Vad ligger era hästar på i mj och smrp?

Sv: Vad ligger era hästar på i mj och smrp?

Knapplån?

Jag blir också väldigt fundersam när jag läser era svar, då jag räknat - och räknat - och räknat lite till på hippocampus och min svårfödda, tunna ridtravare får betydligt lägre värden/rekommendationer än era värden till era hästar. Kanske inte så konstigt om hon inte ökar i hull, om värdena är för låga... :confused:

Stämmer det att hippocampus räknar lågt, mycket lågt i sådana fall? Vi har ett uselt hö på 7 MJ och 9 smrp (nej jag har tyvärr INTE skrivit fel) men när jag ökar på kraften för att få upp proteinet, säger programmet att jag ger för mycket protein (krafft protein samt soja)... :confused:

Finns det något bättre program? Vet inte om jag fixar att räkna för hand.

Mvh Tessan

Jag har 6 st. varmblodstravare.

1 st. 2-åring, tränar och växer: MJ 171,9 smrp 1197,6
1 st. 3-åring, tränar hårdare växer mindre: MJ 143,8 smrp 985,1
1 st. motionskörd/riden 5-åring: MJ 104 smrp 597,4
1 st. ridtravare 14 år:MJ 104 smrp 597,4

1 st. vilande 9-åring: MJ 114,6 smrp 663,6
1 st. vilande 4-åring: MJ 126,6 smrp 778,9

De två vilande är större modell och kräver mer trots att de vilar. (+ 160)

KL

Min isis, lättfödd, rids ganska lite 44 MJ, 250 smp går sakta ner i vikt. Ska går ner från 410 kg till 380kg innan sommaren.

dom flesta tror att han är ponny så det var en bra gissning ja =)

Enligt Hippocampus får min häst för mycket energi. Han har stått på

energi: 80 Mj
smrp: 520 g

sedan december och jag tycker han ser fin ut. Har inte ökat eller minskat nåt i vikt. Rids 6-7 dagar i veckan, 1 tim varierat arbete.

Ny bild (ingen jättebra vinkel)

2 månader sen

Hbl valack, normal/svårfödd, väger runt 550 kg, är lite tunn just nu men försöker gödas upp, 11 år och 166,5 cm. Tränas hoppning och lite dressyr. Rids totalt 5-6 dagar/veckan i ca 1h.

Får nu 134 MJ och 824 g smrp. Ger en kvot på 6,16.

Tror ni att det kan behövas mer än så för att få honom att lägga på hullet och bygga muskler? Hans behov är fyllda med kanske kvoten är lite låg? Har dåligt hö så han får redan 0,36 kg sojamjöl och 0,3 kg solrosfrön (tål inte lusern) för att få upp kvoten, behövs mer tror ni? Hur snabbt kan man vänta sig att se resultat? Ska nog börja ge fritt på hö (får nu 15 kg) men måste jag öka sojamjölet då också? Är kvoten viktigare än behoven i sig? För varje kg hö han får så sänks ju kvoten en bit... Höet har en kvot på 4,36. Snälla hjälp :confused:

tänk om jag kunde få upp min herre i hull.
nu får han det här.
137mj
949smrp
och ändå är han mager... suck.. men det tar tid...

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Jag har några frågor angående foder. Min häst har varit på träning och skall börja utfodras med hel havre och betfor samt protein...
Svar
13
· Visningar
685
R
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
851
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Hej! Jag har en foder ponny just nu som jag är lite orolig för .. hon är ett 15 årigt sto som i grunden har lite svårt för att behålla...
Svar
9
· Visningar
925
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Vill börja ge min pålle pre- och probiotika och min equiterapeut tipsade om Probihorse Vital. Men läser att den inte får ligga i blöt...
Svar
12
· Visningar
796
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka