vad måste jag ge honom?

P

Punchy

hej jag har haft min ponny i en vecka nu. han är importerad så jag vet inte vad har fick för mat där. just nu så ge vi honom havre med betfor men har verkar inte gilla det. för han äter bara när det passar honom och ibland är nästan allt kvar på morgonen. för 2 dagar sen blandade jag äpple i maten och då var allt slut förutom äpplet. morötter gillar han men det åt han inte heller idag när det låg i maten bara när jag tog upp det med handen. så nu vill jag gärna bytta fodret men har inte en anning till vad. helst vill jag pröva på något han blir piggare av och får mer energi. för han är väldigt slö/långsam med allt han gör. han verkar inte vara sjuk eller ha ont. höet och gräset älskar han.

men frågan var vilket foder jag helst kan testa. havre verkar han äta men inte tillsammans med betfor. han är rätt mager/small och dåligt i hullet för han har levt på gatan innan och inte ätit så mycket.

Sv: vad måste jag ge honom?

Håll inte på o exprimentera.
Du har ju bara haft den i en vecka, den är antagligen fortfarande stressade efter miljöombytet.
Ge det du ger nu i åtminstonde ett par veckor till. Vill han inte ha betfor så ge bara havre då.

Verkar inte vara sjuk? Den är väl besiktad!?!

Vilket land är ponnyn importerad från? Vad menar du med levt på gatan?

Jag hade bara gett den gräs och hö tills den vant sig.

Man kan väl inte ge enbart havre?

Måste man inte ge nått annat då för att det inte ska bli för mycket fosfor?
Jag har då alltid fått lära mig att man inte ska ge enbart havre, men ja kanske fått lära mig fel? ;)

Hej!

Du bör ge hö eller hösilage.

Till TS: Om ponnyn "levt på gatan" är han nog inte bortskämd. Varför vill du ge en massa kraftfoder? Ge mängder med grovfoder istället.

Behöver han verkligen en massa kraftfoder? Hästar blir inte piggare av mera kraft, däremot blir de fetare och ganska ofta slöare också efter ett tag. Hur ser ponnyn ut i hullet? De flesta hästar klarar sej på bara bete speciellt så här i början av säsongen (ja för oss iaf).

Låt han ta det lite lugnt och vänja sej vid allt nytt så ska du se att han piggar på sej. Desstom blir många hästar lite "nedsatta" och trötta av flytt och nytt foderbyte. Ge honom några veckor att acklimatisera sej och magen till allt nytt.

/ Lavinia, vars förra ponny blev slö av de mesta kraftfodret- utom betfor som hon bockade av (vet inte varför men så var det).

Om hästen går på bete behöver den inget annat! Gräs mineraler salt och vatten duger alldeles utmärkt! Annars finns en risk för fång!

...för att inte nämna fetma och olika magåkommor.

Nej, har häst levt "på gatan" bör du vara försiktig med att stoppa i den en massa, vem vet hur magen kommer reagera annars! Nöj dej med ett trevligt bete, de kan bli rejält feta på det. Det tar tid innan det händer något. Tänk på att det är en enorm omställning för hästen så låt den ta den tid den behöver. Stressa inte så.

Kontrollerades hösten noggrant innan importen? Inga sjukdomar? Träckprov?

Håller med övriga.
Gräs, hö och hösilage är det bästa du kan ge ponnyn. Naturlig mat :)
Vad levde den på när den "levde på gatan"?
Är det en ponny från England eller Irland som gått på hedar?

Om den är mager får du kolla om den har mask.
Veterinärbesiktigad? Om inte, ta upp en veterinär som går igenom hela hästen ordentligt, även munkoll.

Varför skulle man inte kunna? Vad skulle man ge mer?
Har jag aldrig hört talas om.
I mitt stall har hästarna alltid fått bara havre (+ betfor) och ingen verkar ha farit illa av det :p

Varför skulle man inte kunna? Vad skulle man ge mer?
Har jag aldrig hört talas om.
I mitt stall har hästarna alltid fått bara havre (+ betfor) och ingen verkar ha farit illa av det :p

Alltså ja menar att om hon inte ger Betfor (kalcium) till havren så blir det för mycket fosfor. Annars så tycker ja att havre och betfor är suveränt :)

Ge tillräckligt med ett bra hö/gräs, och ge bara kraftfoder som är gott nog att blanda några dl med mineralerna så han får i sig det. Sedan kan du ge mer kraftfoder när han äter och när du ser att höet inte räcker till.

Och tänk på att ge tillräckligt mycket hö, normalt sett brukar 2 kg per 100 kg kroppsvikt när de är i bra hull vara ganska lagom att utgå ifrån. Så din D-ponny kanske ska väga 450 kg när den är i bra hull, då kanske 9 kg hö är bra att utgå ifårn, fördelat på minst 3-4 måltider.

Men helst: ta hjälp av någon som tittat på höanalysen så vet du om du behöver lägga till kaftfoder eller ge mer hö. Om du har ett hö med ordentliga proteinvärden kan du lika gärna ge 1,5-2 kg extra hö som att ge ett kilo havre, så man msåte itne ge kraftfoder om höet är i sin ordning och hästen äter tillräckligt.

Alltså ja menar att om hon inte ger Betfor (kalcium) till havren så blir det för mycket fosfor. Annars så tycker ja att havre och betfor är suveränt :)

Men hon kan ju lika gärna ge mer hö (kalciumrikt!) jämfört med havremängden eller lite lucern. det är ju också kalciumrikt, eller strö en matsked foderkalk på havren. Det kostar typ 50 kr för en liten säck som räcker i evigheter. :)

Ger man tex 8 kg hö och ett kilo havre ska det till riktigt konstiga hövärden för att ca/p kvoten ska bli för låg.

Liknande trådar

Foder & Strö Ja, behöver ge tillskott för Zink och Kopper. Har gett från Krafft och Trikem, det har funkat super bra. Bytte sen till ForagePlus och...
Svar
14
· Visningar
1 980
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 532
Senast: Irival
·
Foder & Strö Hej även jag skulle vilja ha lite tips hur jag ska tänka vad gäller foder. Halvblod, fri tillgång på hösilage. TS 77% Råprotein 108 g...
Svar
17
· Visningar
1 238
Senast: Zamira
·
Hundhälsa Jag har en valp på 14 veckor som råkade ut för ändtarms prolapse. Hon "krystade" ut tarmen i samband med när hon försökte bajsa. Det...
Svar
6
· Visningar
2 076
Senast: Deluxe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka