dessa begrepp och det kommer aldrig gå att reda ut för så fort man kommer till ett annat stall tex. så kommer det inte gälla längre. Å andra sidan kan man ju undra vad andra kallar det av ren och skär nyfikenhet. Jag personligen tycker att när en häst går i form med huvudet eller vad man ska säga (sen behöver ju inte det utesluta att den arbetar väl med resten av kroppen) men det kallar jag att den är eftergiven i nacken. De andra begreppen tycker jag allihopa innebär att hästen arbetar korrekt.

Detta kanske är vad DU tycker, men måste det vara rätt? Isåfall, vem säger det? Så länge man är överens om vad man menar så är väl resten bara svenska, eller?

det var mest det jag var ute efter, om det var olika vad begreppen betydde i olika stall. Jag använder inte dessa begrepp längre, för det blir så fel ibland. Utan säger hellre att hästen jobbar bra med hela kroppen och har med sig alla delar!

Jag ser det som samma sak, men att beteckningen "gå på tygeln" används av de mer orutinerade som inte riktigt vet vad som egentligen menas med det? Så upplever jag det som iaf.

En häst som går i rätt form går på tygeln men en häst som går på tygeln går inte alltid i rätt form.

jag och min tränare använder "på tygeln" i meningen eftergiven på tyglen, avslappnad, framme på hjälperna och med bakbenen under sig. en bra dressyrform där hästen arbetar rätt helt enkelt.

jag kan tycka att "i form" är mer vilseledande eftersom hästen alltid är i ngt slags form, mer el mindre lämpad för arbete. (lång form, öppen form, kort, hög spänd form osv.)

huvudsaken är dock att man förstår vad man menar med det man säger, själva uttrycket i sig har ingen betydelse - man skulle lika gärna kunna kalla det "blomkål" när hästen arbetar rätt...

Jag anser att när hästen är "på tygeln" så är den på bettet. Den följer med om jag tar fram eller tillbaka min hand.
När hästen går i form arbetar den i en korrekt form för sitt ändamål.

det är väl olika för alla. man menar nog generellt att hästen arbetar korrekt i den form man vill ha den i vilket man än säger.

Personligen dock så tycker jag "går på tygeln" låter lika med "kröker på nacken" (endast) medans när hästen rids i form så arbetar den korrekt med hela kroppen, ffa bakdelen! Men det är jag det!

PrinceFair skrev:
jag och min tränare använder "på tygeln" i meningen eftergiven på tyglen, avslappnad, framme på hjälperna och med bakbenen under sig. en bra dressyrform där hästen arbetar rätt helt enkelt.

jag kan tycka att "i form" är mer vilseledande eftersom hästen alltid är i ngt slags form, mer el mindre lämpad för arbete. (lång form, öppen form, kort, hög spänd form osv.)

huvudsaken är dock att man förstår vad man menar med det man säger, själva uttrycket i sig har ingen betydelse - man skulle lika gärna kunna kalla det "blomkål" när hästen arbetar rätt...

Jag håller helt med dig!! hästen går väl alltid i någon slags form, sen om den är rätt eller inte.. huvudsaken är ialla fall att man förstår vad te x tränaren menar så man pratar samma språk!!

Tjip!:banana:

Varför blev du så tjurig för. Jag fortsätter här min filosofi:

Ett uttryck som kanske bättre beskriver vad man menar med på tygeln är att hästen är framme på bettet.
Varför detta uttryck är att föredra är därför att det bättre beskriver hur förbindelsen mellan hästens mun och ryttarens hand åstadkommes. Det är nämligen inte, som många verkar tro, ryttarens hand som skall ta stödet, utan det är hästen själv som ska gå fram och ta stödet. Detta sker genom att hästen drives framåt i ett friskt (utan för den skull överilat) tempo, under det att händerna hålles stilla för att mjukt fånga upp det stöd som hästen söker. Stödet får således aldrig åstadkommas genom handens tillbakaförande. Om så är fallet sker detta alltid på bekostnad av hästens balans, gång och rakriktande.
Att hästen är framme på bettet är nödvändigt oavsett vad hästens senare utbildning syftar till och en förutsättning för att hästen skall kunna arbetas i en ändamålsenlig form och hållning.

jag har aldrig förstått denna enorma hysteri gällande förbindelse mellan hästens mun och ryttarens hand.

en häst som går rätt bär sig själv
har en telepatiliknande kommunikation - med eller utan bett.

alltså - hästen skall bära sig själv - ha hållning
men jag tycker absolut inte att det är nögvändigt att ha kontakt med munnen. ¨

läste en undersökning i ett hästmagasin i somras
där stod det att hobbyryttarens hästar håller mer an
elitryttarnas
att de går sönder i munnen
slutsatsen jag drog var att fokusen ligger på huvudet - hästen har inte aktion i bakkärran och ryggen tryter
dagens ridning ser estetiskt ut men är inte hållbar just på grund av det

eftersom reklam inte får förekomma kan jag int hänvisa till källor eller annat.

Och vad menar du med, "bär sig själv" respektive "ha hållning" ?

Jag tror att Zephia inte nödvändigtvis menar att hästen måste ha ett bett i munnen, det hon menar kan lika gärna åstadkommas med bettlöst. Men det handlat om att hästen skall söka nosen framåt, inte inåt, inte uppåt utan just framåt. Sen skall inte hästen lägga hela sin tyngd i ryttarens hand alls.

Vad skiljer uttrycken "hästen går på tygeln" och "hästen går i form"? Är det egentligen nån skillnad?

det här diskutionen är ju alltid så intresant eftersom det verkar finna 150 sidor av detta myntet. ;)

Uttrycket "på tygeln" är vilseledande, det borde förbjudas. Jag använder hellre uttrycket "korrekt kontakt, eller på bettet. detta åstadkomms genom att en häst är väl genomarbetad, genom kroppen och söker ett lätt stöd på bettet. ( Precis som zeusanna skriver, tycker även jag att detta kan uppnås lika väl på bettlöst)

"I form", tja, det är ungefär lika värdelöst det. för som sagt innan, hästen går alltid i någon slags form. Därimot är det ett värdefullt uttryck när man "ändrar formen" det vill säga kortar och länger hästens överlinje, ändrar takten, ändrar tempot eftersom allt detta leder till att man "ändrar formen".

i form - är när hästen går rätt med bakbenen under sig..

på tygel - är när hästen man tar stöd i tygeln men utan att ha bakbenen med sig..

i form på tygeln - är när hästen går i form och tar lätt stöd mot bettet. såsom det ska se ut med andra ord..

Jag blev inte ett dugg tjurig, ber om ursäkt om du upplevde det så. Jag menade inte att kritisera din filosofi men tex. den här meningen: "Att hästen är på tygeln betecknar ingenting annat än att en jämn och mjuk förbindelse mellan hästens mun och ryttarens hand är upprättad." gav mig intrycket att du är 100% säker på att detta är vad som gäller och ingenting annat, blev bara nyfiken om det var så du menade och isåfall varför.

Liknande trådar

Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
342
Senast: MiniLi
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 850
Senast: Miiikaela_
·
Träning När hästen går i korrekt form så trampar den in bakbenen in under kroppen, höjer ryggen och spänner bålen. Känslan blir ju då att hästen...
Svar
3
· Visningar
1 065
Senast: Tilly_85
·
Utrustning Är medryttare och hästen jag rider går barfota. Ägaren kommer inte att sko hästen, såvida hovslagaren inte propsar på det, och hästen...
Svar
12
· Visningar
650
Senast: Miingla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama