Vad krävs för "lov" att anlägga en ridbana mm

Lillsillen

Trådstartare
Ridklubben har funderingar på att arrendera privat mark för att anlägga en ridbana 40x60 med belysning, vi kommer att behöva ställa dit en barack samt bygga ett hinderförråd. Men vad krävs det för tillstånd??

Marken är en stor åker på landsbydgen som ligger brevid vägen intill en annan hästgård (annan markägare) och på andra sidan vägen ligger ett par tre villor.

Verksamheten som bedrivs i klubben är ca 8 tävlingar (maj - september) med emellan 10 - 50 deltagande ekipage.
Dessutom träning en kväll i veckan under vissa veckor ca 2-4 tim per kväll, med ca 3 ryttare per timme. Så det är ingen jätteaktivitet som kommer att bedrivas där.
Markägaren är helt med på noterna, men vad har man för skyldighet gentemot grannar o andra markägare innan man påbörjar "bygget"?
Behövs bygglov? För vad?

Tacksam för all info om just tillstånd så att allt blir rätt från början

Sv: Vad krävs för "lov" att anlägga en ridbana mm

Nu antar jag att det varken handlar om ett detaljplanerat område eller samlad bebyggelse.
Själva ridbanan behöver inget lov om det inte marknivån ändras mer än 0,5 m. Däremor kommer det gissningsvis behövas bygglov för de där barackerna, om det handlar om en lantbruksfastighet och baracken överstiger vad som räknas som en mindre komplementbyggnad. Vad som är mindre är olika från kommun till kommun, men 40 m2 är en vanligt förekommande siffra(storlek finns inte angivet i PBL).
Även om ridbanan i sig inte är bygglovspliktig så hade jag rekommenderat att få skriftligt ok från berörda grannar om den kommer närmare än 4,5 meter från tomtgräns (man vet ju aldrig..grannar har flyttat eller härsknat förr).
Googla gärna på Plan- och bygglagen (eller PBL) och läs in dig på 8 kap 1 och 2 §. Och ring hellre kommunen en gång för mycket, vissa lagar tolkas lite olika som sagt.

Ok tack för detta. Det är en lantbruksfastighet, så då bör man kunna ställa upp ett litet hinderförråd på 15 - 20 m2, baracken är definitivt inte större än 40 m2.

Och om vi även lägger volten med god marginal innanför tomtgränsen, så borde hela denna flytt av ridklubben inte innebära några problem alltså på denna mark alltså.

Krävs inget godkännande från grannar med tanke på speakersystem o dylikt?? Det kan väl vara lite störande ljud mm ex.- en tävlingsdag..Belysningen?? Eller är det så att man gör vad man vill på den egna marken på en lantbruksfastighet?

Ska kolla in PBL också!!

15-20 m2 borde vara ok i alla kommuner kan man tycka, men jag kan som sagt bara svara för reglerna i 2 (och där är det 40 m2), som sagt, bättre att ringa en gång för mycket än för lite. Alternativet är om kommunens hemsida innehåller infon, de´t brukar så under "medborgarservice/bo bygga/när behövs det bygglov" (hågot i den stilen)
Belysning kanke kan störa om du väljer att rikta ljuskällan rakt mot grannen, men jag gissar att det mer är en ridbana som skall lysas upp och denna kommer väl inte kunna störa? Fråga "miljö"(det bör ju vara dem som kan svara) på kommunen om detta samidigt som du frågar om ljudet, för att ha det helt på det torra.
/U

Det ni KAN göra för att undvika ev framtida sura miner är att sammankalla grannarna till ett möte där ni berättar om byggplanerna, visar ritning osv. Sura miner blir det ofta när det händer saker utan att folk vet om o de känner sig överkörda...

Absolut, detta stämmer riktigt bra. Vissa grannar kan härskna till ordentligt om de känner sig överkörda.
U

Liknande trådar

Anläggning För några år sedan lät vi anlägga en ridbana på gården. Vi valde paddex och efter konstens alla regler skulle man inte bygga upp den...
Svar
7
· Visningar
3 347
Senast: Rimfaxe
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 526
Senast: moonstruck
·
Hästmänniskan Jag står i ett stall där fodringar under vardagar (3 ggr om dagen) samt utsläpp tidigare har ingått i hyran men nu pga. ändrade...
Svar
9
· Visningar
1 359
Senast: 95johsv
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama