Vad man inte ska göra

Rie

Trådstartare
för att så in en fläck på gräsmattan....
Om du nu inte har gräsfrö - och tycker att det är onödigt att köpa en påse när du bara behöver någon näve frö - använd INTE vallfröt du har ute i förrådet.

Efter väldigt kort tid inser du att det på den nysådda fläcken dels växer mycket ljusare grässtrån - men framför allt - DET VÄXER DUBBELT SÅ FORT som det andra gräset.....
Det kan man lätt konstatera på håll - en fläck med ljust gräs som verkligen behöver klippas när resten av gräsmattan är perfekt....

Bara ett litet tips....

Senast ändrad:
Sv: Vad man inte ska göra

Meeeen- även om du sätter vanligt gräs är det mycket ljusare o växer som ogräs :) Fast jag tror det hade varit bättre o handlat det riktiga ändå ;)

Tack för tipset! Men det låter riktigt intressant, kan man få se en bild på det där?

Har just klipp ner hela gräsmattan - inklusive "gröna fläcken" så det får bli när det växt lite igen.

Joo, det vet jag.Min far sådde in sin gräsmatta i våras, men "vår" gräsfläck leder växracet med råge.

Vi sår alltid gräsmattan med vallfrö!
Gräset blir kraftigare och tåligare än de stackars fjun som kommer upp av gräsmattefrön.

Vi har använt vallfrö överallt där vi velat bättra på. Dessutom gödslar vi gräsmattan med samma gödsel som de använder på åkern.. Växer som tusan :D
Men sen har jag en sambo som verkligen gillar att klippa gräs.
Kan säga att kombon väldigt mycket växtkraft och väldigt mycket gräsklippning har gett oss en grön, tät och frodig matta :love:

Liknande trådar

Trädgård & Växter Jag hyr ett torp där "gräsmattan" mer eller mindre är ängsmark nästan. Klipper man inte "gräset" blir det 30-40 cm högt och det dyker...
Svar
16
· Visningar
1 605
Senast: Snubbelfot
·
A
Hästvård Detta är mest en "skriva-av-sig-tråd" men jag tär gärna emot era ideer och funderingar kring det hela. Ni som kanske är på dåligt humör...
Svar
9
· Visningar
1 365
Senast: Atalantha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka