Vad menade hon?

Sv: Vad menade hon?

Svarar för chrille...

Ofta glider man snett för att man kollapsar i ena sidan

Hålls ryggen rak kan man inte kollapsa och glida ned åt ena hållet

jag satt alltid snett i sadeln tills jag gick till en kiropraktor, min höft plus rygg var sneda, så det var inte så konstigt att jag satt som jag gjorde.
att gå till kirpraktor där jag bor kostar ca 350 kr, dock värt varenda öre!

Precis!
Jag tänker mig också att jag har linjer mellan mina stora leder, alltså från ena höftleden till samma axel o vice versa, men också från knäna och diagonalt till axlarna. Alla dessa linjer ska vara lika långa, om jag inte vill förändra balans och tyngdpunkt.
Om man teckanr modell så är det här ganska lätt att föreställa sig, det ingår liksom att hela tiden leta efter skillnader i dessa dynamiska enheter...
Flummat klart.

Svarar för alla:
Tror jag förstår. Men jag tycker att jag har en rak rygg. Har också tagit bilder på mig för att se om jag sitter snett över hästen, men på bilderna ser det rakt ut. Men jag kan tänka mig tt jag sitter mer åt vänster, eftersom han drar dit. Kanske inte krävs så mycket för det.

Just nu har jag inte råd att gå till en kiropraktor, då det är mycket som hästen ska ha, och mina pengar tyvärr inte har ett rikligt flöde till mitt konto :(
Men sen kanske jag får göra det. Rättar de till det som är snett också, eller säger de bara: "tjoho, du är sned här och här. Det blir 350:-" Eller rättar de till det för samma pris?

Mjo, det är svårt att teckna modeller när man själv vill ha det symmetriskt. För man tänker inte på att de är lite skeva. Men det är nog sant att de flesta är det.

Jag kanske är lite insnöad nu, men jag måste ändå rekommendera boken Centrerad ridning av Sally Swift, där finns många bra metaforer och exempel på hur man kan tänka kring sin sits. Den lånade jag om flera gånger innan jag tog mig råd att tom köpa...

Svarar för chrille...

Ofta glider man snett för att man kollapsar i ena sidan

Hålls ryggen rak kan man inte kollapsa och glida ned åt ena hållet

Det är sant.

Sa hon som gärna kollapsar i högersidan:o

Jag kanske är lite insnöad nu, men jag måste ändå rekommendera boken Centrerad ridning av Sally Swift, där finns många bra metaforer och exempel på hur man kan tänka kring sin sits. Den lånade jag om flera gånger innan jag tog mig råd att tom köpa...

Den boken är faktiskt grym även om metaforerna är ganska lustiga ibland :D

Ja, en väldigt duktig författare. Kom ihåg några utdrag i min häst för x antal år sedan, då de hade faktablad. Då hade de en serie med sally swift.
Men jag kanske ska masa mig ner till biblioteket idag och låna den. Om den finns på vårt skumma bibliotek :p

Kan man göa det? skickar de efter, och köper in den då eller?

De ordnar ett fjärrlån från närmaste bibliotek som har boken. Har ibland råkat ut för att de inte får tag i någon bok, men då finns den inte ens på något universitetsbibliotek i hela Sverige. Fantastisk service!
Huga! Kom just in från ett pass med instruktorn, och hon sa att min högra axel var en dm lägre än den vänstra... Och då hade jag verkligen försökt att slappna av och hitta min sits! Ska kolla spegeln.

ååh, vad läskigt. haha. Funderat på att gå till en kiropraktor när jag blir miljonär. Men gör de verkligen något åt problemen om man inte har ont. Eller säger de bara, "här är du sned, träna där"?!

Underbar service. Frågan är om de skulle vara så till mötesgående på vårt bibliotek ;)

Liknande trådar

Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
964
Senast: igbest
·
Utrustning Tjo, har fått för mig att jag nog kommer va ut mer i vinter om jag inte fryser, och då jag inte hittat fodrade shortchaps i sverige...
Svar
8
· Visningar
553
Senast: Emma-pemma
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 487
Senast: Freazer
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 062
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar