Vad menar han?

Tigertofflan

Trådstartare
Pållen brukar ha lite saker för sig som jag inte riktigt fattar vad han menar med.
Ofta när jag ryktar eller spolar benen pillar han i mitt hår med mulen, varför? Han brukar också blåsa mig i ansiktet. Antar att det är positivt?
Ibland tar han upp ett av sina framben jättehögt och sen slår det ner i marken, men ser i övrigt inte arg eller irriterad ut. Händer mest när vi är ute och rider och har gjort en halt eller skrittar. Vad vill han?
Vet inte om detta direkt är nåt han menar nåt med, men när vi jobbar dressyr eller markarbetar så kliar han sig alltid i huvet när vi tar skrittpauser, även när han inte är svettig eller speciellt varm. Bara nåt han fått för sig eller?

Känner mig som en tvååring i pekperioden; "Mamma, vad är det". Men jag måste fråga :P

Sv: Vad menar han?

Hästspråk :) "Kliar du mig så kliar jag dig- vi är kompisar"
Stampa i backen- otålig- "ska vi inte gå nångång"
Blåsa i ansiktet " vi är kompisar"

Hur menar du kliar sig i huvudet? tar han upp en hov eller?
Kliar han sig och buffar på dig? Om han buffar på dig så vill han nog att du ska ta av tränset, och släppa honom lös.

Han tycker om dig!
Klia sig på benen hade jag också en häst som gjorde,förstod det som att det var en vana bara ,lite rastlöshet o så,brydde mig inte om det så mycket,fast ibland om han såg en god grästuva skulle han klia sig på benet,då kom han ju åt tuvan samtidigt(smart pålle)

rosita skrev:
Han tycker om dig!
Klia sig på benen hade jag också en häst som gjorde,förstod det som att det var en vana bara ,lite rastlöshet o så,brydde mig inte om det så mycket,fast ibland om han såg en god grästuva skulle han klia sig på benet,då kom han ju åt tuvan samtidigt(smart pålle)

Min valack är precis likadan, men det ser jag inte som något positivt utan som en ovana..

domino skrev:
Min valack är precis likadan, men det ser jag inte som något positivt utan som en ovana..
Visst är det en ovana,jag kunde iallafall inte bli speciellt arg,det var den enda ovana han hade,det var härligt att se hur det glittrade i ögonen när han lyckades lura mig på grästuvan!

Klia sig på benen vid ridning gjorde min häst när han ville vila. Han stannade och kliade

/Jane

Nej, han stannar, tar fram ett ben och gnuggar huvet mot det. Precis som nån annan här sa också så brukar grästuvorna vara väldigt bra placerade för hans del.. :smirk:

Pållen brukar ha lite saker för sig som jag inte riktigt fattar vad han menar med.
Ofta när jag ryktar eller spolar benen pillar han i mitt hår med mulen, varför?
Jag uppfattar det i de flesta fall som en vänlig gest. Han pysslar lite med dig.. Det kan betyda olika saker, ex. kan det vara en inbjudan till klining. Han kanske är nyfiken på vad du gör, eller tycker att det är skönt och därför pillar lite på dig i gengälld och för att visa att "det där tycker jag om". Men som sagt, en vänlig gest. Om han inte har öronen bakåt vill säga. Det kan ju vara ett sätt att säga "usch va obehagligt" också, om hästen har bakåtstrukna öron.

Han brukar också blåsa mig i ansiktet. Antar att det är positivt?
Hästar pratar, hälsar, på varandra genom att blåsa på den andra, ofta i närheten av dennes näsborrar.
Unghästar har det här närmre, när det gäller människor, än äldre oftast. Men det är i de flesta fall ett sätt att ta kontakt på. När det gäller två hästar(framförallt om de är nya/ovana för varandra) så brukar det utlösa i att en markerar sin plats(rangmässigt) med att ex. kasta med huvudet, skrika etc. speciellt om den andra blåser lite mycket eller liknande. Kan vara så att det har något med rang att göra. Men jag tror nog snarare att det är så att om två nya hästar möts, hälsar de så, och om den ena är för "gå-på:ig" så markerar den andra bara att den är rangstark.

Krångligt och en massa konstiga funderingar. Men kort sagt; ett sätt att säga "hej, hur är det med dig" på. ;)

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag känner inte att jag tycker om mitt barn längre. Hur överlever man det? Jag älskar honom och skulle offra livet för honom när som om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
25 850
Senast: Amk
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 163
Senast: Lisa2014
·
Hästvård Kom till stallet nu i eftermiddags och skulle ta in hästen, såg att en stolpe i hagen var knäckt och att tråden hängde i marknivå, tog...
Svar
3
· Visningar
2 068
Senast: Cillen89
·
Hästvård Har använt sökfunktionen, men en del frågor ändå. Kan det komma plötsligt på en äldre häst? Kan det debutera i hagen enbart...
Svar
18
· Visningar
2 373
Senast: _micaelaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama