Vad letar man efter?

Seabaz

Trådstartare
Om man letar en körponny för att tävla seriöst med, vad letar man efter då?

Jag har en korsningsponnyhingst (beräknad bli c-ponny) som är 1 år i år.
Han är högrest och visade sista jag såg honom (han står inte hemma) tecken på rejäla benlyft fram.
Exteriört är han kort och kompakt och bör inte bli för svår att få att sätta under sig och skjuta från ordentligt bak.

Han är dessutom inte rädd för någonting. På gott och ont. Har en egen (PONNIE!!!) vilja men jag hoppas han blir mer medgörlig efter kastrering som ska ske så fort kulorna kommer ner.

Självklart är jag hemmablind och tycker han borde bli den bästa körponnyn, hehe, men vad säger ni? Vad letar man efter för egenskaper?

Vad vill man absolut INTE ha?

(kanske ska säga att jag är ny på det här med körning och ponnyn har jag fått)

Sv: Vad letar man efter?

Tror att din ponny kan bli en jättebra körponny och du kan säkert tävla en hel del med den. Vi har utbildat våra hästar själv som vi tävlar med och det är ju klart lättare att nå resultat med hästar som har bra gångarter. Dock ser man ju att hästen är väldigt utvecklingsbar och med utbildning kan de flesta individer gå långt. Det som brukar vara svårast för en del hästar är att klara skritt tiderna på stäckorna och vissa hästar kräver mycket träning för att klara det.

Det är ju en bra eenskap att inte vara rädd för saker och ting så det är en god start! Ger man hästen uppgifter längs vägen som den får känna att den lyckas med så blir den säkert lyhörd och samarbetsvillig.

Lycka till!

förutom mitt inlägg så vill jag ha:
Gångarter, bra skritt, lätt för samling.
framåtbjudning- pisken ska vara sidförflyttning aldrig drivande, det ska ponnyn stå för själv.
Uppmärksam men samtidigt inte uppmärlsam på annat ön kusken-svårt, men det är så härligt när en ponny reagerar på kusken utan att behöva ta till hög röst eller hård töm.
Tålmodig- det händer ju att man ska stå still mycket både på tävling och i privatkörningen. Man ska kunna ta med sig folk ut utan att ha en het tävlingsmaskin i vagnen :)

Jag har min drömponny hemma nu, min shettis :) förutom att han bits fram och sparkas lite bak så är han underbar i vagn, med mycket "jävlar anamma" och det gillar jag!

Jäklar vilken drömponny det såg ut att vara :love:

Hehe SÅ mycket gång (och utstrålning) har nog inte min lilleman, vi får väl se när jag plockar hem honom och börjar tömköra honom i vår. Ska bli spännande :)

Fast jag tycker att det du räknar upp handlar om utbildning. En häst som inte är utildad kan ju varken stå still eller gå fram eller samla sig. Med rätt utbildning (av häst och kusk) så kommer ju de flesta hästar väldigt långt. Tyvärr föds de ju inte färdigutbildade ;)

Hästen du nämde hörde jag var välutbildad och tävlad långt upp i ridklasserna sedan tidigare och blev därefter körhäst och hade då givitvis nytta av sin tidigare utbildning.

För att svara på titelfrågan... En bra trav! En uttrycksfull, taktfast trav med schvung (stavas?) och elastisitet. Dressyren väger tungt och stora delar av dressyrprogrammen körs i trav, så håller traven hög kvalitét så norpar man några poäng till.

Det ha varit lite poppis nu på slutet att köpa körhästar med extrema gångarter. Visst, det ser ju otroligt flashigt ut i dressyren men ofta får samma ekipage problem i maraton. Hästarna rör sig mycket uppåt i stället för framåt. Det är mycket kraft och energi som slösas på att trampa luft. Så det är en avvägning det där...

nja, han reds in som 14 åring när han kom till sverige, året efter satte Janne honom i vagn och han vann sin första start och sen fortsatte det så. http://www.stalltwin.com/hingstar.html Detta är alltså en ponny med rätt steg och inställning, inget som bara har med utbildning att göra. Jag har ju själv en welsh hemma så jag är kanske lite partisk :) Dock ingen sån!

För att återknyta till körkommitten så skulle harry alltså behövt kvala två lättklasstävlingar först och därigenom slått ut alla som kanske var på sin första tävling, vilket givetvis är helt fel. En så rutinerad kusk som janne vet ju att han vinner allt i lätt klass, och det speglar ju även det jag vill komma fram till= man tävlar inte förrän man har chans att vinna, då bör man självklart träna hemma innan. Undantaget unghästar som behöver få komma ut och titta innan man ska förvänta sig några placeringar.
För harrys del hade det ju varit en enkel match att hitta kvaltävlingar då han bor i skåne, men om han bott i jämtland?

Eftersom Jan Olofsson är en etablerad kusk som har tävlat MSV utan uppehåll så får han starta nationell lätt med ej kvalade hästar utan att behöva köra lokal klass. Kval reglerna är väl inte till för hästen utan för kusken? Tanken är väl att höja kompetensen hos kuskarna?

Jo, så blir det nog, men det ör väldigt luddigt så det är inte säkert eftersom han är parkusk.. jaja. När vi diskuterade tr på mötet så sa alla att det va för att utbilda hästarna, vilket ju är ganska dumt då de få som tävlar vet med sig om en häst är redo att komma ut på tävling oavsett vilket tempo. I blekinge hade jag med två varav en aldrig tävlat innan, men han skötte sig exemplariskt, och då han inte orkade på grusbanan i blekinge så körde vi bara grundomgången.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka