Vad ligger era hästar på i mj och smrp?

amalia

Trådstartare
Ja som ni ser på rubriken så är jag nyfiken på vad era hästar ligger på i mj och smrp. Skriv även typ av häst, vikt samt hur mycket den arbetar.

Sv: Vad ligger era hästar på i mj och smrp?

Fullblodsto, ca 162 cm. Skrittar två dagar i veckan i skogen.
Får 1200 smbrp och 120 mj, och ja hon är verkligen ingen tabellhäst och inte dräktig heller men rejält svårfödd.

Islänning 21 år som rids 5 dagar i veckan varierande ridning inklusive lektioner, 60 Mj samt 435 smrp.

Fullblodssto, 14 år, 159 hög. Står normalt på 120 mj ca och 750 smrp. Rids mycket lätt.

Nu är hon dock dräktig (hoppas jag, lite kris där nu) och står på 140 mj och ca 1200 smrp. Utför inget arbete går bara i hagen.

Senast ändrad:

Varmblodigt sto, 2,5 år, drygt 500 kg:

Ca 65 MJ, smrp/Mj= 6,5

Hannoveranersto(50% fullblod), 167 cm,normalfödd och i lätt arbete (rids 5-6dgr veckan, varierad träning). Får dagsbehovet enl SLU; 74 Mj/444 g smb rp

Idag 104 MJ, kvot 6. Ev något lågt i MJ. Tränas normalt för en häst som tävlas i lätt klass hoppning.

Halvblodsto, 10 år, ca 550-600 kg.

//Alice

Nordis sto, 151 cm hög och 21 år gammal, rids på promenadnivå för tillfället. Väger väl cirka 600 kg.

Cirka 70 MJ, 880 g smrp. Enbart från hö.

Hon är väldigt pigg och glad och kanske LIIIIIIIITE mullig men det gör inget :)

Hur räknar man ut det? :)

Man räknar på hästens sammanlagda foderstat, alltså både grovfoder och kraftfoder. För detta krävs det analys på grovfodret. Fördelen är då att man år efter år vet vad hästen behöver få i sig i energi (MJ) och protein (smrp) för att fungera optimalt. Då är det lätt att se till att hästen får i sig det den behöver trots att värdena på höet kan variera från år till år. Det som kan vara lurigt är att hitta rätt (vad just min häst behöver för den typen av arbete den utför), men sedan är det enkelt!

Senast ändrad:

Islänning 5 år, varierande arbete (uteritt, dressyr, tömkörning m.m) 5-6 dagar i veckan.
53,5 MJ och 374,5 smrp

Islandshäst, sto, 16 år och väger ca 340 kg. Rids väldigt lite för tillfället. Ca 1-2 ggr/v. MJ 49 och Smrp 308. Kvot 6,29. Hon behöver oftast ligga lite högt i kvot. Jag minskar inte på fodret även om hon vilar ett par veckor.

Hbl valack, normal/svårfödd, väger väl runt 570 kg nu och är lite tunn, 17 år och 165 cm. Promenadrids/dressyr.
Ligger väl på 95 MJ 680 SMRP och när han får i sig det håller han hullet skitbra och ser jättebra ut, tyvärr är det svårare att få han att äta så bra.

Lättfött islandssto, 6 år. Lätt arbete (ibland upp till normalt):
327 SRP
54 MJ

Fullblodsvallack, 10 år, 166 cm hög. Normalt arbete.

120 MJ, ca 800 smrp.

Min häst korsning halvblod/arab 150 cm hög och 480 kg tung får 67 MJ och ungefär 530g Smrp. Hon är inte dräktig utan kräver tyvärr en hög kvot för att inte rasa muskelmässigt.

Fullblodssto, 14 år, 159 hög. Står normalt på 120 mj ca och 750 smrp. Rids mycket lätt.

Nu är hon dock dräktig (hoppas jag, lite kris där nu) och står på 140 mj och ca 1200 smrp. Utför inget arbete går bara i hagen.

Lägger henne återigen på 120mj, då hon kastade (tvillingar) i natt:(

Min valack 152 cm ca 420 kg, normalfödd, fin i hull,tävlingskondition får i sej:
79 MJ och 670g smrp
Behovet ligger på 78 MJ och 470 g smrp. Men höet är lite för bra proteinmässigt för oss ;) Funkar gör det hur som helst.

--------------------
Hur räknar ni ut arbetstilläggen?
*Normalt arbete..............30% ??
*Normalt-hårt arbete?
*Hopp/dressyrTräning ca 2 ggr i veckan+ 4 dagar uteridning(normalt-hårt)?
*Lätt träning,ridning ca 3-4 dagar per vecka?

Båda våra hästar ligger runt 115 MJ och 750 Smrp. De är travhästar som just nu ligger i vinterträning. Vid tävlingssäsong kommer de att ligga runt 130 MJ med en kvot runt 7.
Båda är relativt lättfödda.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Jag har några frågor angående foder. Min häst har varit på träning och skall börja utfodras med hel havre och betfor samt protein...
Svar
13
· Visningar
685
R
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
851
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Hej! Jag har en foder ponny just nu som jag är lite orolig för .. hon är ett 15 årigt sto som i grunden har lite svårt för att behålla...
Svar
9
· Visningar
909
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Vill börja ge min pålle pre- och probiotika och min equiterapeut tipsade om Probihorse Vital. Men läser att den inte får ligga i blöt...
Svar
12
· Visningar
796
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka