vad menar Ni...

Sv: vad menar Ni...

Hot Shot skrev:
En häst som går i rätt form går på tygeln men en häst som går på tygeln går inte alltid i rätt form.

Jag håller med dig. Det är inte alltid hästen går i rätt form även om det går på tygeln. Som någon sa tidigare så är det många som tror att hästen går i rätt form om den går på tyglen, men det handlar om att ha hästen mellan alla hjälper anser jag.

Jag har slutat använda uttrycket gå på tygeln, det låter så framtungt och intvingat!
När jag säger att hästen går i form eller att jag arbetar hästen i form så menar jag att jag rider den i en för dagen bra arbetsform, höjd rygg och med god bakbensaktivitet.

Om hästen går på tygeln anser jag att den svarar på ryttarens hand och inte går med huvudet som en stjärnkikare i alla lägen, utan svarar genom att söka sig framåt nedåt när ryttaren begär. Jag själv vill helst ha både denna typ av respons och ett svar från baken och bakbenen för att jag skall kunna få en häst att gå i form. Så att gå på tygeln behöver inte vara att gå form. Många gånger har begreppet gå på tygeln fått en dålig klang, då många förknippar det med en häst som går och biter sig i bringar och har tappad rygg. När man tar hästen på tygeln måste man göra det med känsla och inte dra i hop den. Det är som att balansera på en bom själv. Man måste vara ytterst känslig i både hand, säte och skänkel för att få sin häst att hamna i form.

Sedan finns det ju en riktigt lätt sätt att få sin häst att gå på tygeln också. Det är ju bara att lägga tygeln på marken. ;)

Hälsning Maja

Senast ändrad av en moderator:

:D

jaa,det fanns visst en hel del olika sätt att se på detta! tack för alla svar!:bow:

Liknande trådar

Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
342
Senast: MiniLi
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 850
Senast: Miiikaela_
·
Träning När hästen går i korrekt form så trampar den in bakbenen in under kroppen, höjer ryggen och spänner bålen. Känslan blir ju då att hästen...
Svar
3
· Visningar
1 065
Senast: Tilly_85
·
Utrustning Är medryttare och hästen jag rider går barfota. Ägaren kommer inte att sko hästen, såvida hovslagaren inte propsar på det, och hästen...
Svar
12
· Visningar
650
Senast: Miingla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama