Vad lyssnar barn på/i nuförtiden?

domesticus

Trådstartare
Alltså, vilken apparat kommer det ur? Den här veckan har det varit Astrid Lindgren-tema på barnradion i P4 och jag har med mys i kroppen suttit och lyssnat på hennes fantastiska berättande av lika fantastiska sagor. Jag är själv uppvuxen med att lyssna på band; mycket Astrid Lindgren, men även en hel del annat (inkl sk "bokband" - kommer ni ihåg?:p)

Jag vill att även min, nu tvååriga, dotter ska få lyssna på Astrid Lindgrens sagor, men då slog det mig - hur? Självklart förstår jag att man kan ladda ner dem och att hon kan lyssna med hjälp av platta/mobil, men jag tror inte att hon skulle kunna hålla sig från att börja pilla med den och spela spel istället :angel: CD-skivor känns inte riktigt som att de finns på det sättet längre, eller? Finns det något barnanpassat, motsvarande våra kassetbandspelare, men i modern tappning? Eller hur lyssnar barn på sagor nuförtiden?
 
Alltså, vilken apparat kommer det ur? Den här veckan har det varit Astrid Lindgren-tema på barnradion i P4 och jag har med mys i kroppen suttit och lyssnat på hennes fantastiska berättande av lika fantastiska sagor. Jag är själv uppvuxen med att lyssna på band; mycket Astrid Lindgren, men även en hel del annat (inkl sk "bokband" - kommer ni ihåg?:p)

Jag vill att även min, nu tvååriga, dotter ska få lyssna på Astrid Lindgrens sagor, men då slog det mig - hur? Självklart förstår jag att man kan ladda ner dem och att hon kan lyssna med hjälp av platta/mobil, men jag tror inte att hon skulle kunna hålla sig från att börja pilla med den och spela spel istället :angel: CD-skivor känns inte riktigt som att de finns på det sättet längre, eller? Finns det något barnanpassat, motsvarande våra kassetbandspelare, men i modern tappning? Eller hur lyssnar barn på sagor nuförtiden?
Mp3-spelare av något slag?
 
Finns det någon variant som liksom är "alltiett", dvs inkl högtalare? (Känner att jag är sjukt ouppdaterad på det här området!:o)

Jag tror att det finns billiga, vanliga cd-spelare som både spelar cd och mp3. Går att köpa och ladda ner mp3 lite var som helst och spara på usb.

Kolla de vanliga elektronikkedjorna. Du hittar spelare för ca 500kr.
 
Våra barn (1,2 och 4, fast ettåringen använder den inte ännu) har en alltiett-cd-spelare med radio och mp3-spelare. Den är superenkel att hantera, har få knappar och de kan starta och stänga av själva.
 
Det beror helt på vilken prisklass du tänker dig men jag har en boombox jag köpte för några år sedan som min sambo försökte få mig att göra mig av med i en flytt :D den bar jag fram för några månader sedan så jag och dottern skulle kunna spela musik. Den jag har kostade då ett par tusen, den är från Sony. Det finns aux, USB, kassettbandspelare och CD på den. Har tänkt be mamma rota fram.kassettband från när vi var små. Dottern startar den själv och drar igång den CD:n som sitter i (3 knapptryckningar brukar behövas) men hon är lite utav ett teknikfreak trots sin ringa ålder (2 bast). Boomboxen, jag brukar kalla den för monstret, är köpt för att spela musik så den har helt okej ljud och lagom mycket moderniteter så jag räknar med att den kommer funka flera år till utan att bli helt omodern :p
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp