Vad krävs för att en spatthäst ska bli utdömd?

C

cross2

En kvinna i stallet ska sälja sin islandshästvalack pga av skilsmässa.

De hade hittat en köpare och det blev spattröntgen. Hästen har aldrig varit halt (8 år) och gick igenom böjprov u.a

Tycker så synd om dom... Nu får hon inte hästen såld och hon har inte råd att ha kvar honom.

Vet. sa att de inte dömmer ut eller triangelmärker en häst som är diagnoserad spatt om den inte visar hälta. Stämmer det? Tycker ändå att det är ju en kronisk sjukdom ju...
 
Sv: Vad krävs för att en spatthäst ska bli utdömd?

Om hästen inte är halt så är det väl bara bra?

En häst kan leva med spatt utan att visa symtom. Visst kan hon sälja hästen till någon själ men priset sjunker.

Jag har precis fått diagnos spatt på min nordsvensk men hon uppvisade hälta. Är idag 18 år och troligen haft det under många år utan symtom.

Vet om en annan islänning som även den har lite spatt men aldrig visat något. Är idag 24 år gammal.

Så det finns ingen anledning att dömma ut en "frisk" häst eller?

Rätta mig om jag har helt fel.

Lycka till!!
 
Sv: Vad krävs för att en spatthäst ska bli utdömd?

Visst kan hon sälja hästen och den kan fungera i många åt utan att vara halt, men det blir ju inte samma pris som om den hade vart spattfri...
 
Sv: Vad krävs för att en spatthäst ska bli utdömd?

Beror på vilken led i hasen som spatten är på hur mycket problem den har. utläkt spatt i en glidled syns ibland bara på röntgen utan att hästen behöver ha ont
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 413
Senast: mackan
·
Hästvård Hej! Har ett stort problem just nu och hoppas att jag kan bli lite klokare med era tankar här på buke.. Har sedan en tid tillbaka letat...
Svar
16
· Visningar
3 165
J
Hästvård hej, är så gott som bruten i två delar när det gäller poan, skadan samt försäkringstvist. jag drar hela historien från början. LÅNGT...
Svar
16
· Visningar
6 368
Senast: juliag
·
Hästvård Eftersom att min häst haft ett annorlunda rörelsemönster i traven i princip sen jag köpte honom (u.a. vetbes), inte halt utan det ser...
Svar
14
· Visningar
3 870
Senast: Geysir
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp