vad man gör med en galen häst del 2

M

My_08

Tack för alla svar i förra tråden, jag hann själv aldrig svara eftersom tråden var stängd när jag kikade där. Ni hade sunda åsikter tycker jag men jag vill gärna reda ut några frågetecken. För det första: Det är inte min häst, jag behöver inte hantera hästen och jag vill således inte lägga mig. Anledningen till att jag skapade den förra tråden var för att jag ville höra vad ni andra tyckte om det här fallet. Om JAG vore ägare till hästen skulle jag inte ge hästen något kraftfoder över huvudtaget och rida den mycket mer än vad tjejen i fråga gör. Jag hade förmodligen inte alls köpt den hästen men det kanske inte hör hit...
Vad fodret anbelangar, när jag sa sju kilo så menade jag sju kilo. Det var ingen överdrift och inget skämt. Om hästen nu äter upp den mängden har jag ingen aning om men jag har med egna ögon sett hästen fodras med denna mängd kraftfoder. Det är både absurt och helt vansinnigt, men helt sant.
Att hästen är rädd för transporter bottnar förmodligen i då den gjorde en lite längre resa och av okänd anledning fick panik i transporten och hade sparkat sig gul och blå innan ägarna fick ur henne. Jag misstänker dock att detta har med överskottsenergin att göra....
Tilläggas kan även att hästen får daglig utevistelse med hästkompisar i en hage som helt klart är av godkänd storlek.
Och, slutligen: Anledningen till varför denna flicka är ägare till denna understimulerade och uppenbart välavlade häst är för att hon har fruktansvärt mycket pengar. Varför köpa en ful skogsmulle när man kan köpa en fin?

Sv: vad man gör med en galen häst del 2

Tack för att du förklarade. Synd att den andra blev låst. Hoppas att hon snart slutar plåga sin häst. För detta är inget annat än djurplågeri med så mycket mat. Troligen kommer den att dö i kolik eller tarmvred.

Jag har inte läst din förra tråd, så jag vet inte riktigt hur det ligger till, men det handlar alltså om att en flicka sköter sin häst fel? Tja, det är synd att många skaffar häst när de inte har kunskapen som krävs. Då blir hästen lidande och det är hemskt fel, absolut. Jag vet inte om du har gjort det eller om du tänkt på det redan, men varför ringer du inte ut en djurinspektör till stallet? Du kan vara anonym om du vill. Jag ringde efter en sådan till ett par hästar som jag tyckte var vanvårdade och ja, de åkte dit ganska så rejält. Jag gjorde det inte för att sätta dit ägarna, utan för att hästarna inte skulle behöva må dåligt. Jag valde att anmäla anonymt, eftersom att jag inte ville ha onödigt bråk.

Men? Du fick ju svar på dessa frågor och mestadels medhåll i den andra tråden? Vad göra med en galen häst.

• Vad MER är det du vill veta?
  • Om hästen får 7 kg kraftfoder - vilken sorts kraftfoder förutom havre?
  • Hur mycket grovfoder får den då, det sägs inget om?
  • Hur motioneras hästen?
  • Hur har tjejen fått tips om foderstat? Är det tränaren, som sagt något?
  • Och OM nu någon har pengar, FÅR de inte använda pengar till att köpa en välavlad häst som skogsmullehäst? Måste man tävla på GP-nivå för att ha en "dyrare" häst?
  • Vad har du själv för häst, är det kanske lite AVUNDSJUKA som lyser igenom?

Ibland blir man lite ledsen, av skitsnack "bakom ryggen" Har man "råg i ryggen", kan man gå till barnets föräldrar och förklara hur det kan bli med hästens hälsa om den får felaktig foderstat gentemot motion.

Mvh

IngelaH

Senast ändrad:

Vad äter hästen då? Kan du berätta vad dessa sju kilo som du sett den få innehåller?

(Allt man ger i en hink är inte energigivande eller att betrakta som "kraftfoder")

Det beror på VAD den äter. TS har inte berättat vad dessa 7 kilo består av ännu.

Anledningen till varför denna flicka är ägare till denna understimulerade och uppenbart välavlade häst är för att hon har fruktansvärt mycket pengar. Varför köpa en ful skogsmulle när man kan köpa en fin?

Ja, varför ska man göra det? Bara för att man inte vill tävla så måste man ju inte ha en kallblodstravare tex. :D
Å andra sidan verkar detta inte riktigt vara rätt häst för tjejen enligt det du berättar. Men det är svårt att bilda sig en uppfattning ändå. Håller med Ingela, det saknas detaljer som kanske skulle svänga bilden lite?

Men? Du fick ju svar på dessa frågor och mestadels medhåll i den andra tråden? Vad göra med en galen häst.

• Vad MER är det du vill veta?
  • Om hästen får 7 kg kraftfoder - vilken sorts kraftfoder förutom havre?
  • Hur mycket grovfoder får den då, det sägs inget om?
  • Hur motioneras hästen?
  • Hur har tjejen fått tips om foderstat? Är det tränaren, som sagt något?
  • Och OM nu någon har pengar, FÅR de inte använda pengar till att köpa en välavlad häst som skogsmullehäst? Måste man tävla på GP-nivå för att ha en "dyrare" häst?
  • Vad har du själv för häst, är det kanske lite AVUNDSJUKA som lyser igenom?

Ibland blir man lite ledsen, av skitsnack "bakom ryggen" Har man "råg i ryggen", kan man gå till barnets föräldrar och förklara hur det kan bli med hästens hälsa om den får felaktig foderstat gentemot motion.

Mvh

IngelaH

Anledningen till att jag startade den här tråden var för att jag som sagt ville reda ut några frågetecken eftersom du inte lät mig försvara mig i den andra tråden. Det var inte för att jag ville ha fler svar på frågan som jag så tydligt underströk i början av den här tråden. Samt, jag var inte sarkastisk när jag sa "varför ha en ful skogsmulle när man kan ha en fin?". Tycker det är tråkigt när du som moderator själv svarar med en sån tråkig attityd.

Vilka frågetecken vill du reda ut då.

Kan du svara på de frågor du fick i den andra tråden och gärna mina också.

Jag låste tråden, för att jag tyckte att de ANDRA var onödigt elaka mot dig även om du inte sa emot, inte för något annat. Men det känns som att du missförstår lite, vad vi menar.

Anledningen till att jag startade den här tråden var för att jag som sagt ville reda ut några frågetecken eftersom du inte lät mig försvara mig i den andra tråden. Det var inte för att jag ville ha fler svar på frågan som jag så tydligt underströk i början av den här tråden. Samt, jag var inte sarkastisk när jag sa "varför ha en ful skogsmulle när man kan ha en fin?". Tycker det är tråkigt när du som moderator själv svarar med en sån tråkig attityd.

Ja du, det är nog bara att låta ägaren sköta det där själv. Förhoppningsvis inser hon så småningom vad hon gör för fel, eller så säger någon annan som hon lyssnar på till så att hon ändrar sin hästhållning. Annars får vi väl alla hoppas att hästen säljs vidare ill någon som är mer förnuftig. Synd att en fin häst inte kan visa sin goda sida på grund av en ägare som inte förstår bättre.

Jag lider med dig, tro inget annat:smirk:

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 202
Senast: QueenLilith
·
Hästhantering Hej, Jag köpte min första egna häst hösten 2019. Honom köpte jag eftersom han skulle vara/verkade vara så lugn och snäll i hanteringen...
2
Svar
21
· Visningar
5 268
Senast: Happimess
·
Hästhantering Nu behöver jag alla tips jag kan få! Har en ny häst här hemma, en unghäst närmare bestämt. Tidigare ägare (och uppfödare) har haft...
Svar
17
· Visningar
4 244
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
6 117

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Mysig/romantisk restaurang i Stockholm
  • Black Friday
  • Avstå jobbresor

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat