Vad krävs för Groomen?

snigelfarmor

Trådstartare
Hej, nu är det dags att ragga groom!

Men vad krävs för en groom?
Grönt kort? Tävlingslicens?

Måste man ha säkerhetsväst när man tävlar lätta klasser?

Får man ha keps som huvudbonad?
Vad har ni på huvudet i dressyren om ni inte har hjälm, ni som kör rockard?

Får man ha kjol, utan förkläde?

/jenny

Sv: Vad krävs för Groomen?

Hej, nu är det dags att ragga groom!

Men vad krävs för en groom?

Groomen ska vara tillräckligt gammal. Vad som gäller för oika typer av ekipage står i TR.

Grönt kort? Tävlingslicens?

Groomen ska ha groomlicens (behövs ej om groomen har en vanlig tävlingslicens, då tar man med den i stället).

Får man ha keps som huvudbonad?

Ja, i dressyr och precision, men det får inte vara reklam på den.

Vad har ni på huvudet i dressyren om ni inte har hjälm, ni som kör rockard?

Keps

Får man ha kjol, utan förkläde?

Du måste alltid ha förkläde. Förklädet är till för att skydda kläderna från bl a tömmarna. Personligen skulle jag nog hellre välja byxor till rockard, det passar bättre med en lite diskret sportig stil. Enfärgade byxor (ej jeans), vit polo, enfärgad tröja eller jacka i en neutral färg tycker jag är bra kläder för att tävla lätt klass om man har rockard.

är det inte 15 år för alla groomar i alla olika ekipage!?
sedan ingår väl groomen i kuskens tävlingslicens nu för tiden, groomen skirver bara på ett papper i sekreteriatet att det "tillhör" den kusken.

Man skall lämna namn och personnr på groomen i sekretariatet senast i samband med startanmälan. Då gäller kuskens licens och därmed försäkring även för groomen.

15 för enbet tror jag men annat för par och fyrspann har jag för mig...gäller iaf för kusken men jag tror det gäller groom också. Groomen ska ju gärna känna till de viktigaste reglerna (hon/han måste ha handskar!!!)för att kunna vara lite lugnande under tävlingsdagen och hålla koll på det mesta. Så en groom med grönt kort är ju ändå inte helt fel, även om du inte MÅSTE ha det!

Groomen måste vara 15 år det gäller enbet till fyrspann.

Groomen tävlar på kuskens licens. Men för att den skall gälla måste man lämna in personuppgifter på groomen i sekreteriatet.
I klasser där man inte behöver ha licens så vet jag inte hur det funkar. Troligen på samma sätt då kusken änndå inte har licens.

I Dressyr och presision så kan groomen ha keps, i maraton måste man ha hjälm. Säkerhetsväst är det inget krav på.
Kusken skall ha huvudbonad, handskar och förkläde.
Groomen huvudbonad och handskar

/M

får inte groomen ha förkläde?

...och tack för alla bra svar!! Trode absolut att groomen skulle ha grönt kort! Skönt att de slipper de, min tilltänkta groom äger nämligen en minishettis som hon inte tänkte tävla något annat än "äta flest äpplen på en minut" med.

/jenny

Finns det klasser där kusken inte behöver licens?

vet inte om groomen FÅR ha det, men varför ska den ha det? borde bara se fult ut. o en sak mindre att komma ihåg :)

Jag tror det????? Så har det varit tidigare i varje fall. Är inte så insatt i det då mitt tävlande har krävt licens de senaste 10 åren.
Vet bara att det har diskuterats runt detta då man trodde att kuskar ej flyttar upp i klasserna pga att det krävs licens och det är en kostnad för att kanske bara köra en tävling. Men håller man på med körning så bråkar man nog inte om dessa hundralappar om man verkligen vill tävla.
Är det någon som vet säkert hur det är nu?
/M

det enda jag kan tänka mej att inte licens krävs är på träningstävlingar, eller "inofficiella" tävlingar. för på lätt klass måste man ju ha licens.

Det vore kul om oxså hästen hade ett förkläde på sig så alla matchar!
Föresten Lina det var roligt att se Frosty i helgen. Du har verkligen gjort ett bra jobb med honom. Hans form var mycket bättre. Jobba på i lite lägre form denna månad så är han väl förberädd sen.
Ops detta skulle jag kanske ha skrivit i ett pm. Men du är väl inte så kinkig!!!
/Mia

Humm då tänker jag nog på tidigare debutant klass? När skrotades den? Måste ha varit ett tag sen!
/M

Hästen behöver ju inte licens på lokal lättklass än så länge i alla fall. Vet att det var diskussion om det för ett par år sedan att man skulle behöva skaffa hästlicens när man bara skulle köra lättklass och att alla skulle på den nivån skulle lägga av då. Tror att det är därför de flesta lättklasser går i lokal istället för regional nu.

hm gärna matchande i rosa då :P tänkt vad snyggt på en fux :)

nä inte kinkig alltid kul med beröm ;) det var verkligen superkul o få träna "på riktigt igen", känns himla bra. men då ska det ju sägas att han är total trotsig nu. tränat lite "hoppkörning" (du fattar) men han tyckte det var pest o gjorde allt för att slippa undan. så vi måste ta oss till ett ridhus i helgen i få igenom det. (men sedan så är det superisigt överallt även i hagen så han har en aningens överskottenergi också så det kan ha med saken o göra oxå :)) men så hade han lyckats bita sig i kinden (!?) i förrgår så vi måste även ta lite lugnt nu så det får läka .. alltid är det något!

tja du har ju hållit på så länge så det var väl minst 15 år sedan debuttantklassen försvann :D

Jag har för mig att du måste ha hästlicens om du kör lätt klass om det går högre klasser (som kräver det) samtidigt, på samma tävling...gah, var ju ett halvår sen man kunde allt det här bra, men det kommer väl igen! Nån ny regel för förra året tror jag...kanske svammlar...Jag hade då med mig hästlicens då jag tävlade förra året i lätt klass.

jag tror att det är såhära att om det är en tävling med lätt o regional så skall även lätt klass ha hästlicens, men man kan tydligen göra nån specialare som arrangör o som göra det som två olika tävlingar alltså en lätt klass o en regional. då slipper lättkuskarna hästlicens. fattar ni :) *lite svamlig*

Ja, så var det ja. Är inte det här en regel som finns med i TR 1 och gäller alla sorts tävlingar eller nåt. Men man kan som sagt komma runt den genom att göra två "separata" tävlingar med var sin proposition. Det gäller ju att krångla till allt så mycket som möjligt :)

Ha! Så jag var inte helt ute och cyklade dårå, så skönt! :bump:

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
533
Senast: Mli
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 100
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 886
Senast: Mia_R
·
Övr. Grenar Hej! Om tre veckor jag jag göra min första ”tävling” eller aa de är en pay and jump Jag har iallafall aldrig gjort något liknande...
Svar
4
· Visningar
2 188
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka