vad krävs?

B

boella

Hej,

Jag undrar vad som krävs för att rida distansritt på lokal nivå.
Kan man rida westernsadel tillexempel?
Behöver man ngt slags greencard osv.

Har för mig att man måste gå provlopp med veterinärundersökning, stämmer det? Regler för utrustning - häst? Ryttare?

Jätteglad om ngn kan upplysa mig. :)

Sv: vad krävs?

HEJ
Du behöver en distansbok, grönt kort , Lokal licens.
Du skall rida i den sadel som passar bäst för hästen och dig.
Du måste börja med en Clear round och få den godkänd innan du kan rida en 5 mil tävlingsklass.
Hästen skall vara bra skodd, det sliter mycket under 5 mil.
Du får veterinärkontroll innan start sedan rider man en sträcka och det är ny koll för att efter målgång ha ytterligare en.

Du bör vara duktig på att ta puls samt känna din häst väl.
Hästen får inte ha mer än 60 slag/min på en lokal ritt.

Lycka till !!
/Cetzy

Hej

Kolla runt lite på gamla trådar här så hittar du massor, både tips och regler.

Lycka till
cissi

Tack snälla. Det verkar jätteroligt i allafall och här på bygden rider folk ihop och det verkar ju ännu roligare. Måste köpa ny sadel dock.
:idea:

Liknande trådar

V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 406
Senast: valpköpare
·
L
Träning Hej! Jag har några frågor om unghäst träning och såna saker som skulle vara jätte snällt om ni som kan sånt ville svara på! :heart Först...
2
Svar
38
· Visningar
3 852
Senast: Piaff
·
Hästvård Hej. Jag var för en tid sedan medryttare på en häst som var hur snäll som helst. Varför jag valde att söka till denna annonsör var för...
Svar
9
· Visningar
3 271
Senast: Djurvän
·
Distans Jag har fått upp ett plötsligt intresse för alla möjliga grenar som jag tidigare varit helt ointresserad av (förutom hoppning och...
Svar
4
· Visningar
4 099
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama