Vad ligger era hästar på i mj och smrp?

Sv: Vad ligger era hästar på i mj och smrp?

Hur räknar ni ut arbetstilläggen?
*Normalt arbete..............30% ??
*Normalt-hårt arbete?
*Hopp/dressyrTräning ca 2 ggr i veckan+ 4 dagar uteridning(normalt-hårt)?
*Lätt träning,ridning ca 3-4 dagar per vecka?

Hårt arbete utför i princip bara heltidsarbetande skogshästar, travare och galoppörer samt elitfälttävlanshästar.
Möjligen även lektionshästar som går flera lektioner/dag på lite mer krävande nivå, men det brukar väl varvas mycket med nybörjarlektioner isf?

En häst som tränas för tävling på lätt nivå eller promenadrids arbetar inte speciellt ansträngande. Först vid högre hinder och samling för medelsvår nivå eller högre börjar hästen kräva lite mer, och man kan börja räkna på tillägg för arbete.

Fatima, 22 år, ca 600 kg, sv halvblod (halvblod/angloarab), har periodvis varit väldigt svårfödd.

Pjaa... lätt träning, har jag sagt förut. Men nu på vintern så "ser vi ut" så här.

Skrittur, 20 minuter upp till 2 timmar, alltefter min kropps dagsform
Skritt, lite trav och korta galoppfattningar, tillsammans med "ligan",
  • ca 1-1½ timme
  • Tömkörning, 20-40 minuter, beroende på min kropps dagsform och och virrpannan Timas lust att inte trassla in sig i tömmarna...
  • Longering, 20-30 minuter, inklusive uppvärmningspromenad vid hand och även "avskrittningspromenad" vid hand.
  • NH-markövningar á la IngelaH och Tima...
  • Promenad vid hand, 20 minuter upp till 1 timme, alltefter min kropps dagsform och virrpannan Timas lust att leka snabelblåsande drake...
  • Har jag tur, kan det bli sväng till ridhus en gång varannan månad, eller så, om jag kan få "vikariera" på ridskolelektion, eller om vi har handikappträning inplanerad. Vilket tyvärr är alltför sällan. Vi är lite utanför schemat liksom... *mummel*
  • Vi väntar på lite snö, så att vi kan få en ridbar träda att "jobba" lite på också. Men den snön verkar vi få vänta på...
  • Vila, helst max en dag på tio dagar... Men kan bli oftare, beroende på min kropps dagsform, tyvärr.

MJ; 82,95
SmbRP; 753,75

MJ/SmbRp-kvot; 9,086799277
Ca/P-kvot; 2,653051079

Hur kommer det sig att du har en sådan hög Ca/P kvot? Några positiva effekter?

107.4 i mj och 675 i protein. Ett litet tunt halvblodssto som jag försöker få upp i hull. Hon fick alldeles för mycket enligt hippocampus.
Unghästarna får ca 115 i mj och 900 i protein. Också lite mycket enligt foderstatsprogrammet...

Hur kommer det sig att du har en sådan hög Ca/P kvot? Några positiva effekter?

Det är mitt grovfoder, som drar upp kvoten och positiva effekter, vet jag inte... :smirk: men när det gäller hög Ca/P tack vare grovfoder, ska det heller inte vara "farligt". :bow:

Ok. Jag var bara lite nyfiken :angel:

Nordsvenskt brukssto, 10år ca 570kg, för tillfälet sätts hon igång och då beräknas hon ligga på: 69,0mj och 413,1smrp
När hon satts igång fullt igen ligger hon på 82,8mj och 497,1smrp.
Nu går hon ca20skritt plus 10trav.

Senast ändrad av en moderator:

Jag kan informera om, att Ca/P-kvoten är lägre. Jag hade varit slarvig och missat nedflyttningstecken i min excelfodermall när det gällde sista raderna fodersorter.

Så korrekt kvot är

MJ/SmbRP: 8,448739496
Ca/P: 2,182146301

Och MJ: 89,25
SmbRP: 754,05

Jag har väntat på analysen av min höbonde sen i september. De har tydligen "glömt mig". Men jag fick den i samband med hösilagehämtning igår. :angel: Jag har varit ful flicka sen i augusti och fodrat på ett hum och det har gått alldeles utmärkt om man får tro omgivningen, även om JAG skäms lite för "våra ryggmuskler". Men det beror på ridningen för närvarande.

Mer snö åt folket!

Senast ändrad:

Dräktig och digivande Connemara 5 år, 90-100 MJ och 900-1000 g smrp. Varierar lite beroende på hur mycket hon vill äta. Men så mycket får hon i alla fall, vet inte riktigt hur mycket som slinker ner. Väger 500 kg

Connemaraföl född i maj- 06 58 MJ och 406 g smrp. Fet som en gris och jättestor. Beräknad vuxenvikt ca 500 kg

Nordsvensk sto 16 år, 80 MJ och 480 g smrp. Får inte så mkt smrp som det står på pappret, men är i mkt fint skick, och jättebra hull. Väger ca 950-1000 kg

Russvalack 10 år, 36 MJ och 220 g smrp. Får inte heller hela behovet, men ser fin ut ändå. Klarar sig fint på en lägre kvot. Väger kanske 250-300 kg.

Russföl mellan 6-8 mån. 36 MJ och 260 g smrp. Beräknad vuxenvikt mellan 250 & 300 kg

min är 6år fullblod, 1660 ca 450kg, SVÅRFÖDD, skrittar kanske 30min å trav 10min...

136,7 MJ, 808smrp, kvot på 5,9

är kvoten för låg?
jag sitter å försöker lära mig... går dåligt...

höet är 7,6Mj 37smrp... är inte det väldigt proteinfattigt?

om jag ger hästen linfrökaka, kommer kvoten bli bättre då?

är hippo alfa snällt för magen?

Nordsvensk sto 16 år, 80 MJ och 480 g smrp. Får inte så mkt smrp som det står på pappret, men är i mkt fint skick, och jättebra hull. Väger ca 950-1000 kg

Russvalack 10 år, 36 MJ och 220 g smrp. Får inte heller hela behovet, men ser fin ut ändå. Klarar sig fint på en lägre kvot. Väger kanske 250-300 kg.

Hur mycket får de i verkligheten då? Jag tror att det är det som TS vill veta, inte hur det borde se ut på pappret...;)

Och russet får ju sitt behov fyllt om han är fin och klarar sig på en lägre kvot.:idea:

Maxad d-ponny på kanske 420 kg. Arabkorsning född 1997. Tränar dressyr på LA-nivå och hoppning. Svårfödd.

MJ: 100,2
smrp: 637
Kvot: 6,357

Hårt arbete utför i princip bara heltidsarbetande skogshästar, travare och galoppörer samt elitfälttävlanshästar.
Möjligen även lektionshästar som går flera lektioner/dag på lite mer krävande nivå, men det brukar väl varvas mycket med nybörjarlektioner isf?

En häst som tränas för tävling på lätt nivå eller promenadrids arbetar inte speciellt ansträngande. Först vid högre hinder och samling för medelsvår nivå eller högre börjar hästen kräva lite mer, och man kan börja räkna på tillägg för arbete.

Så kan man anta att en häst på normal träningsnivå för lätta klasser ligger på 30 % träningstillägg?
En som tränar på msvnivå dressyr då? 35-40? Är det för mycket?

*kl*

Nu ligger pållen på lite anorulnda värden.

islandshästvalack, 5½ år, pigg och energisk kille, rid varierande arbete 5-6 dagar i veckan.

MJ: 61,2
SMRP: 426,2

MJ/SMRP kvot: 7,0
Ca/P kvot: 1,6

väcker gammal tråd

Precis börjat skrapa på ytan när det gäller att beräkna foderstater...får se om detta blir rätt

99,8mj
731 smrp
= kvot på 7,3

10kg hösilage = 6,5kg TS

42,3 Ca
36,7 P
15,7 Mg
3,3 Se

Detta är väl inte helt uppåt väggarna fel?
Eller?

Kallblodstravare, sto, 8 år: ca 90Mj och 550 g smrp.
Korsningsponny, sto, 5 år: ca 70 Mj och 450 g smrp. Ungefär.. ojoj vilken gammal tråd jag skrev i:)

Ja det låter som en låg kvot. Den optimala beräknas vara ungefär 6 men de flesta fullblod behöver ligga närmre 7 för att vara fina i kroppen.

Hippo Alfa är ett bra fodermedel.

Mitt fullblod står på 125 Mj och en kvot på 6,7.

Mina ston:

• PRE född 1997, normalt hull, men kunde gärna vara lite rundare, lätt digivande (dagtid): 140 MJ & 1200 smrp = 8.5
  • PRE född jan -07, bra hull, diar lite dagtid: c:a 75 MJ & 600 smrp = 8 (exkl. di)
  • Halvblod född 1988 - rund o go: 74 MJ & 560 smrp = 7.5

Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Jag har några frågor angående foder. Min häst har varit på träning och skall börja utfodras med hel havre och betfor samt protein...
Svar
13
· Visningar
685
R
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
851
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Hej! Jag har en foder ponny just nu som jag är lite orolig för .. hon är ett 15 årigt sto som i grunden har lite svårt för att behålla...
Svar
9
· Visningar
925
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Vill börja ge min pålle pre- och probiotika och min equiterapeut tipsade om Probihorse Vital. Men läser att den inte får ligga i blöt...
Svar
12
· Visningar
796
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka