Vad lägger ni i månaden på hunden?

Halali

Trådstartare
Pengamässigt, alltså.. Funderar på om jag har råd, om det skulle kärva till sig ekonomiskt framöver nån gång, med en hund (jag är en sån som alltid ser 47 olika hinder i vägen för allt jag gör, obotlig pessimist, haha). Jag kan inte riktigt jämföra med min förra hund som var stor & stor i maten, samt allergiker med svindyrt specialfoder & veterinärräkningar över taknocken för ständiga kontroller över hennes kroniska tarmsjukdom :crazy: Kan alltså säga att jag har rätt dålig koll på vad en lite "normalare" hund kostar i drift :angel:

Så vad lägger ni, om man räknar in käk, försäkring (eller undanläggande av pengar till vet, som vissa gör), kursavgifter etc?
Skriv gärna ras också. :) (Jag funderar över en dp, om nu nån undrar.)

(Och jag vet också att nästa hund också kan bli en sjukling med massa vet-räkningar, så lägg ner det tjatet med en gång om nån nu känner sig pms:ig, brukar ju finnas vissa som är grälsjuka :smirk: )

Sv: Vad lägger ni i månaden på hunden?

Pengamässigt, alltså.. Funderar på om jag har råd, om det skulle kärva till sig ekonomiskt framöver nån gång, med en hund (jag är en sån som alltid ser 47 olika hinder i vägen för allt jag gör, obotlig pessimist, haha). Jag kan inte riktigt jämföra med min förra hund som var stor & stor i maten, samt allergiker med svindyrt specialfoder & veterinärräkningar över taknocken för ständiga kontroller över hennes kroniska tarmsjukdom :crazy: Kan alltså säga att jag har rätt dålig koll på vad en lite "normalare" hund kostar i drift :angel:

Så vad lägger ni, om man räknar in käk, försäkring (eller undanläggande av pengar till vet, som vissa gör), kursavgifter etc?

(Och jag vet också att nästa hund också kan bli en sjukling med massa vet-räkningar, så lägg ner det tjatet med en gång om nån nu känner sig pms:ig, brukar ju finnas vissa som är grälsjuka :smirk: )

Jag känner mej faktiskt rätt "pms:ig" idag, så om du inte gjort de sista tillägget så hade jag nog börjat predika ;) :devil:

Med mat och försäkring lägger jag ut 400:-/mån per hund, sen om man vill gå kurs som du skriver så kostar det ju minst 400kr, men det blir ju en engångskostnad.
Veterinärbesök kan man ju lägga till på 200:-/månad, lägger man undan det så har man ju när det behövs :idea:

Sen kan man ju räkna med ytterligare 200:-/månaden för andra saker som man brukar komma på att man ska köpa som är hundrelaterade.

Så, slutsatsen blir att jag skulle räka på 800:-/månaden per hund :)

Men en DP är väl inte så stor i maten, och jag vet inte heller hur dyr dom är i försäkringen...

Har en västgötaspets. Tror nog han går loss på 1000-1500 kr. i månaden utslaget över året.

Båda mina weimaraner käkar för ca 700 spänn i månaden (färskfoder) och försäkringen går på ca 250 per hund i månaden. Så 1200-1300 för 2 stora hundar i 30-35 kg klassen.
Den ena får allergi-sprutor som går på en 1000-lapp om året ungefär.

Men då går jag alla kurser gratis och räknar inte in engångssummor som vaccination.

//E

GD:n kostar 500 i mat och 250 i försäkring
Rottisen kostar 200 i mat och 100 i försäkring (ej liv försäkrad)

Rasen är flatcoated retriever
Obligatoriska utgifterna är på ett ungefär:
-mat, 500
-tuggben + annat godis, 150-200
-försäkring, 125
-utrustning, koppel, klosax, löpskydd osv, 300-600/år

Hobby utgifter:D :
-utställningar + andra prov, anmälningsavgifter, 2000-2500 + bensin, 1500
-utrustning(koppel, dummies, ev fåglar och kaniner)200-400
-kurser, 300-600

Har säkert glömt nåt.......:angel:

Just det, alla jäkla prov... Det blir ju svindyrt när man räknar på det.

Jag tror jag ska fortsätta leva i förnekelse :angel:

//E

Jo, jag också...:angel: På första halvåret brände jag 10000 till diverse utrustning, koppel, hundsäng, åkande till uppfödaren flera gånger... :crazy: :D Men det är alla gånger värt det!!!:banana:

Ja herregud, jag har ju 65 mil till min uppfödare och förra året var jag där 2 gånger på 3 veckor :eek:

Sen är det 8 mil till träningsgruppen...

Som sagt, nästa gång jag ska ha hund så köper jag en mops eller nåt.

//E

Vet inte om man vågar räkna på allt?!... :cool:

Men i grova drag för två flattar:

Mat 500:- / mån
Försäkring 300:- / mån
Typ tuggben mm.... 100-200:- / mån

Blir ju ca 500:- / hund / mån

Sedan all utrustning, alla kursavgifter, anmälningsavgifter, medlemsavgifter, bensinpengar mm... listan kan ju göras hur lång som helst. Men jag säger som lady_vip, jag lever i förnekelse... ;)

Har inte räknat på det så noga, men skulle tro att min labbe kostar runt 800 kr/mån.

Mat 500 kr/mån
Försäkring ca 140 kr/mån (betalar helår så har inte superkoll)
Tuggben/godis/koppel etc. ca 100-150 kr/mån om man slår ut det

Vi tränar ju oftast hemma och tävlar inte alls så inga pengar behöver försvinna till anmälningsavgifter etc. De kurser vi har gått betalades ju engångsavgift på. Blod och klövar till viltspåren får vi gratis (ok, kanske kostar 20 kr i bensinpengar att åka och hämta dem ;) ).

Endast räknat på foder och försäkring så lägger jag nog ut
230-250:- i månaden på min hund, en kinesisk nakenhund.
108:- i försäkring och 132:- i foder (en 15 kg säck brukar räcka 3-4 mån)

Endast räknat på foder och försäkring så lägger jag nog ut
230-250:- i månaden på min hund, en kinesisk nakenhund.
108:- i försäkring och 132:- i foder (en 15 kg säck brukar räcka 3-4 mån)

ååh dessa småhundar & deras pytte-matkostander :love: :D

Mitt lejon drar 2 15-kilos-säckar per månad. Det är dessutom dyrt foder hon får pga allergi, så maten kostar runt 1100..

Försäkringen går på strax över 300.. är det BARA lejon som e så dyra?? Alla verkar ha så himla mkt lägre..
Dock är min försäkring med lägre självrisk (1200) samt täcker högsta beloppet som bolaget ersätter. Måste ha det så då jag är student & hellre betalar mer varje månad än får en jättesmäll varje gång det händer nåt. Har visat sig vara ett klokt beslut, med min olycksmadam..

Jag har inte haft 2 hundar så länge än, så matkostnaderna är jag inte helt på det klara med. Jag beräknar att det kommer att gå åt strax under 30 kg i månaden, som det ser ut nu. Så jag kalkylerar på det.

Mat - 800 kr/mån (798 kr)
Försäkring - 400 kr/mån (199 kr + ca lika mycket. Försäkringen på den nya hunden har inte förts över från f.d ägare än)
Diverse - ca 200 kr/mån

Så ja, jag har 2 st hundar. En Amstaffhane och en Stafftik, på 30 kg respektive 18 kg. Självrisk på 1200 kr och 25% av kostnaderna får jag betala om något händer.

Har en schäfer på drygt 42 kilo.
Maten kostar per säck runt 290:- och räcker ca 1 1/2 månad.
Försäkring ca 190:-

Grisöron och annat krafs (såsom köttbullar och märgkex till träningen) tillkommer.

Då och då ny utrustning som leksaker etc, kanske 300 kr per halvår.

Min Amstaff/APBT på ca 40 kg kostar si så där ca 200-300 :-/månad
Då är det ca 100 kr i mat ( Fodax färskfoder) och
120 :- /försäkring och lite skit som slinker in som leksaker m,m

Jag ärslarvig och lägger inte undan pengar till vet.. * fy mig*

Det första halvåret jag hade honomkostadehan dock betydligt mer då han hade krångel med mage och päls.
Men efter menlös och dyra besök hos veterinären flera gånger byttejag från torrfoder till Fodax och allt var löst!
Och så billigt allt blev helt plötsligt.....

Senast ändrad av en moderator:

Mina två kostar mig:

Mat per månad ca 400 kr
Tävlingar: Beror på när det är på året men under exempelvis våren blir det kanske 300 spänn för lydnadsprov i månaden och kanske någon utställning då och då (300 per utställning, oftast)
Kurser: Har inte gått någon kurs på det senaste året, tränar och får hjälp med allt av kompisar och uppfödare.
Försäkring: Ca 3000 spänn om året. (Gäller enbart den ena, den andra äger jag inte själv.)

Sen vågar jag inte tänka på hur mycket soppapengar som går åt för att ta sig till tävlingar osv. :crazy:

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
4 506
Senast: Dopy
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
5 067

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka